יום שלישי , 27 יולי 2021
ראשי » מגזין » למה אני לא מתלהב מטסלה?
טסלה מודל X - רכב הפנאי החשמלי. צילום: טסלה

למה אני לא מתלהב מטסלה?

רוני נאק

איזה יופי. מותג רכב חדש הצטרף לקאדר הבראנדים שמשווק אצלנו. הוא לא לבד. לידו עומדים מותגי רכב חדשים רבים אחרים, כמעט כולם חשמליים שלא זכו לכזה הד. למה? כי זו "טסלה". התלהבות רבה, יש מכנים זאת "קו פרשת מים" ואחרים רואים את ציפורי השיר שיורדות לזמר על מראות הצד של כלי הרכב החשמליים האלה. אבל אני לא מתלהב. מנסה להבין למה.

הקוקפיט החדש עם ההגה הקטום. nhtsa:"ההגה לא חוקי". צילום: טסלה
  1. משקל סגולי. לא של הרכב, שכבד למדי ביחס למקביליו בגודל ובסגמנט אלא שבשוק הישראלי המוכר כ-250 אלף מכוניות בשנה, כמה מאות "טסלות" חדשות על הכביש הן בטלות בשישים.
  2. אין תשתית. וזה נכון גם לגבי המכוניות החשמליות האחרות, בהיעדר תשתית טעינה (ועד מכשולים רבים להקים עמדות של 270 קו"ט) עוד יעבור זמן רב עד שנוכל להשתמש במכונית חשמלית באותו אופן חופשי כמו שאנו רגילים לו מזה עשרות שנית ברכבי בנזין ודיזל
  3. לטסלה אין באמת יתרון טכנולוגי. לא במנועים, לא בסוללות הליתיום שאותן היא מייצרת בשותפות עם LG. יש לה "פור" טכנולוגי שאפשר לה לזנק אבל ענקיות הרכב סוגרות את הפער במהירות. פלטפורמות חדשות של GM, יונדאי/קיה, VW ואחרות מציעות הרבה יותר.
  4. ירוק עאלק. בואו, אל תהיו נאיביים. היתרון הסביבתי היחיד של רכב חשמלי הוא בהפחתת הזיהום בתוך הערים. יצור החשמל בישראל עדיין מזהם (כ-640 גר' CO2 לכל 1 קוט"ש). אם תבחרו למשל בגרסת טסלה 3 עם סוללה של 75 קוט"ש, טעינה מלאה של הסוללה תפיק 48 ק"ג של גז co2 בארובות תחנת הכוח. גם יצור הרכב אינו "ירוק יותר" מזה של יצור רכב בנזין ושאלת מחזור הסוללות עדיין ללא מענה.
  5. דלתא מול המציאות. לאילון מאסק יש המון רעיונות נהדרים. בהחלט איש בעל חזון. אבל לקרא למערכת "auto pilot" זו הטעיה שכבר עלתה בחיים במקומות אחרים. זוכרים את הסיייבר טראק? זוכרים את המשאיות הכבדות? שני הפרוייקטים האלה כבר בפיגור גדול. וזה עוד לפני בעיות הבטיחות של יצור טנדר חשמלי גדול עם מרכב מפלדת אל-חלד. בפועל גם טווחי הנסיעה (גם עם חשמליות אחרות) רחוק מאד מהנתונים המוצהרים ולרוב קצר בפועל בכ-35% תלוי כמובן בסגנון הנהיגה, תנאי מזג האוויר, המשקל שברכב והגיאוגרפיה.
  6. תקלה אסטרטגית. ישראל אינה קליפורניה. מדינה קטנה ומאוימת יש אומרים באלפי טילים מכל כיוון אפשרי (גם מכיוון הים אם לוקחים בחשבון את ההתעצמות הצי המצרי בשנים האחרונות). מטחי טילים על מרכזי תשתית בישראל ישביתו מידית תחבורה שתהיה מבוססת חשמל.
  7. איכות ככה ככה. לא ראיתי בעצמי. אני מודה. אבל דיווחים מחו"ל של גורמים עליהם אני סומך מספרים על איכות יצור נמוכה מאד. חדירות של מים, הרכבה לא מוקפדת לא ברמה שאנו מכירים ממוצרי קוריאה ויפן.
  8. עם מי מדברים? נכון. יש מרכז שירות, בהקמה, אבל האבא בארה"ב. או כמו שהחמות לשעבר שלי הייתה אומרת "דבר ללמפה".
זוכרים את זה? ההגה נראה מוכר…KITT…צילום: ויקיפדיה

