שבת , 7 דצמבר 2024
VW שוב מסתבכת כשמתגלה בגרמניה כי ביודעין מכרה לציבור כ-17,000 מכוניות לא תקניות. צילום: VW
VW שוב מסתבכת כשמתגלה בגרמניה כי ביודעין מכרה לציבור כ-17,000 מכוניות לא תקניות. צילום: VW

VW לאולם התצוגה במקום למיחזור

רוני נאק

VW הפכה להיות לדוד הזה שלא מפסיק לתת לך מתנות – במובן השנוי במחלוקת של "מתנות". זה התחיל עם דיזלגייט – שבגדול היה ניסיון מודע לרמות רשויות ברחבי העולם ועל הדרך להעלות לכבישים מליוני כלי רכב מזהמים מדי עם כל ההשלכות הסביבתיות והבריאותיות של זה. והם המשיכו עם המבוכה של ניסויי הקופים בתאי הגזים (נכון, הם לא היו שם לבד…) מונקיגייט או מוקש יח"צני של פסאודו-מדע שהזכיר לכל העולם מה אירע בפאזרלאנד רק לפני 75 שנים.

ועכשיו שני עיתונים חשובים בגרמניה – שפיגל ו-הנדלסבלאד – מדווחים כי VW מכרה לציבור כלי רכב שאינם עומדים בתקנים ולא מורשים לנסיעה בדרכים ציבוריות. באילו מכוניות מדובר?

זה שדה התעופה בוויקטורוויל קליפורניה אליו הגיעו VW דיזלים שנרכשו בחזרה בעקבות שערוריית דיזל גייט. צילום: רויטרס
זה שדה התעופה בוויקטורוויל קליפורניה אליו הגיעו VW דיזלים שנרכשו בחזרה בעקבות שערוריית דיזל גייט. צילום: רויטרס

אלו מכוניות שאנו מהצד של עיתונות הרכב מכירים כ"קדם-יצור". בעיקרון דגמי פיתוח בשלב האחרון לפני היצור הסדרתי המלא של המוצר אחרי שעבר בדיקות ועומד בתקן. מדי פעם אפשר לפגוש את המכוניות הללו בהשקות שמקיימים היצרנים בחו"ל וכמעט תמיד התגובה לגבי אי-שלמות כזו או אחרת (למשל דשבורד עקום או התנהגות כביש לא ברורה) היא בסגנון "אה…אלה מכוניות פרה-פרודקשין. הסדרתיות יהיו אחלה". ולא אחת במעבר מרכב אחד לשני אפשר למצא הבדלים מאד גדולים בין מכוניות שלכאורה אמורות להיות זהות.

העניין הוא שגם VW בעצמה לא יכולה לדעת מה הסיבה שאותו רכב ספציפי אינו תקני. ושחררה בתגובה הודעה מכובסת על "מצב מבני לא ידוע". שזה לא מאד נוסך בטחון לחיים בג'ונגל של הכבישים.

ובכן אחרי שהפרשה פורסמה בדבר 6700 יחידות – ביצעה VW קריאה לכל היחידות הללו אלא שבהמשך בדיקה מעמיקה יותר חשפה כי מדובר בסה"כ בכ-17,000 מכוניות שנמכרות לציבור בין השנים 2006 עד 2018 במקום להגיע לפירוק.

וזו התמונה המלאה. כמו המגרש הזה יש עוד 34 מגרשים דומים בארה"ב. צילום: רויטרס
וזו התמונה המלאה. כמו המגרש הזה יש עוד 34 מגרשים דומים בארה"ב. צילום: רויטרס

וכדי להוסיף דובדבן אחרון על העוגה המהבילה הזו מסתבר – כך לפי העיתונים בגרמניה – כי הנהלת VW ובהן גם המנכ"ל הפוסט-דיזלגייטי, דיס, ידע מזה עוד בשנת 2016 כשעמד בראש מותג פולקסווגן וכי עברו שנתיים תמימות עד שהנושא דווח לרשויות.

אז נכון שלא הכל שחור – ובחלק מהמכוניות מדובר בצורך בעידכון תוכנה או החלפת המולטימדיה כדי ליישר קו עם התקנים. מכוניות רבות אחרות יהיו חייבות למצא את הדרך המהירה למגרסת הפלדה השכונתית בהיותן סכנה לציבור.

Check Also

פורד אסקורט MK1 חוזרת לחיים ביג טיים

ולא רק גם פורד RS200 בקרוב ינהם שנית. סדנת בורהם בשיתוף פורד מחזירה לחיינו אייקונים של פורד שיהיו חדשים לגמרי וייבנו מ-0 מהתכניות המקוריות של פורד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *