יום ראשון , 28 אפריל 2024
סין מגיבה למגבלות שהמערב הטיל עליה בצורה של מגבלות משלה על חומרי גלם קריטיים לרכב חשמלי. כאן האמר EV חשמלי. צילום: GM

רכב חשמלי: סין מגבילה יצוא גרפיט


רוני נאק

בזמן שענקיות כמו פורד ו-GM מושכות השקעות (המיזם המשותף עם הונדה שננטש) ומצמצמות את נפח היצור של הדגמים החשמליים שלהם – "כדי להתאים לביקושים שהשתנו" – נראה שהאופק לו כולם מחכים של "ירידת מחירי הרכב החשמלי" הולך ומתרחק.

בשישי האחרון הודיעה סין כי החל מה-1 לדצמבר היא תחייב להוציא רשיונות ייצוא לחלק ממוצרי הגרפיט המיוצרים בשטחה – כך דיווחה סוכנות רויטרס – זאת כדי להגן על "הבטחון הלאומי" של המדינה. להזכירכם כי סין היא היצרנית הגדולה ביותר של מוצרי גרפיט והיא מזקקת יותר מ-90% לחומר הגלם החיוני בו משתמשים למעשה בכל הסוללות שברכב החשמלי (אנודה, שהיא צד המינוס של הסוללה).

החלום של רכב חשמלי במחיר עממי ממותג אירופאי מתרחק בשל עלויות הגרפיט שיעלו. כאן פיאט 600 החדשה והחשמלית. צילום: פיאט

• סוללות: מדריך למתחילים

אין ספק כי מדובר בשלב נוסף במלחמה התעשייתית בין המערב לסין, שלב אשר מגיע אחרי שכבר באוגוסט סין הטילה מגבלות יצוא על גאליום וגרמניום החיוניים לתעשיית השבבים. מהלך שהביא לעליית מחירי השבבים המיוצרים מחוץ לסין. מהצד השני מטילות ארה"ב ומדינות אירופה מכסים ומגבלות על רכבים חשמליים המיובאים אליהן מסין כאשר חלק מן הטענות של המערב נוגעות ל"חוסר תחרותיות" במסחר בצורה של תמיכה ממשלתית רחבה של סין ביצרני הסוללות והרכבים מבית – במטרה לתת להם יתרון מסחרי שבעיני המערב אינו הוגן.

המהלך הזה של סין עשוי בהחלט לגרום לעליית המחירים של רכבים חשמליים המיוצרים במערב ויגדיל עוד יותר את פערי המחירים בין המוצרים שמגיעים מסין לאלו מקוריאה, יפן, ארה"ב ואירופה. מדינות שבהן למותגים הסיניים החשמליים עוד אין נתחי שוק משמעותיים. איך זה ישפיע על השוק הישראלי בו הסינים דומיננטיים הרבה יותר? לאור המציאות שקיימת כרגע במדינה נותר רק לחיות ולראות.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 + sixteen =