טנדר חשמלי שני לטסלה

אני מניח שהחידוש של החדשנות הוא שגרם למאמצים ראשונים רבים למהר ולהזמין את המכוניות האלה ברגע שהגיעו לארץ. אותה כמות ראשונית שנחטפה במהירות, אף אחד מחוץ לטסלה לא באמת יודע בכמה כלי רכב מדובר. אם במאות או בעשרות בודדות. ובינינו, זה עדיין לא מחיר "עממי" גם לגרסה הצנועה ביותר. תחילת השיווק של טסלה בישראל (אונליין כמובן) הצליחה לפרוע את הנוצות של יבואני הרכב המסורתיים. בעיקר מכיוון שמדובר במכירה ישירה המדלגת עליהם ויוצרת מודל שבו השירות מסופק על ידי גורם שלישי והלקוח קונה היישר מהמקור ומייתר את המתווך שבאמצע. התמחור שפוגע בעיקר בסדאנים של קבוצת הפרמיום, ובדגמים החשמליים הבודדים המשווקים כאן שיצטרכו לעבור תמחור מחדש או אפילו לשקול מחדש את יבוא הדגמים.

ואז יש את המדינה. זו, מסכנה, מכורה למיסים האדירים שמגיעים אליה מענף הרכב, כ-40 מיליארד שקלים בשנה. היא לא תוכל להרשות לעצמה לפספס כמה אלפי כלי רכב חשמליים שיתפלחו לכבישים מבלי למצוץ מבעליהם את המקסימום שניתן. המשבר הכלכלי בעקבות קורונה רק הופך את הרעב של המדינה למיסים לגדול יותר כך שאני מעריך כי ההקלות שמהן נהנות המכוניות החשמליות יהיו יותר קצרות מועד מהתכנון המקורי לבטל אותן בהדרגה על פני כמה שנים. בשוק האירופאי כבר הוכיחו כי נדרשים שני מרכיבים קריטיים לחדירה מוצלחת של רכב חשמלי לשוק (נורבגיה היא קיצונית במימד הזה): תשתית טעינה זמינה וענפה אבל (ובעיקר) תמריצים של המדינה שיעודדו את הציבור להיפטר מהמכוניות המזהמות שלו לטובת רכב חשמלי. אצלנו התשתית מפגרת וחסרה ומעט התמריצים שיש כרגע (רמת מיסוי נמוכה והחזר שווי שימוש גבוה) הם קצרי מועד. זה עתיד בהחלט להשפיע על הגדלת הנתח של המכוניות החשמליות.

צפו גם בזה

רישוי מכוניות חשמליות מוכפל באירופה

המכירות של מכוניות חשמליות בשוק האירופאי מכפיל את עצמו ברבעון השני של 2021. מה אנו יכולים ללמוד מזה והאם לצפות לתהליך דומה גם בישראל? דו"ח מרתק של ACEA

