יום ראשון , 22 ספטמבר 2019
ראשי » מגזין » הייטק של 4X4
X-MODE של סובארו לוקח את כל היתרונות של מערכת ההנעה האייקונית של סובארו והופך את נהיגת השטח לנחלת הכלל - על הדרך המכוניות של סובארו עוד יותר בטוחות. צילום: רונן טופלברג
X-MODE של סובארו לוקח את כל היתרונות של מערכת ההנעה האייקונית של סובארו והופך את נהיגת השטח לנחלת הכלל - על הדרך המכוניות של סובארו עוד יותר בטוחות. צילום: רונן טופלברג

הייטק של 4X4

שטח

יש כיום בשוק רכבי פנאי רבים – אפילו רבים מאד – וקשה לברור את המוץ מן התבן ולברור מתוך ערב רב של מידע במה יש גרעין של אמת ומה באמת חשוב. ובכן רוב רובם של רכבי הפנאי הנפוצים בישראל רק נראים כמו רכבי שטח מסוקסים – זהו צו האופנה, כולם רוצים ורוצות להיראות קשוחים – עם מרווחי גחון מוגבהים, כנפיים מנופחות ושריריות ומסילות גג. אבל כמעט כולם מצויידים רק בהנעה קדמית (2X4) – פעמים רבות כמגבלה של שלדת הפרייבט שעליה הרכב מתבסס. וגם אלו שמתהדרים בהנעה כפולה או 4X4 – בה המנוע מחובר לכל ארבעת הגלגלים – העניין הוא בערבון מוגבל. מדוע?

דור חמישי של סובארו פורסטר מרשים מתמיד ועם יכולת שאין לרכבי פנאי אחרים. צילום: סובארו
דור חמישי של סובארו פורסטר מרשים מתמיד ועם יכולת שאין לרכבי פנאי אחרים. צילום: סובארו

ובכן מדובר במערכות שבבסיסן הן הנעה קדמית בלבד וההנעה האחורית משולבת לעזרה במקרה שמערכות בקרת המשיכה והאחיזה מזהות סיחרור גלגל – כמו למשל כזה שנוצר על כביש שמנוני, עמידה חצי על אספלט וחצי על השול או בשטח. כמעט תמיד התגובות של המערכות הנ"ל איטיות מדי וחלשות מדי – ועד שכל הגלגלים מקבלים כוח הרכב כבר שקע, או ביצע פסיעה מפחידה הצידה. גם מכוניות – כמו למשל קוריאניות רבות – המצויידות בהנעה כפולה קבועה ואפילו כפתור נעילה – העסק מנותק אוטומטית ללא שליטת הנהג מעל ל-45 או 50 קמ"ש.

בורר X-MODE החדש. רק קצה הקרחון של מערך הנעה טכנולוגי מתקדם בקצות האצבעות של הנהג. צילום: סובארו
בורר X-MODE החדש. רק קצה הקרחון של מערך הנעה טכנולוגי מתקדם בקצות האצבעות של הנהג. צילום: סובארו

סובארו היא היחידה המצויידת בהנעה 4X4 אמיתית – בה המנוע מניע את כל ארבעת הגלגלים כל הזמן – בכל טווחי המהירות. מערכת ההנעה הזו הוכיחה עצמה בארבעים השנים האחרונות בתנאי דרך רבים קשים ומגוונים בכל רחבי העולם והיא חביבה על רבים הגרים במדינות קרות בהן הכבישים מושלגים וקפואים או באיזורי ספר – כמו האאוטבק באוסטרליה – בהם יש צורך ברכב רב יכולת המסוגל להתמודד עם מרחקים גדולים בכביש אבל גם לחצות מסלולי שטח עצומים ללא דרמות.

שני אתגרים: גלגל באוויר עם 0 אחיזה ומעבר מדרדרת לסלע מוצק. רק מערכת הנעה חכמה יכולה להתמודד עם זה ללא דרמה או מיומנות נהיגה יוצאת דופן של הנהג. צילום: רונן טופלברג
שני אתגרים: גלגל באוויר עם 0 אחיזה ומעבר מדרדרת לסלע מוצק. רק מערכת הנעה חכמה יכולה להתמודד עם זה ללא דרמה או מיומנות נהיגה יוצאת דופן של הנהג. צילום: רונן טופלברג

ולמה אתם צריכים 4X4? קודם כל כי זה הופך את המכונית להרבה יותר בטוחה בכל תנאי הדרך. נכון אפילו בכביש הרגיל, באותו רחוב שכונתי שאתם מכירים ועוברים בו בכל יום. ה-4X4 של סובארו יבטיח כי הרכב לא יאבד אחיזה אם סימוני הצבע על הכביש חלקלקים מהגשם הראשון, אם משאית האשפה הותירה אחריה שובל חלקלק של פיכסה, או שאולי ממטרות העיריה שטפו את הכביש באמצע הלילה. ל-4X4 יתרונות בטיחותיים רבים בכל נסיעה. על כביש יבש כמו גם על שלג או דרך עפר בוצית. חלוקת הכח לכל הגלגלים מבטיחה כי הוא מתפצל ל-4 (לעומת 2 בהנעה קדמית או אחורית) כך שכל גלגל מקבל את המקסימום שהוא צריך כדי לשמור על אחיזה ולתרגם אותה מיד לתנועה קדימה של הרכב. מהצד השני – גם בהאטה יש יתרון בטיחותי מכיוון שהמנוע בולם את כל ארבעת הגלגלים ולא רק שניים שעלולים לגרום לסיחרור בלימה על מורד חלקלק עם הנעה אחורית למשל. וחשוב עוד יותר שמערכת ה-4X4 – אכן נשארת איתכם בכל טווחי המהירות ולא מתנתקת על דעת עצמה.

• למה להאמין לנו? תאם עוד היום נסיעת מבחן בסובארו פורסטר עם ה-4X4 המתקדם

עם השנים מערכות ה-4X4 האייקוניות של סובארו השתכללו מאד. מהדורות הראשונים שבהם היה על הנהג לשלב את המערכת ידנית. עד למערכות מכאניות מתקדמות אשר יודעות לפצל את הכוח ולהעביר אותו לגלגל אוחז – אפילו אם זה רק גלגל יחיד מבין הארבעה. פרי פיתוח של שנים רבות והצלחה אדירה בסצינת מירוצי הראלי העולמית.

יתרונות ה-4X4 של סובארו באים לידי ביטוי בכל נסיעה - גם על כביש יבש או בדרך למכולת. צילום: רונן טופלברג
יתרונות ה-4X4 של סובארו באים לידי ביטוי בכל נסיעה – גם על כביש יבש או בדרך למכולת. צילום: רונן טופלברג

בשנים האחרונות אנו עדים לשילוב של מערכות בקרה וניהול חכמות אשר נותנות ערך מוסף רב ומשדרגות את הביצועים של המכוניות דרך המחשבים. זה יכול להיות מפות ניהול מנוע המאפשרות לבחור בין נהיגה חסכונית לבין הפקת כוח מקסימאלית – או במקרה של X-MODE  הופכות את הנהיגה בשטח, או על כביש חלקלק לקל מתמיד. X-MODE מעלה בחזקה את היכולת של ההנעה הסימטרית של סובארו, ובשורה התחתונה להחזיר אתכם הביתה בשלום לא משנה מה רמת מיומנות הנהיגה שלכם. איך זה עובד?

הנעה כפולה אבל לא רק. גם מרווח גחון גדול ומערכות בקרת משיכה ואחיזה מתקדמות. צילום: סובארו
הנעה כפולה אבל לא רק. גם מרווח גחון גדול ומערכות בקרת משיכה ואחיזה מתקדמות. צילום: סובארו

לחיצה על המתג של המערכת מדליקה מיד חווי בצג הגדול שבמרכז הקונסולה המרכזית – ממנו תוכלו לקבל מידע בזמן אמת. כשתגיעו למכשול המערכת מגבילה ועוצרת מיד את סחרור הגלגלים שמאבדים אחיזה. נכון, גם אצל המתחרים בקרת המשיכה האלקטרונית תעשה את זה – אבל תקבלו הרבה יותר סחרור גלגל ודרמה מיותרת, אולי אפילו צמיג קרוע או החלקה רוחבית מפחידה. X-MODE משתלט מיד על הסחרור והכוח עובר למקום בו הוא הכי יעיל. נשמע פשוט? לא בדיוק.

הנעה 4X4 של סובארו מהוותיקות והמוכחות שיש. לא ניתוק מעל מהירות מסויימות או שילוב כשמאוחר מדי - כל הגלגלים מקבלים כוח כל הזמן כשהחלוקה משתנה לפי רמת האחיזה. צילום: סובארו
הנעה 4X4 של סובארו מהוותיקות והמוכחות שיש. לא ניתוק מעל מהירות מסויימות או שילוב כשמאוחר מדי – כל הגלגלים מקבלים כוח כל הזמן כשהחלוקה משתנה לפי רמת האחיזה. צילום: סובארו

על X-MODE לתאם בין כמה מערכות במקביל:

  1. רגישות דוושת הגז של המנוע, עם פתיחה איטית יותר והפקת כוח מבוקרת.
  2. שמירה על הילוך נמוך של תיבת ההילוכים. כמו הילוכי ראשון ושני בתיבה רגילה כדי לספק יותר מומנט לגלגלים.
  3. ה-4X4 משתפרת עם נעילה חזקה ומהירה של חלוקת הכוח. כדי לקבל פיצול עוצמה סימטרי בכל הגלגלים.
  4. בקרת אחיזה מיוחדת – אין פרפורי גלגלים מיותרים וכל הכוח עובר לקרקע ביעילות המרבית.
  5. בקרת ירידה במורד – הגבלה אלקטרונית של מהירות הירידה של הרכב במורדות תלולים ומשובשים. המערכת נדלקת אוטומטית עם הפעלת X-MODE ומאפשרת לנהג להתרכז בבחירת קו התקדמות בטוח ללא צורך לגעת כלל בדוושת הבלם. את הבלימה הסובארו עושה בעצמו לגמרי.
עובר או לא עובר? האם המורד תלול מדי? חלקלק מדי? עם X-MODE יש לנהג כלים ייחודיים להתמודד עם כל הפתעה שעלולה לצוץ. צילום: רונן טופלברג
עובר או לא עובר? האם המורד תלול מדי? חלקלק מדי? עם X-MODE יש לנהג כלים ייחודיים להתמודד עם כל הפתעה שעלולה לצוץ. צילום: רונן טופלברג

מכוניות סובארו המצוידות ב-4X4 וב-X-MODE מסוגלות להתמודד עם הפתעות רבות שעשויות לפגוש אתכם על השביל, בטיול או אחרי סופת חורף מאתגרת תשתיות. הערך הבטיחותי המוסף שיש למערכת מאפשר לא רק לנצל טוב יותר את היכולת הבסיסית המעולה של ה-4X4 הייחודי של סובארו אלא גם מהווה מקור לשקט נפשי אצל מי שלא עבר קורסי נהיגת שטח מתקדמים או בוגר יחידת ניוד מטכל"ית.

• ה-SUV המתקדם ביותר ממתין לך לנסיעת מבחן – סובארו פורסטר החל מ-182,990 שקלים

תוכן מקודם

סובארו פורסטר החדש עם ה-4X4 המתקדם ביותר ממשיך היכן שכל האחרים כבר צועקים לגרר. צילום: רונן טופלברג
סובארו פורסטר החדש עם ה-4X4 המתקדם ביותר ממשיך היכן שכל האחרים כבר צועקים לגרר. צילום: רונן טופלברג

צפו גם בזה

כמה באמת מנפח הסוללה יהיה זמין לכם לנסיעה? צילום: טסלה

רכב חשמלי: הצהרות מול מציאות

בעולם הרכב הדברים החשובים חיים בין השורות של הקטלוגים המהודרים – הנה מה שאתם צריכים להיות מודעים לו כששוקלים רכישה של רכב חשמלי

12 comments

  1. זוהי אולי כתבה פירסומית, אולם העובדות נכונות. כבעל OUTBACK בעבר ופורסטר וכן XV כיום, אוסיף שכדי להעריך את היכולת, היציבות והבטחון שהרכב מקנה, צריך פשוט לנהוג בסובארו בפיתולים, על כביש מקורצף הזרוע באבק וחצץ וכן על פני כבישים משובשים ורטובים ודרכי עפר מהירות.

