-----------------------------------
יום ראשון , 20 יוני 2021
ראשי » מגזין » מתכון לאסון
זו תיבת הילוכים ידנית. בואו נפעיל אותה עם רובוט. מה כבר יכול לקרות?

מתכון לאסון

הרומן של עולם הרכב עם הגיר הרובוטי מסתיים תמיד בפרידה קשה וכואבת לשני הצדדים, האם משהו הולך להשתנות הפעם?
10/06/2021 06:06

זה היה אחד מימי הקיץ החמים האלה שתל אביב מרגישה כמו הפנים של סאונה עם תרמוסטט מקולקל. מהימים האלה שבהם המשקפיים מתכסים באדים ברגע שפוסעים מהמזגן לרוחב, מהימים האלה שאתה לא רוצה לראות את הרכב שלך מתדרדר במורד רחוב המסגר ואתה, בדיוק מוזג טחינה לפלפל שבלב ברור לך שהוא מיותר לגמרי ולא תורם להורדת הכרס. ואז הטויוטה שלך חוצה בעצמה את רחוב המסגר ונעצרת בגדר ההפרדה שאז הייתה שם בין הנתיב הדרומי לצפוני. בעסוש.

לטויוטה קורולה ההיא, הייתה תיבת הילוכים רובוטי. ולתיבה הרובוטית של טויוטה לא היה מצב P (פארקינג) הנועל את תיבת ההילוכים ומונע מהגלגלים לסוב. הכל היה תלוי באחיזה של בלם החניה (בלם היד) שהשיפוע בשיתוף כוח המשיכה, בין הפלפל לכביש הראשי הכריע אותו. במזל האירוע הזה הסתיים עם מאותת שמאל שבור, מבוכה גדולה לנהג ויותר מדי טחינה שהגיעה למדרכה. הרבה יותר מהרגיל שנוזל.

בעיה בגיר רובוטי

הסיפור האמיתי של תיבת ההילוכים הרובוטית החד מצמדית היא שזה לא באמת עובד טוב

שני רובוטים ועל הרצף

תיבת ההילוכים הרובוטית נולדה מהלחץ הרב שיש על יצרניות הרכב להפחית פליטת מזהמים ולצמצם עלויות יצור. בזמן שתיבות הילוכים ידניות הן בעלות מבנה פשוט למדי, מכילות יחסית מעט רכיבים והן לפיכך קטנות וקלות. לעומתן, תיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית היא דבר מורכב ביותר, כוללת מעברי שמן רבים, עדינים וקטני-קוטר, אופן פעולתה הסתמך בעבר על לחצי שמן וכיום משלב מערכות פיקוד אלקטרוניות ה"מדברות" עם מערכות ניהול המנוע ומערכות אחרות (כמו מתלים אקטיביים) במכוניות שוות יותר. בנוסף, הן מחייבות גם שימוש ב"ממיר מומנט" המחבר את המנוע לתיבה. תפקיד ממיר המומנט הוא לשמש כתחליף למצמד (קלאטצ') של הרכב הידני. חסרונו העיקרי הוא בזבוז רב של כוח מנוע הנדרש כדי להזיז את הנוזל שבתוכו. יעילות פחותה בנוסף למורכבות ומשקל רב משמעותם המיידית היא צריכת דלק ויחד איתה גם פליטת מזהמים רבה (יותר).

תיבות ההילוכים הרובוטיות החד-מצמדיות הן ניסיון של יצרניות הרכב ליהנות משני העולמות. מצד אחד ליהנות מעלויות היצור המופחתות, הפשטות המכאנית והמשקל הנמוך של תיבת ההילוכים הידנית. מצד שני לשווק ללקוחות "תיבה אוטומטית" הדורשת מהנהג רק לשים ב-"D" ולנסוע. טכנית העניין הזה בוצע על ידי הלבשת מערכת מכאנית (הידראולית או חשמלית) שבכל החלפת הילוך תבצע הפרדת מצמד ושילוב להילוך גבוה או נמוך יותר פלוס התאמת סל"ד המנוע להילוך החדש. המערכות הראשונות אפשרו רק העברת הילוך ללא צורך במצמד – כאשר העניין הפך לנפוץ יותר באמצע שנות ה-90' כשמחשבים החלו להעביר עבורנו את ההילוכים יותר במדויק. להלן "רובוט".

