יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב – ג'יפ גרנד צ'ירוקי לארדו

ענני גשם אפורים וכבדים שטו לאיטם בכבדות נמוך מעל לגבעות אדוריים. הטיפטוף אשר ליווה אותנו מהבוקר הפך לגשם של ממש אשר הפך את השביל מתחת לגלגלי הצ'ירוקי לפסיפס של אבנים רטובות ובוץ משחתי. מולי, התמלאה השמשה הקדמית במראה של כתף-גבעה כה תלולה שראשה כלל לא נראה ומשטח הסלע המבריק מגשם שמולי, לא בישר טובות. לא האמנתי שיש כלל יכולת להתמודד עם שיפוע כה תלול ואחיזה כה דלה. זה לא הזמן להסתער מבלי לתכנן את המהלכים או להכין את המכונית עוד לפני. יחס קצר בתיבת ההעברה, הילוך שני בתיבת ההילוכים ובורר מצבי הנעה ל"MUD" בתקווה שזה יעזור למצא אחיזה על הקרקע החמאתית. גלגלים ישרים, גז אחיד וקבוע והצ'ירוקי מתחיל לטפס, בקרת המשיכה מצרצרת וקורצת אלי מנורית החיווי בלוח השעונים, גלגלים מסתחררים ואז נבלמים על-ידה, החרטום מעט נוטה ומחליק על הסלע הבלתי אפשרי, אבל הג'יפ בעקשנות הטמונה ב-70 שנות ד.נ.א ממשיך להתאמץ – מוצא אחיזה, ומטפס לראש הגבעה כשמחוץ לשמשה כפולת-הזיגוג כבר יורד גשם מאד חזק.

 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי במבחן שטח. גשם, בוץ וסלעים רטובים. תפריט מומלץ שנזלל בכיף על ידי רכב השטח החדש מג'יפ צילום פז בר

 

הקשרים
זה הדור הרביעי של הגרנד צ'ירוקי – מאז הוצג ב-92'. רוב הזמן הוא היה הבכיר בהיצע של ג'יפ (עד לניסיון המוזר עם הקומנדר הענקי [ע"ב הגרנד] – V8, שבעה מושבים, סרנים חיים – שנכשל), והוא ידע עליות ומורדות רבים – תרתי משמע – לאורך שלושים שנות הדגם. השנים האחרונות היו קשות מאד למותג, רוויות משברים וחילופי שותפים ובעלויות, אך עתה נראה שמתוך סימני העשן העולים מאוהל הוויגואם של ג'יפ עולה ומסתמן מה שנראה כגרנד צ'ירוקי האיכותי ביותר מעולם.
המראה נאמן למסורת של ג'יפ וכולל את כל המרכיבים ההכרחיים לגרום למכונית רגילה להפוך ל"ג'יפ". בחזית שבכת שבעת החריצים, בצידיה פנסים קטנים בסימטריה הנכונה. היחס שבין מכסה המנוע, קו החלונות ("מתניים"), בתי גלגלים תפוחים, ומכסה מנוע מובלט – הכל מעוצב מחדש אך מאד אופייני לג'יפ. הם אפילו הלכו והעתיקו את המראה – בקנה מידה קטן יותר – בדור החד של הקומפס הקומפקטי.
גם הפנים חדש לגמרי ומהווה קפיצת מדרגה של עיצוב ואיכות ביחס לרמה של המוצרים אליה הורגלנו מג'יפ בשנים האחרונות. דשבורד מוצק למגע עשוי מחומר רך ונעים, מיתוג נעים ליד ובעל משקל ומשוב טוב ואיכות כללית של חומרים והרכבה טובה מאוד. אמנם זה עדיין לא ברמה של מותגי היוקרה מגרמניה – אבל לא מאד רחוק משם ובוודאי שיפור משמעותי לכשעצמו.
לצד מערכת המולטי מדיה המתבקשת – על ממשקיה הרבים – בקרת אקלים מפוצלת ומערכת ניווט מקומית עם מסך מגע (ע"ב המסך המקורי) תמצאו מתג בחירת שטח או מצב נהיגה – אה-לה-טריין ריספונס של לנד רובר. באותו הרעיון מסוגלת המערכת הזו לטפל בעד 12 פרמטרים של מערכות הניהול השונות של הצ'ירוקי כדי לעשותו נמרץ יותר לנהיגה ספורטיבית (כולל כיבוי אמיץ של בקרת היציבות!) לשפר את יכולתו להתמודד עם מגוון מכשולים ופני קרקע בשטח. רכב המבחן שלא צויד במתלי האוויר (פריט תקני בגרסת אוברלנד היקרה – ולקראת סוף השנה פריט אופציונאלי ברמת גימור לימיטד) הסתפק בקפיצי סליל. עוד באיבזור המקומי אציין את ריפודי העור (כ-10000 שקלים) מצלמת חניה וחיישני חניה – ביחד כ-2700 שקלים.