    • עדרעכגערקש

      או: עדיף לא להגיע למצב הזה ורק להסתמך על זה שזה קרה לאחרים ולהבין איך להתנהג איתה במצב הספציפי הזה.. או כמובן לייצר תנאי דרך (לנסוע למקום מבודד) ולבדוק את זה באמת בזהירות.

  2. ראשית שישפרו את המנוע שלהם. מנוע הבוקסר זולל שמן ומגיע לבלאי מואץ.

    שנית שהמחיר יהיה נורמלי או לפחות שהיבואן יהיה הוגן בביצוע טרייד אין ולא ישחט לקונה את המחיר על הרכב שלו.

    • נסעתי עם הקודם שלי משהו כמו 40 אלף בשנה במשך 3 שנים – ולא אכל שמן, לא הגיע לבלאי מואץ והיה מצויין עד הסוף. גם הטרייד אין היה שפוי.

  3. הכל נהדר. רק שסובארו יתכבדו ויאפשרו להחליף את הגחון הקדמי הנמוך מאד ב xv היוצר מרווח גחון של פרייבט. כל עוד זה לא קורה. אין ערך של רכב שטח.

  4. כאחד שנוהג בפורסטר כבר 8 שנים (החלפתי לחדש באמצע…) אני יכול לומר שזה רכב מצויין שמעטים יכולים להתחרות בו. אני יוצא איתו לשטח וכבר יצאתי איתו ממקומות שהייתי בטוח שרק מסוק יוציא אותי… קצת בזבזן בדלק, 9:100 בממוצע – אבל – מעולה.
    בטיחות ברמה גבוהה – שזה הכי חשוב במדינת המופרעים שלנו – וגם לא יקר מדי.

  5. אין לי סובארו, ובכלל, אני מתכוון לקנות בקרוב JEEP.
    שוחחתי עם חברים רבים שלי שמבינים ברכבים. כולל כאלו עם סובארו 4X4.
    ה- 4X4 של סובארו הוא מעולה והוא רכב שטח אמיתי. אמין מאוד.
    זה לא 4X4 לתנאי שטח קשים, עם מהלך כוח, אבל הוא כמובן לא נועד לזה.
    הוא מעולה לדרכים משובשות, המרכב שלו גבוה, והוא עביר בצורה בלתי רגילה.
    מה שמגיע לסובארו – מגיע!
    רוצים רכב אמין, בעל יכולות שטח אמיתיות (כאמור, לא למקומות ייעודיים לרכבי שטח מתאימים) – זה הרכב.
    אין לו תחרות.

  6. יש לי פורסטר 2018 ( רכב עבודה) . זה הרכב השלישי שלי מאותו דגם. לאשתי פורסטר בן 11 ( פרטי) לא רואה מוסך.
    אני לא מחליף את הפורסטר בשום רכב אחר.
    החסרון היחיד שלו צריכת דלק גבוהה.
    מעבר לכך אין מגרעות.

  7. אין על סובארו תענוג של נוחות נסיעה, יכולת נסיעה גבוהה בשטח, נכון שזה לא לנדקרוזר אבל כל שנה יש טיולי חוצה ישראל של מועדוני סובארו, לא מכיר עוד גיפון 5 דלתות שעושה את זה, יכולת מדהימה בשטח, עם הגבהה של 5 ס"מ, עובר כמעט בכל מקום בארץ,

  8. עם כל הכבוד ויש כבוד לסובארו אני לא מתפשר על צריכת דלק.בעולם של היום עדיף גם שנשים את ליבנו לעניין הזה אנחנו מעוניינים בפחות זהום יותר בחסכון

  9. יש לנו במשפחה 5 רכבי פורסטר. כולם משבחים את הרכב בתחומים של: אמינות, נוחות נסיעה, מרחב, עבירות. אבל כולם מתלוננים על הקמצנות של היבואן בנושא אבזור. הרכב נופל מכל הרכבים החדשים בשוק בנושא אבזור בטיחות, מדיה ועוד. זה פוגע בהנאה של כולנו מהרכב.

  10. גם לי פורסטר. אמין יציב. אבל בגלל צריכת הדלק, אחזור לטויוטה, אלא אם כן סובארו יביאו לארץ את מנוע הדיזל שכבר מוכיח את עצמו באירופה.
    דיזל עם הזרקת אוריאה, מזהם פחות מבנזין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + fourteen =