הסיפור האמיתי של תיבת ההילוכים הרובוטית החד מצמדית היא שזה לא באמת עובד טוב. זה עובד. בכל זאת יצרניות רכב רבות ומפוארות כמו פרארי, אסטון מרטין, ב.מ.וו ואחרות הוכיחו שניתן להביא את המערכות האלה לרמה טובה – במחיר הנכון. לעומתן המותגים העממיים דרשו יותר מדי שינוי של הרגלי הנהיגה המוטמעים בנו כדי לגרום לעניין הזה לרדת בגרון אם תרצו.

רובוט מחסל מכירות

התוצאה הייתה כמעט תמיד אסון שיווקי. בישראל אנו מכירים, אם כי מעדיפים לשכוח, את הטויוטה קורולה עם ה-MMI שלה, אלפא רומיאו עם תיבת סלספיד, סמארט שלקוחות לא הסכימו לסיים בה נסיעות מבחן, כל דגמי המיני של קבוצת VW ובהם סקודה סיטיגו, סיאט מי, סוזוקי סלריו ואחרים. כל אחד מאלו היה פיאסקו קטן בזכות עצמו ובעיקר בזכות תיבת ההילוכים הרובוטית שחיסלה את חווית הנהיגה.

אפילו טויוטה הגדולה (שנראה שהיא חסינת כל) עשתה "אחורה פנה" ונטשה את הרובוטית החד-מצמדית לטובת תיבת הילוכים רציפה. רבים אחרים פנו בדרך של תיבות ההילוכים הרובוטיות כפולות המצמדים (חלקן עם מחלות ילדות טראומטיות למדי שחיסלו מוניטין טובים של דגמים – ראו ערך פורד פוקוס) וחכמות יותר השקיעו בפיתוח או רכש של תיבות פלנטריות מרובות יחסי העברה. כך שהיום תוכלו למצאו בשוק יד שניה מכוניות עם תיבות רובוטיות שהן הרבה יותר זולות ממקבילותיהן האוטומטיות הרגילות. מהסיבה העיקרית שחווית הנסיעה ברובוטית חד-מצמדית פשוט לא נעימה. בעיקר זה נוגע לטילטולים לא נעימים בהעברת ההילוכים לנוסעים ולנהג שינוי גדול מדי של הרגלי הנהיגה מול תיבת הילוכים אוטומטית רגילה.

הרובוט של היום

כיום תמצאו מכוניות עם תיבות הילוכים רובוטית חד מצמדיות בקטגוריות רכב הנגישות והזולות יותר. זאת לאחר שרבים נדדו לתיבות כפולות המצמדים שהתבגרו והתפתחו. בין המכוניות שיתנו לכם חוויה חד-מצמדים אפשר למנות את דאצ'יה סנדרו למשל (שגם מתהדרת ברמת בטיחות "0"…), יונדאי i10 החדשה ובקרוב קיה פיקנטו החדשה שמקבלת תיבת הילוכים רובוטית חד-מצמדית. דבר שעשוי בהחלט להשפיע על נפח המכירות של שני הדגמים החשובים האלה.

הקהל הישראלי אוהב תיבת הילוכים רציפה

הולכים על רציפה

לא דיברנו על תיבת ההילוכים הרציפה. זו משתמשת ברצועה או שרשרת פלדה הנעה בין חרוטים הפוכים. עם הפיקוד הנכון מתקבלים אינסוף יחסי העברה בין שני הקצוות המוגדרים של המערכת. לתיבה הזו יתרונות רבים של משקל עצמי נמוך, ממדים קומפקטיים ויכולת להתאים בדיוק את יחס ההעברה לתפוקת המנוע. לאחרונה החלו יצרניות רבות גם ליצור "מדרגות" מלאכותיות באמצעות פיקוד חכם המדמה את הפעולה של תיבות מרובות הילוכים. החיסרון הוא לפעמים רמת רעש גבוהה בתאוצה. 

אז מי מנצל את היתרונות של תיבת ההילוכים הרציפה? בין היצרניות הבולטות תמצאו את סובארו בכל דגמיה וכן דגמים רבים בטויוטה, הונדה, ניסאן, שברולט, לקסוס, מיצובישי. כל אלו מנצלות את היעילות והאמינות של תיבת הילוכים רציפה כדי לספק לנוסעים בה חווית נסיעה מעולה וצריכת דלק נהדרת מבלי לשנות את הרגלי הנהיגה.

