יום חמישי , 4 מרץ 2021
ראשי » מגזין » למה אני לא מתלהב מטסלה?
טסלה מודל X - רכב הפנאי החשמלי. צילום: טסלה

למה אני לא מתלהב מטסלה?

רוני נאק

איזה יופי. מותג רכב חדש הצטרף לקאדר הבראנדים שמשווק אצלנו. הוא לא לבד. לידו עומדים מותגי רכב חדשים רבים אחרים, כמעט כולם חשמליים שלא זכו לכזה הד. למה? כי זו "טסלה". התלהבות רבה, יש מכנים זאת "קו פרשת מים" ואחרים רואים את ציפורי השיר שיורדות לזמר על מראות הצד של כלי הרכב החשמליים האלה. אבל אני לא מתלהב. מנסה להבין למה.

הקוקפיט החדש עם ההגה הקטום. nhtsa:"ההגה לא חוקי". צילום: טסלה
  1. משקל סגולי. לא של הרכב, שכבד למדי ביחס למקביליו בגודל ובסגמנט אלא שבשוק הישראלי המוכר כ-250 אלף מכוניות בשנה, כמה מאות "טסלות" חדשות על הכביש הן בטלות בשישים.
  2. אין תשתית. וזה נכון גם לגבי המכוניות החשמליות האחרות, בהיעדר תשתית טעינה (ועד מכשולים רבים להקים עמדות של 270 קו"ט) עוד יעבור זמן רב עד שנוכל להשתמש במכונית חשמלית באותו אופן חופשי כמו שאנו רגילים לו מזה עשרות שנית ברכבי בנזין ודיזל
  3. לטסלה אין באמת יתרון טכנולוגי. לא במנועים, לא בסוללות הליתיום שאותן היא מייצרת בשותפות עם LG. יש לה "פור" טכנולוגי שאפשר לה לזנק אבל ענקיות הרכב סוגרות את הפער במהירות. פלטפורמות חדשות של GM, יונדאי/קיה, VW ואחרות מציעות הרבה יותר.
  4. ירוק עאלק. בואו, אל תהיו נאיביים. היתרון הסביבתי היחיד של רכב חשמלי הוא בהפחתת הזיהום בתוך הערים. יצור החשמל בישראל עדיין מזהם (כ-640 גר' CO2 לכל 1 קוט"ש). אם תבחרו למשל בגרסת טסלה 3 עם סוללה של 75 קוט"ש, טעינה מלאה של הסוללה תפיק 48 ק"ג של גז co2 בארובות תחנת הכוח. גם יצור הרכב אינו "ירוק יותר" מזה של יצור רכב בנזין ושאלת מחזור הסוללות עדיין ללא מענה.
  5. דלתא מול המציאות. לאילון מאסק יש המון רעיונות נהדרים. בהחלט איש בעל חזון. אבל לקרא למערכת "auto pilot" זו הטעיה שכבר עלתה בחיים במקומות אחרים. זוכרים את הסיייבר טראק? זוכרים את המשאיות הכבדות? שני הפרוייקטים האלה כבר בפיגור גדול. וזה עוד לפני בעיות הבטיחות של יצור טנדר חשמלי גדול עם מרכב מפלדת אל-חלד. בפועל גם טווחי הנסיעה (גם עם חשמליות אחרות) רחוק מאד מהנתונים המוצהרים ולרוב קצר בפועל בכ-35% תלוי כמובן בסגנון הנהיגה, תנאי מזג האוויר, המשקל שברכב והגיאוגרפיה.
  6. תקלה אסטרטגית. ישראל אינה קליפורניה. מדינה קטנה ומאוימת יש אומרים באלפי טילים מכל כיוון אפשרי (גם מכיוון הים אם לוקחים בחשבון את ההתעצמות הצי המצרי בשנים האחרונות). מטחי טילים על מרכזי תשתית בישראל ישביתו מידית תחבורה שתהיה מבוססת חשמל.
  7. איכות ככה ככה. לא ראיתי בעצמי. אני מודה. אבל דיווחים מחו"ל של גורמים עליהם אני סומך מספרים על איכות יצור נמוכה מאד. חדירות של מים, הרכבה לא מוקפדת לא ברמה שאנו מכירים ממוצרי קוריאה ויפן.
  8. עם מי מדברים? נכון. יש מרכז שירות, בהקמה, אבל האבא בארה"ב. או כמו שהחמות לשעבר שלי הייתה אומרת "דבר ללמפה".
זוכרים את זה? ההגה נראה מוכר…KITT…צילום: ויקיפדיה

טנדר חשמלי שני לטסלה

אני מניח שהחידוש של החדשנות הוא שגרם למאמצים ראשונים רבים למהר ולהזמין את המכוניות האלה ברגע שהגיעו לארץ. אותה כמות ראשונית שנחטפה במהירות, אף אחד מחוץ לטסלה לא באמת יודע בכמה כלי רכב מדובר. אם במאות או בעשרות בודדות. ובינינו, זה עדיין לא מחיר "עממי" גם לגרסה הצנועה ביותר. תחילת השיווק של טסלה בישראל (אונליין כמובן) הצליחה לפרוע את הנוצות של יבואני הרכב המסורתיים. בעיקר מכיוון שמדובר במכירה ישירה המדלגת עליהם ויוצרת מודל שבו השירות מסופק על ידי גורם שלישי והלקוח קונה היישר מהמקור ומייתר את המתווך שבאמצע. התמחור שפוגע בעיקר בסדאנים של קבוצת הפרמיום, ובדגמים החשמליים הבודדים המשווקים כאן שיצטרכו לעבור תמחור מחדש או אפילו לשקול מחדש את יבוא הדגמים.

ואז יש את המדינה. זו, מסכנה, מכורה למיסים האדירים שמגיעים אליה מענף הרכב, כ-40 מיליארד שקלים בשנה. היא לא תוכל להרשות לעצמה לפספס כמה אלפי כלי רכב חשמליים שיתפלחו לכבישים מבלי למצוץ מבעליהם את המקסימום שניתן. המשבר הכלכלי בעקבות קורונה רק הופך את הרעב של המדינה למיסים לגדול יותר כך שאני מעריך כי ההקלות שמהן נהנות המכוניות החשמליות יהיו יותר קצרות מועד מהתכנון המקורי לבטל אותן בהדרגה על פני כמה שנים. בשוק האירופאי כבר הוכיחו כי נדרשים שני מרכיבים קריטיים לחדירה מוצלחת של רכב חשמלי לשוק (נורבגיה היא קיצונית במימד הזה): תשתית טעינה זמינה וענפה אבל (ובעיקר) תמריצים של המדינה שיעודדו את הציבור להיפטר מהמכוניות המזהמות שלו לטובת רכב חשמלי. אצלנו התשתית מפגרת וחסרה ומעט התמריצים שיש כרגע (רמת מיסוי נמוכה והחזר שווי שימוש גבוה) הם קצרי מועד. זה עתיד בהחלט להשפיע על הגדלת הנתח של המכוניות החשמליות.

צפו גם בזה

יונדאי BAYON – עוד SUV להיצע המתרחב

רוני נאק אל תמצמצו כי יונדאי עושה את זה שוב. היום השיקה ענקית הרכב הקוריאנית …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *