רוני נאק
סוללות הן הבטן הרכה של כל הרכבים החשמליים (אלא אם מדובר ברנגלר 4XE כי אז זה מושב לוהט – סיפור ארוך למועד אחר). כל פגיעה במארז עשויה ליצור קצר פנימי ומשם הדרך לאירוע קטסטרופי של דליקה היא עניין של שניות ספורות. אמנם, סטטיסטית רכבים חשמליים נוטים פחות לעלות באש מאשר רכבי בעירה פנימית. אבל…לדליקה של הסוללה יש השלכות חמורות הרבה יותר. זאת, מכיוון שהיא בוערת בטמפ' גבוהה הרבה יותר, הגזים הנפלטים הם דליקים מאד ורעילים מאד (מי הזמין מנת מיימן עם תיבול של קובלט?) ואי אפשר לכבות את האש עד שזו מכלה את כל החומר הזמין – מכיוון שהיא מייצרת לעצמה את החמצן מבפנים.
עתה CATL – ענקית הסוללות לרכב חשמלי ולמעשה יצרנית הסוללות ל-EV הגדולה בעולם לפחות עד ש-BYD תעבור אותה, מציגה מארז סוללות שהיא מכנה BEDROCK CHASSIS – שהוא מבנה חזק שלא לומר משוריין אשר בדומה לבלוק של מנוע בעירה פנימית מיועד להיקרע ולהתנתק מן הרכב במקרה של תאונה. בנוסף, מערכת פנימית מנתקת את הזרם הגבוה ופורקת את האנרגיה השיורית שיש בסוללה בעת המפגש הקינטי. בכך המארז סופג חלק מאנרגיית התאונה ופורק את עצמו כדי להבטיח את הבטיחות של שורדי המפגש ושל כוחות החילוץ.
לאור השימוש הגובר של יצרני רכב רבים בתצורה של CTC בה הסוללה היא חלק בלתי נפרד מהשלדה (בהם BYD ו-טסלה), פיתוח של המארז של CATL ישמש כבסיס לפלטפורמות חדשות – עם איזורי ניתוק וספיגת אנרגיה חדשים. כך על פי ההודעה של החברה.
הרכב הראשון בו ישולב המארז המאובטח הזה – יהיה מפיתוח משותף של CATL ו-צ'אנגאן (העושה צעדים ראשונים בישראל עם רכבי DEEPAL) תחת מותג AVATR.