צפו גם בזה

קיה פיקנטו מתעדכן עם בטיחות משופרת ותיבת הילוכים רובוטית

קיה מעדכנת את דגם המיני רב המכר. קיה פיקנטו מקבלת עדכוני אבזור נחוצים, מסך מולטימדיה גדול, שיפור מהותי של חבילת הבטיחות, מנוע חדש ורובוט להחלפת הילוכים

20 comments

  1. כתבה חלקית וחסרה.
    נכון תיבות רובוטיות חד מצמדיות הן רעה חולה, אבל בכל זאת פיאט500 נמכרת איתה באלפים…. ולא קשור שהייתי מעדיף תיבה ידנית ברגע.
    אבל הגיר הרציף הוא מחלה בפני עצמה…. בגלל רציפות הקשר בין הקונוסים, מתאפיינת הפעולה בסל"ד שעולה לשמיים, בעוד האוטו לא זז, עד שהוא כאילו מוצא את עצמו…ומי שכתב על אמינות הגיר, שכח, את השנים שהרצועה שבין הקונוסים השביתה סדרות ייצור שלמות.
    אני עדיין מעדיף גיר ידני טהור, ולמי שזה לא מתאים, יש לZF תיבת שמונה הילוכים עם בקרה מההגה, פשוט מעולה….

    • פיאט 500 רובוטית חד מצמדית בנסיעה במעלה מתון לחלוטין ועמידה בפקק תנועה . לא יכלה להתחיל נסיעה ממצב עמידה בגלל שהצג הודיע שהמצמד מחליק . הייתי צריך להמתין 5 דקות כדי הרכב יועיל בטובו לחזור לנסיעה. אני כנראה לא אנהג ברכב עם גיר רובוטי עד כמה שזה תלוי בי.

      • פיאט היא מכונית גרועה ללא קשר לגיר. לא סתם היא מופיעה בסקרי צרכנים במקום הנמוך ביותר במדד האמינות. נכתב מניסיון כואב מאד מהעבר.

  2. לא נוסיע על רובוטי לאחר תלאות בפיאט המזויינת שלי

  3. המיידע חלקי ולא ממצה. מזכירים הרבע משפט את נץהתייבות הדו מצמדיות המתקדמות של היום צץמבלי להיכנס לפרטים. מי שלא מכיר יחשוב שתיבות הילוכים רגילות ורציפות נותרו היחידות לבחירה. מן הסתם העורך היה צריך לתת את הדעת שהכתבה לא מושלמת ושהכותרת מטעה

  4. שיקה שולמן

    כל מילה בדולח.

  5. יואב אהרונוביץ

    פתחת צוהר קטן לכישלון הגדול של המצמד הרובוטי, בשנת 2017 קניתי ברלינגו רובוטי על חוויית הקנייה מהיבואן הנוראית אני מדלג. הרכב בנסיעה הראשונה אחרי 70קמ אחרי עצירה בהתחלת נסיעה החל לרטוט, וכך בהמשך בעיות בלי סוף כולל סיפורי מוסך על לימוד מצמד ,עד ל100000קמ ואז החלפת מצמד כוללת ועדיין בעיות בנסיעה עד לאיבוד האמון ברכב והכרה שיש להפטר בכל מחיר מהרכב, (הבעיות האחרות שהיו,והיו בשפע לא נגעתי בהן) ההרגשה שלי שהשילוב של המחשב של הרכב עם המצמד הרובוטי זהו חלק מהכישלון , שגם היבואן, המוסכים, מסרבים להכיר בו. או שזהו חוסר ידע מקצועי מוחלט ששורר במוסכים עלאק המורשים. הכתבה הזאת היא בנושא שלא נגעו בו, לא ירכוני הרכב, לא משרד התחבורה, מעלה מחשבות נוגות.

    • יש לי פיקסו סי 3 החדשה, טורבו דיזל, משנת 2013, 207 אלף ק"מ ללא ציוץ, ללא תקלה, נסיעה חלקה, כמעט 20 קמ לליטר, 18 וחצי עם מזגן, תענוג של רכב, ושלא יטמטמו אתכם, אפשר להשתמש בגיר לאבטחת העצירה ולא להסתמך רק על בלם יד, שלבו לדרייב, כבו מנוע והרכב מובטח מפני תקלת בלם כמו גיר רגיל. מעולה הרובוטי

    • גיר רציף הוא בלתי נסבל
      רובוטי כפול מהשנה שנתיים האחרונות או אוטומט רגיל שקשה למצוא

  6. יש לי רנו קולאוס 10 שנים עם גיר רצוף 4*4 מנוע 2500 0 תקלות בגיר מנוע ניסן .תענוג של רכב לא מורגש החלפת הילוכים חסכוני עבירות שטח מעולה הכל תלוי הנהג .

  7. בכל המשאיות של כל היצרנים יש גיר רובוטי עם מצמד בודד כולל משא כבד היברים מיכליות
    מאד מוצלח מצמדים מחזיקים מאות אלפי קילומטרים וכך הגירים
    שליטת המחשבים בגירים ובמנועים מונעות נזקים כתוצעה מטעיות נהגים

  8. התקלה ברובוטי לצרכן הפשוט מתחילה באנשי המכירות שאין להם מושג טכני או גרוע מסתירים מידע.
    אתה שואל שאלות טכניות על הכב הם לא יודעים מה להשיב. הם מוכרים כל רכב שאין לו דוושת מצמד כרכב אוטומטי. ומפילים בכך לקוחות תמימים שאין להם מושג.
    מצאתי את עצמי לא פעם מסביר לאנשי המכירות מה זה רכב רובוטי ושיפסיקו למכור שטויות המסקנה לפני שקונים רכב ומשקיעים הון תועפות צאו ולימדו את הרכב
    והדגם אותו אתם רוצים לקנות ואז תגלו אמיתות לא נעימות.

  9. יש טריק שמאפשר לנסוע בקורולה הרובוטית באופן נורמלי יחסית:
    – להעביר למצב החלפת הילוכים ידנית
    – לפני העברת הילוך להוריד את הרגל מדוושת הגז – כמו ברכב עם גיר ידני.
    – להחליף את ההילוכים מהפדלים על ההגה
    – לליוץ על גז אחרי החלפת ההילוך.

    צורת נהיגה כזאת דורשת יותר מעורבות מהנהג וזה בעצם כמו לנהוג ברכב עם גיר ידני ללא פדל קלאץ.

    אבל הנסיעה יותר חלקה כי אין רעידות בזמן החלפת ההילוכים.

    • היתי בעלים של טויוטה כזו.
      צודק זה אפשרי וככה עשתי. אבל זה לא כף…….
      היום עם קיה פורטה דיזל 7 הילוכים מצמד כפול ותענוג של אוטו.

  10. הכתב ה"מומחה" שכח לספר לכם שכל המכוניות מתוצרת פולקסווגן, אאודי, סקודה וסיאט, מצוידות בתיבות הילוכים רובוטיות עם שני קלצ'ים כל אחת. לפני שנים היו בעיות עם הקלצ'ים בגלל שימוש בשמנים בלתי מתאימים לטמפרטורות הגבוהות בסביבה החמה בארץ. התיבות האלה מתפקדות היטב במליוני מכוניןת ברחבי העולם.
    הכתב מציג מידע סלקטיבי ומוטה.

  11. יש לי קיה ספורטאז דיזל רובוטית 2019 עד עכשיו ללא שום בעיה תודה לאל

    • ברגע שתיהיה בעמס תנועה רציני בעליות לירושלים, הרכב ידרוש ממף לעור בצד לזמן מסויים. הם טוענים שזה נורמלי (קיה/יונדאי). לא בטוח בכלל.

  12. הגרוע מכל שלא נותנים לנו יותר היזדמנות ליקנות רכבים
    עם גיר רגיל
    חסכוני ופשוט יעיל יותר לאנשים שמוכנים להיתעסק עם מצמד
    לכן יבוא אישי נהיה אופציה מבחינתי

  13. מוס אורן-פינס

    למי יש ניסיון עם הפג'ו פלאגאין 3008.
    על פי היצרן ניתן לנסוע מעל 65 ק"מ על חשמל.
    בפועל לא טוען יותר מ- 45 ק"מ.
    האם זו תקלה או הונאה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *