תומר הדר
בעוד ששוק הרכב האירופי מצוי בעיצומה של תקופה מעניינת במיוחד – בשוק הרכב שבמזרח הרחוק מתקיימים שינויים קריטיים לא פחות. על פי דיווחים רשמיים במזרח הרחוק, ג'ילי הסינית (שרכשה את וולוו) תרכוש את פרוטון. פרוטון, למי שאינו בקיא, היא יצרנית רכב מלזית המייצרת בעיקר דגמים של מיצובישי ברישיון. למרות מספר ניסיונות לייבא ארצה מכוניות מתוצרת פרוטון, יבואני הרכב גילו על בשרם שהיעדר יחסים דיפלומטיים עם מלזיה הופך את המשימה לבלתי אפשרית.

בשנת 2016 יצרה פרוטון 72,290 מכוניות – ירידה ניכרת לעומת 102,174 ב-2015. במסגרת העסקה צפוי נתח בהיקף של 49.9% מפרוטון להימכר לג'ילי ואילו הירי שאר בידי חברת האחזקות DRB-Hicom.
במסגרת העסקה, פרוטון צפויה להציג דגם ראשון – שיתבסס על מכלוליו של רכב כביש שטח קיים של ג'ילי – ה"בויוואה". הסיבה העיקרית לבחירה דווקא בדגם זה נובעת מן העליה הניכרת של מידת הפופולאריות של רכבי כביש שטח.