 

בתנועה
הלב של הגרנד צ'ירוקי החדש הוא המנוע החדש. וזה רבותיי אחד המנועים המרשימים יותר לצאת מארה"ב בעת האחרונה. שקט מאד, וחסר רעידות לחלוטין הוא מספק תאוצה של מתחת ל-10 שניות ברכב פנאי השוקל מעט יותר מ-2200 ק"ג. היינו בשלב הזה מצפים לתיבת הילוכים עם יותר מחמישה יחסי העברה – בוודאי כשהתחרות כבר עם שישה עד שמונה הילוכים – אך המנוע הגמיש (ראה תיבה) מפצה היטב על הפערים ביחסי ההעברה.
נוחות הנסיעה בעיר טובה ועם חישוקי 18' נותרו לצמיג מספיק כתפיים כדי לעזור ולבודד את הנוסעים מכביש שבור ואספלט מוזנח. מי שציפה לנסיעה בסגנון אמריקאי רך ומתנודד, עשוי להתאכזב. הגרנד החדש מהודק מאד מוצק על מתליו ומעביר מסר של דינאמיות גם בגלגול איטי ברחבי הכרך.
מחוץ לעיר הגרנד פורח. הוא ישייט במשך יום שלם בכביש המהיר – כשנתון ממוצע צריכת הדלק הולך ומשתפר ככל שנוקפים הקילומטרים (9.0 ק"מ ל' בנהיגה מאד מודעת. תלחצו חזק ועמוק ותגיע ל-5 ק"מ לליטר בקלות!). בידוד הרעשים מצויין, המזגן מקפיא, רעשי הרוח כמעט ואינם ומערכת השמע מנגנת מוזיקת קאנטרי נעימה. וגם המושב האחורי נעים. בעיר ומחוצה לה. ובטוחני שעם מתלי האוויר הוא יהיה נעים עוד יותר. החלל לגוף טוב – גם אם לא מאד נדיב – בכל ממד. מפתן הכניסה רחב וקל להשתחל פנימה. תא המטען גדול עם כמעט 800 ל' של חלל למטען אותו ניתן לעגן באמצעות ארבע אוזני-מתכת או לחבר מקרר נייד לשקע 12V שימושי.
סיבוב בורר ה"סלקט טריין" למצב sport מיד מעלה את הטמפרמנט של ניהול תיבת ההילוכים, ניהול המנוע ומקשיח את ההגה. אילו היו לו מתלי אוויר גם אלו היו מתהדקים ומדמים אף מוט מייצב מוקשח לביטול גילגול המרכב. אך גם ללא מתלי האוויר – כשנורית בקרת היציבות מודיעה על הפסקת המערכת – הגרנד צ'ירוקי הגדול מסוגל לקצב נמרץ בכביש ישר או מפותל. אם אתם מוכנים לוותר על כמה ליטרים של בנזין ולהמירם באדרנלין, הגרנד יספק לכם את זה ועם התנהגות כביש מאד רהוטה לכלי רכב מסוגו. הוא אמנם גדול אבל בשום מקרה לא גמלוני.
בעוד הבאנג'ו מתנגן ברקע פנינו לדרך עפר ובאופק עבי חשרה.


גרנד צ'רוקי מה שמתחת 

אין הרבה מן המשותף בין הגרנד צ'ירוקי היוצא לזה הנוכחי. אם להיות קטנוני הרי שמה שנותר מהדגם הקודם זו שבכת שבעת החריצים המסורתית של ג'יפ וסמל/שם המותג. כל השאר, חדש מהמסד לטפחות.

הגרנד החדש הוא פרי שיתוף הפעולה בין דיימלר לקרייזלר מעידן השותפות ביניהן – ונמצא על לוח השרטוט מזה כמה שנים. הבסיס המכאני משותף לג'יפ ולמרצדס ML ומורכב משלדה אחודה (שהיא לא דבר חדש בג'יפ אשר אף היו חלוצי המבנה הזה ברכבי השטח שלהם) וארבע מתלים נפרדים בתצורה זהה לזו של מרצדס (אותו המק"ט…). זו הפעם הראשונה שהגרנד זונח לחלוטין את הסרנים הקשיחים אשר אפיינו את הדגם מראשיתו בשנות ה-80'. השימוש במתלים של ה-ML מאפשר גם שימוש במתלי-אוויר (אופציה בשתי גרסאות) – לראשונה בג'יפ!

על ההנעה מופקד מנוע V6 בנפח 3.6ל' מסדרת יצור חדשה המכונה "פנטה-סטאר" בה קייזלר תולה את יהבה בהקשר של דגמים רבים ולא רק במותג ג'יפ.  למנוע החדש תפוקה נאה של 282 כ"ס ו-35.5 קג"מ (להשוואה המנוע הקודם – V6 בנפח 3.7ל' הפיק 205 כ"ס ו-31 קג"מ). הכוח יורד לכל ארבעת הגלגלית דרך תיבת הילוכים בת חמישה יחסי העברה ותיבת העברה עם LOW ביחס המסורתי של ג'יפ 1:2.72.

גם תחום מערכות העזר קפץ מדרגה עם מערכת "סלקט טריין" אשר משפיעה על 12 פרמטרים של ניהול המכונית כדי להתאים לנסיעה במגוון מתארים שנקבעו מראש. בנוסף קיימת בקרת מהירות במורד אשר ניתן לקבוע את מהירות הזחילה שהיא מאפשרת דרך מיתוג בקרת השיוט. עוד ירושה ממרצדס היא מערכת המכינה את המכונית לתאונה במקרה של בלימת חירום.

 

 

בשטח
אותה דינמיות מלהיבה בכביש, תספק חיוכים רחבים גם בשטח. ההנעה הכפולה הקבועה של מערכת ה"קוודרה טראק 2" מקנה אחיזה טובה ומאד צפויה על מגוון סוגי קרקע. ההיגוי מהיר וחד ולא נדרשים המון סיבובים של ההגה כדי ליישר זנב סורר. ה-ABS עדיין מעט רגיש מדי לטעמי ונכנס לפעולה מוקדם מדי אבל מצד שני באמת שנסעתי די מהר…
בקצב רגוע יותר, המתלים ממשיכים לספק בידוד סביר בשטח. כשרק מהמורות גדולות או חדות זווית מכריעות אותו ועוברות לתא הנוסעים (שנותר נקי מקרקשת כל העת). מרווח הגחון לא מבריק, רק 21 ס"מ (27 עם מתלי אוויר…) וכדאי להיזהר על הגחון. זה מצידו מסודר מאד יפה ורוב החלקים הרגישים מוגנים מאחרי קורות רוחב ומיגון מקורי. מי שירצה לטייל יותר בשטח יהיה חייב לעבות את המערך אצל אחת הסדנאות. גם זוויות המרכב מאפשרות חקר שבילים ומשעולים משובשים אבל רצוי לשמור היטב על זווית הבטן והפגוש הקדמי הנמוך.
ליחס הקצר אפשר לשלב בגלגול עדין (עד 7 קמ"ש) כשתיבת ההילוכים ב-N. ואז ניתן לתקל שטח טכני מדרגות ומעלות. מהלך המתלה לא מאד גדול – תולדה של שלדה מוצקה וזרועות קצרות של המתלים הנפרדים. אבל על אלו מפצה בקרת משיכה יעילה מאד שגם היא משנה את אופיה בהתאם למצב בורר ה"סלקט טריין" והיחס הקצר של הטרנספר. בתנאים האלו גיליתי בעיה אחרת – הראות החוצה לא מספיקה לזחילת סלעים ונדרשתי למכוון מהקרקע כדי לנווט בגינת סלעים פשוטה יחסית. מכסה מנוע ארוך, תקרה נמוכה וקורות A שמנמנות יוצרים שטחים מתים גדולים בקרבת הצ'ירוקי.

 

ג'יפ גרנד צ'ירוקי במבחן שטח. נאה ומכיל את מלא ארסנל ה-ד.נ.א של מותג ג'יפ. בין הבודדים שעדיין חשים בנוח גם בשטח. צילום פז בר

 

סיכום
שמחתי שבעניין אחד ג'יפ לא הלכה בעקבות מרצדס והשאירה לגרנד צ'ירוקי יכולת שטח אמיתית כחלק סטנדרטי מכל ג'יפ שיורד מקו היצור. מעין סוג של נאמנות למקורות של המותג ואחד מעמודי התווך שלו. ב-ML זה כבר הפך מזמן ל"ערכת שטח" וחבילת איבזור בתוספת תשלום.
ב-2011 הציגה ג'יפ את הגרנד צ'ירוקי הטוב ביותר שיצרה אי-פעם. לא מעט בזכות עזרה של שותפתה לשעבר מרצדס בנץ. הלארדו – הבסיסי במשפחה – נהנה מיחידת הנעה חזקה ומודרנית, איבזור מקורי ומקומי נדיב ומהסקס אפיל המיוחד שיש לג'יפ. אך יותר מכל – במונחים קרים לגמרי – מדובר במוצר איכותי. עשוי היטב, עם בחירת חומרים נכונה וביצוע טוב. לצד זאת הוא נותן נאמן למורשתו ושומר על יכולת אמיתי מעבר לכביש מה שמרחיב עוד יותר את הדברים שאתם יכולים לעשות עם האוטו שלכם וזה כבר תמורה טובה לכסף. בהקשר הזה. הגרנד צ'ירוקי לארדו – כפי שנבחן – יעלה 280,000 שקלים שזה עשרות אלפים פחות מכל פנאי פרימיום קומפקטי.

 

Check Also

רוביקון 392 הסוף

אדיוס ל-המי V8 ברנגלר רוביקון. שלום להוריקן הטורי וכפול המגדשים. JEEP מוציאה מהדורת סיום לרנגלר 392 כשבאופק כבר נראה ההוריקן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

seventeen + 17 =