One comment

  1. הדעה שלי לגבי מה שכתבת. הרוב נכון בחלקו אבל לא מדויק.
    2) במדינה בגודל של ישראל, אם לא נוסעים בכל יום ממטולה לאילת, אז בשימוש יום יומי אין צורך בתחנות טעינה מהירות.
    מעטים האנשים שנוהגים בצורה קבועה ביום אחד לטווחים של יותר מ 300-400 ק"מ. עבור רוב המשתמשים אין צורך לטעון את הרכב יותר מפעם-פעמיים בשבוע ואת זה הרוב יעדיפו לעשות בלילה כשהרכב עומד בכל מקרה ללא שימוש בחניה. לא מזמן פורסם שלכ 30% מתושבי המדינה יש חניה פרטית, אז יש פה מאות אלפי נהגים שלא אמורים להיות מוטרדים מפריסת מטענים ציבוריים, אולי רק בזמן טיולים מאוד ארוכים. אבל כמה כאלה כבר עושים..

    3) במה GM, וופלקסוואגן וקיה מציעות יותר? אם מסתכלים על המפרט, הן עדיין לא הגיעו לרמה של טסלה מבחינת הטווח והפיצ'רים הטכנולוגים שיש ברכב כמו עדכונים מרחוק, ואפליקציות וגם גימיקים שונים שיש ברכב (פלוצים, משחקים, רמקול חיצוני) שמה לעשות, גיקים אוהבים את זה.. וכולם היום גיקים שרוצים לעבוד בהייטק..

    4) כל דבר שהאדם עושה משפיע על הטבע. אבל אם מסתכלים על האסונות הסביבתיים שתעשיית הנפט ההרסנית הפילה על העולם, כריית המינרלים לסוללות אכן מזהמת אבל היא מוגבלת יותר בשטח ההשפעה שלה ופחות הרסנית. לגבי מקור החשמל, ייצור והובלת החשמל בתחנות הכוח (גם אלו שפועלות על פחם ושהולכות ונעלמות) הוא יעיל יותר משינוע דלקים לתחנות הדלק ושריפה שלהם במנועי הרכבים. באירופה בכלל ב 2020 לראשונה רוב החשמל הופק ממקורות מתחדשים. ובנוסף חשמל סולארי ורוח הפכו למקור האנרגיה הזול ביותר כיום, כך שהפער יגדל.
    לגבי הסוללות עצמן, יותר קל לאסוף מארזי מצברים מאשר לשלוט על גזים שנפלטים משריפת דלקים שמתפשטים לכל עבר ללא שליטה.

    5) אין שום אפשרות לתת הערכה מדויקת של טווח שתתאים לכולם בחיים האמיתיים מכיוון שכל אדם נוסע בצורה שונה בתוואי שטח שונה. כמו שגם הערכות צריכת הדלק של רכבי הבנזין הן תמיד יותר טובות מאשר מבמציאות.

    6) במקרה של מלחמה כוללת על הבית שתהרוס את כל התשתיות במדינה, אף אחד גם ככה לא יצא מהמקלט. גם לא כדי למלא דלק. יש יותר סיכוי שיהיה מחסור בדלק שצריך לייבא מחו"ל ולפזר במיכליות בתחנות התדלוק, מאשר שלא יהיה חשמל שניתן לייצר בצורה מקומית באין ספור דרכים ומקומות. גם תשתית של שקעי חשמל יש בכל מקום ולא רק בתחנות תדלוק.
    במקרה אפוקליפטי כזה, אני דווקא חושבת שרכב חשמלי יהיה יותר שימושי.

    7) יתכן שבאמת יש לטסלה בעיה באבטחת האיכות של הייצור. אבל אלא אם אתה מאלו שכל היום ממששים את הרכב ובודקים עם קאליבר את המילמטרים של הרווחים של הדלתות ומקרצפים כל שריטה ופגם קטן בצבע, אז לא מדובר באסון.

    8) אם יש תקלה הולכים למוסך, לא ניתן לקבל רשיון ייבוא לרכב בישראל בלי מוסך וטסלה לא שונה בזה משאר היבואנים. על מה עוד יש לדבר איתם? משלמים, מקבלים אוטו ונוסעים…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *