יום שני , 29 אפריל 2024
דייסון רכב חשמלי
ג'יימס דייסון - האיש שפירק חצי מיליארד ליש"ט על מכונית. צילום: DYSON

דייסון זונחת את חלום הרכב החשמלי

רוני נאק

ענקית שואבי האבק – DYSON – הבינה שלא תצליח למכור את החזון שלה לרכב חשמלי במחיר אשר יאפשר את שיווקו בהצלחה. אתמול בלונדון היה זה ג'יימס דייסון שאמר כי הוא חיסל סופית את פרוייקט ה-SUV שבעת המושבים החשמלי שחלם להוציא – וכמו רבים אחרים להביא לשוק "קוטל טסלה" – כשהבין שהמחיר לצרכן צריך להיות מעל ל-180,000 דולרים ליחידה כדי שלא יפסיד כסף.

המיליארדר הודיע בשעתו – 2017 – כי הוא מתכנן לפתח ולהביא לשוק מכוניות חשמליות עד שנת 2021 ויצר ציפיה רבה לקראת הפרעה אפשרית בתעשיית הרכב – באופן דומה למה שעשה בעולם מכשירי החשמל לבית עם שואבי האבק שלו. לדברי דייסון ביטול הפרויקט הגיע לא בשל סיבוכים בפיתוח ה-SUV החשמלי אלא מאחר שלא הייתה לו היתכנות מסחרית.

דייסון
דייסון: "מותגי הפרימיום מפסידים כסף על המכוניות החשמליות שלהם". צילום: APF

אז כמה כסף זה עלה? לפי הסאנדיי טיימז הלונדוני – דייסון השקיע 608 מיליון דולרים מהונו האישי במיזם הזה "יש עצבות רבה ואכזבה. אנו חיים עם סיכונים ועם כשלונות. אנו מנסים דברים והם נכשלים". ואם אתם בכל זאת מזילים דמעה – אל. דייסון הוא האדם העשיר בבריטניה עם הון המוערך בכ-16 מיליארד ליש"ט. אז הוא בסדר.

ומה העולם הפסיד? SUV חשמלי גדול למדי – שם קוד N526 – באורך של 5.0 מ', רוחב של 2.0ל' ומשקל עצמי של 2,600 ק"ג. דייסון שאפה לטווח של מעל ל-900 קילומטרים על טעינה אחת עם שני מנועים חשמליים בעלי תפוקה משותפת של 536 כ"ס. כמו חשמליות רבות התאוצה מהממת למדי לרכב בממדים ומשקלים כאלה: 4.8 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות סופית של 200 קמ"ש.

רכב חשמלי
האם מותגי הפרמיום חיים בכיף עם דגמים המפסידים כסף רק כדי שלא לשלם קנסות CAFE? צילום: ב.מ.וו

אולי הדבר החשוב ביותר שאפשר לקחת מהראיון עם אדון דייסון זו הטענה שלו כי יצרניות הרכב הגדולות מוכרות את המכוניות החשמליות שלהן בהפסד – בעיקר מותגי הפרימיום כמו מרצדס ו-ב.מ.וו. אנו מכירים היטב את האנשים בחברות האלה – ואם יש דבר אחד שמקמט להם את חליפות המעצבים היקרות זה להפסיד כסף. ובכן המוטיבציה היא להימנע (אולי לחמוק זו המילה המתאימה יותר) מלשלם את הקנסות העצומים של תקנות CAFE באיחוד האירופאי אשר מגדירות ממוצע פליטת CO2 לכל יצרן רכב.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three + thirteen =