יום שלישי , 16 אפריל 2024

מבחן רכב סקודה YETI

אני מאד אוהב את הקונספט, הרעיון, שעומד מאחרי הסקודה ייטי – YETI – וזה מתחיל מהשם של איש הקרח החביב והחמקן אשר איש לא מוצא. וממשיך בניצול היעיל של "חומרי גלם" מהמדף של קבוצת פולקסווגן כדי ליצור רכב פנאי, אורבאני ומודרני, בעל ייחודיות ועם קריצה שובבה. בהחלט לא מיישר קו עם אף אחד אלא שומר על אופי משלו – וזה די אמיץ בעולם של קונצנזוס ותקנים.

לכל מבחני הדרכים בשטח

עדכונים

YETI של 2014 קיבלה שורה ארוכה של עידכונים אשר נועדו ראשית כל להביא אותה למראה המותגי העדכני של סקודה. זה אומר בעיקר חזית חדשה המוותרת על הפנסים העגולים לטובת גופי תאורה רבועים ומחודדים. הפגוש הקדמי שונה, וכך גם פנסי הערפל שבתוכו. מכסה המנוע ללא שינוי, אבל הסמל מוותר על הגוון הירוק המזוהה על סקודה לטובת צבע שחור אחיד. הצללית נותרה גם היא ללא שינוי ומאחור תמצאו שינויים פנימיים ביחידות התאורה, דלת תא מטען חדשה וחלוקה שונה של הפגוש האחורי שעתה יש לו את גוון צבע המרכב יחד עם חיפוי שחור וחלק תחתון דמוי אלומיניום המוסיף למראה הקשוח – יחד עם סופית צינור פליטה אובאלית.

מבחן רכב סקודה YETI. גלגל הגה חדש, איבזור משופר - כולל חניה אוטומטית ומולטימדיה מקורית. תחושת פרימיום. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סקודה YETI. גלגל הגה חדש, איבזור משופר – כולל חניה אוטומטית ומולטימדיה מקורית. תחושת פרימיום. צילום: רוני נאק

הארכיטקטורה של תא הנוסעים לא השתנתה מהותית למעט גלגל ההגה – אבל החומרים איכותיים יותר וחלקם רכים ונעימים למגע. במרכז לוח המחוונים תגלו מחשב דרך ומידע שימושי וכן מולטימדיה מקורית עם קישוריות מלאה. מתחת לדשבורד יש פס מבריק בצבע המרכב – וזה קונץ עיצובי מקסים השובר את הגוונים הכהים של כל השאר. מוט הילוכים חדש עם ראש קטן יותר מודיע על כך שיש DSG עם 7 הילוכים עתה. כל המיתוג, המנופים ואפילו בקרת האקלים היא מהארסל הרחב של הקבוצה ורובו ככולו מצוין.

להזכירכם מדובר במתיחת פנים ולכן זה לא הפתיע למצא את הפלטפורמה ללא שינויים – עם בסיס גלגלים של 258 ס"מ (264 ס"מ לפלטפורמה של הגולף החדשה אשר כבר משמשת את סקודה אוקטביה עם 267 ס"מ – וכנראה בייטי הבאה…). וזה אומר שמאחור המושבים מעט צפופים במימד הרגליים.

 

הנעה

נפח תא המטע הוא 321 ל' כאשר אפשר להזיח את המושבים האחוריים או להסירם כדי לפנות חלל נוסף. עוד תמצאו מאחור, תאורה לתא, שקע מתח, אוזני קשירה אבל גם ווים רבים ומסילות מטען לקשירה של כל עצם בגודל חריג – נחמד ושימושי.

בתחום ההנעה מצויד רכב המבחן במנוע 1.2ל' TSI אשר משתמש במגדש טורבו והזרקת דלק ישירה כדי להפיק 105 כ"ס וכמעט 18 קג"מ כבר מ-1550 סל"ד. המנוע מוריד את הכוח לגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רובוטית DSG עם שבעה הילוכים. גרסת הנעה כפולה יש רק עם מנוע 1.8ל' ו-DSG 6 הילוכים.

מבחן רכב סקודה YETI. רכב הפנאי הקטן מסקודה מגיע סופסוף לבשלות אחרי מתיחת הפנים. המפלצת החביבה מוכה לצאת מהיער? צילום: רוני נאק
מבחן רכב סקודה YETI. רכב הפנאי הקטן מסקודה מגיע סופסוף לבשלות אחרי מתיחת הפנים. המפלצת החביבה מוכה לצאת מהיער? צילום: רוני נאק

תחום הבטיחות מאד מושקע כאן. תמצאו 9 כריות אוויר, בקרת יציבות בקרת משיכה, ניטור לחץ אוויר בצמיגים, עיגוני ISOFIX ועוד. רכב המבחן ברמת איבזור אלגנס צויד גם במערכת חנייה אוטומטית, חישוקי גלגל 17 אינץ', גג פנוראמי ענקי, בקרת שיוט, שמשות כהות, תאי אחסון נוספים וריפודי מושבים משודרגים. כל הטוב הזה יהיה שלכם בתמורה ל-145 אלפי שקלים.

נסיעה

אם אתם מגיעים ממכונית פרטית לא תחוו שינוי דרמטי. הישיבה גבוהה וזקופה יותר מזו של פרייבט אבל לא כה שונה ממנו. ובכל זאת, משטח החלונות גדול והישיבה הזקופה יוצרים ראות מצויינת החוצה. התנועה בעיר נעימה וזורמת. למנוע גמישות טובה מאד למשוך קדימה מבלי להזדקק לסל"ד מאד גבוה תוך שהוא מנצל את הכוח במרכז עקומת ההספק. יחסי ההעברה ב-DSG מפוזרים יפה ומתאימים לאופי המנוע. יחד הם גורמים לייטי השוקל כ-1.4 טונות להרגיש קליל וזריז. לחיצה עמוקה על הדוושה תניב תאוצה מאד חזקה ואפילו מפתיעה ממנוע 1.2ל'. כדי לחסוך דלק ממהרת תיבת ההילוכים לטפס ביחסי ההעברה – זה גורם לה לרצות ולהוריד הילוכים כששוב עוצרים ברמזור או בפקק מזדחל. התחושה שנוצרת היא של תיבה עסוקה ופעילה מאד ולא תמיד חלקת פעולה. זה קושי בו נתקלנו גם בדורות קודמים של DSG ובדגמים רבים אחרים. התפקוד הפעם טוב מתמיד אבל לא חסר נוכחות לחלוטין.

נוחות הנסיעה בעיר גם היא נדמה שטובה יותר מאשר בדגם היוצא. רעשי סביבה מעד חודרים אבל הבידוד מפני הכביש, ספיגת מהמורות ושיבושים ואפילו פסי האטה הזויים בגובהם – טוב מאד. למתלים כיול "פולקסוואגני" מאד אופייני: מוצק כמעט נוקשה על שיבושים קטנים, אבל הולך ומתרכך ככך שהמתלים נכנסים עמוק יותר למהלך. כך מתקבלת תמיכה טובה במרכב, אבל גם יכולת לספוג את המהמורות הגדולות ולבודד את הנוסעים מהן.

ההיגוי החשמלי – לכשעצמו אינו חדשות או מחדש משהו – אבל החניה האוטומטית נהדרת מעבר לשעשוע שסיפקה לילדות שלי. אתם תצאו אלופים בכל פעם שיהיה עליכם לחנות במקביל או בטור. עוד אהבתי את המושבים מאחור "וואריו פלקס". אלו מפצלים את הספסל האחורי לשלש יחידות שונות אשר ניתנות להזחה, קיפול או פירוק. מישהו נוסע לאיקא?

ההילוכים מדלגים מעלה כשיוצאים לכביש המהיר. כאן מסוגלת ייטי לשייט בקצב מהיר למדי כשהמנוע סובב על סל"ד נמוך וחסכוני בדלק. בדיוק לפי התיאוריה של TSI לפיה לא צריך המון כוחות סוס בשיוט. בתנאים האלו הגיע רכב המבחן לכ-17 קילומטרים לליטר. כאשר ממוצע המבחן כולו (יחד עם קטעי נהיגה אגרסיביים ומעט שטח) עמד על 9.8 קילומטרים לליטר.

מבחן רכב סקודה YETI. לא פוחד משבילי יער מפולסים. מרווח גחון שימושי ובקרת משיכה יעילה יביאו אתכם לקמפינג. צילום: רוני נאק
מבחן רכב סקודה YETI. לא פוחד משבילי יער מפולסים. מרווח גחון שימושי ובקרת משיכה יעילה יביאו אתכם לקמפינג. צילום: רוני נאק

כאן נרשמו רעשי רוח נוכחים מ-120 קמ"ש ומעלה. מעט רעש מבתי גלגלים חדר גם הוא אבל לא בעוצמה נוכחת מדי. מקור רעשי הרוח הגיע מקורה A משני צידי הרכב – בכל זאת יש מחיר לעיצוב המיוחד. בכביש המהיר אפשר היה להציב מהירות בטוח בבקרת השיוט וליהנות מהצליל הנקי של מערכת השמע. קליטת הרדיו אינה מושלמת (יותר בעיה של ישראל מאשר של המקלטים) אבל הניגון מהמדיות האחרות מצויין.

בכביש מתפתל אפשר ליהנות מקצב דינאמי. במצב S לתיבה התנהלות אגרסיבית יותר והיא מושכת הילוכים וממאנת להוריד אותם. תפעלו ידנית אם אתם רוצים ממש להתרחע אבל ההילוך יעלה מעצמו כשהמנוע הצורח יגיע לקו האדום. השלדה מגיבה יפה מאד לסגנון נהיגה כזה עם תגובות נכונות וכניסה החלטית לפניה. אחיזת הכביש מצויינת – טובה יותר מבעבר – וההיגוי מעט כבד, אבל מדוייק ונכון. לבלמים מהלך ארוך מדי בדוושה עד שמתקבלת תגובה מהמעצורים. נכון, הייטי אינה מכונית נהיגה אבל זה מחזק לדעת שלא תפשל אם תגיע לפניה מהר מדי.

מבחן רכב סקודה YETI. רק לגרסה הבכירה יש גם הנעה כפולה - אז תוכלו לנצל טוב יותר את היכולות של הרכב וליהנות מהרבה יותר כוח על הכביש. צילום: SKODA
מבחן רכב סקודה YETI. רק לגרסה הבכירה יש גם הנעה כפולה – אז תוכלו לנצל טוב יותר את היכולות של הרכב וליהנות מהרבה יותר כוח על הכביש. צילום: SKODA

פרק השטח מאד מוגבל ללא הנעה כפולה. עם מרווח גחון של 18 ס"מ וסרח עודף גדול לפנים – היכולת בשטח מוכתבת לשבילי יער מפולסים ומפונפנים. ייטי ייתן לכם את השקט הנפשי שתוכלו להכנס לשבילים כאלו בלי בעיה ומבלי לחשוש מנזקים. כאן גילינו גם את היעילות של בקרת המשיכה אשר מאפשרת להתקדם גם כשהשביל סחוף או מאד דרדרתי – כמובן בגבולות השכל הישר. נוחות הנסיעה בשבילים טובה ויש בתא המטען מספיק נפח בשביל כל אביזרי הקמפינג שמשפחה צריכה.

מה חשבנו על הסקודה YETI היוצאת?

המבחן צולם בשבילים של פארק קנדה. מה עוד יש שם?

סיכום

הייטי הקודמת השאירה לנו את הרושם כאילו מישהו מיהר להתחיל לייצר. ורק עכשיו, במתיחת הפנים, המוצר הזה הבשיל והגיע לבגרות. התחושה מאחרי ההגה היא של מוצר פרימיום ולא  מותג עממי, והמחיר ביחס לאיבזור ולטכנולוגיה – מאד מעניין. בתקופה שבה הקרוסאוברים והג'יפונים הולכים ותופסים את מקום הסאדנים – יש לסקודה ייטי הרבה מה לתת.

Check Also

תיראו מופתעים: גם BYD מבטיחה 1,000 ק"מ

המירוץ ל-1,000 ק"מ מתעצם וגם BYD טוענת כי סוללות הדור השני מתוצרתה יספקו את הצפיפות האנרגטית הדרושה כדי להניע רכב חשמלי על פני 1,000 קילומטרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen + fifteen =