תומר הדר
אם הנכם בעליו של רכב שטח בעל סרן חי מקדימה, סביר להניח ששמעתם על DEATH WOBBLE. מדובר בתופעה כה נפוצה עד שהוצמד לה שם. לטובת מי שאינו מחזיק ברכב שטח עם סרן חי מקדימה, קרי סוזוקי ג'ימני, לנד רובר וותיק או רנגלר/ג'יפ וותיק אחר- הנה ההסבר: ברובם המכריע של כפולי ההנעה המשווקים בעולם כיום, הכוח מועבר לגלגלים הקדמים דרך סרן שממנו יוצאות שתי ציריות בעלות יכולת תנועה עצמאית. סרן חי הוא סרן קשיח, בו לציריות היוצאות מן הדיפרנציאל אין יכולת תנועה. סרנים כאלה הם חסונים יותר כמובן – אבל ללא ספק יותר נתונים למצבי רוח בכל הקשור להיגוי. אחת הבעיות שעליהן מדווחים בעלי רכבים כאלה, עם סרן חי, היא רעידות אלימות של הסרן הקדמי שנקראות גם DEATH WOBBLE. הרעידות הללו יכולות לנבוע מסיבות רבות- בושינגים שנשחקו, זוויות היגוי שגויות ועוד הרבה סיבות שבמפתיע, למרות חוסנה של הקונפיגורציה הזו, של הסרן החי, נחשבות נפוצות למדי. ואפילו חווינו אותם בעצמנו במבחן הדרכים לג'יפ רנגלר רוביקון החדש.
• כך יהיה לכם רכב חדש לכל החיים
DEATH WOBBLE גרם השבוע להגשת תביעה יצוגית בארה"ב נגד FCA, החברה האם של JEEP. לטענת התובעת היצוגית, איליין ריינולדס, שהגישה את התביעה במישיגן בשם בעלי רנגלר מן השנים 2015 עד 2018, המתלה הקדמי של הרנגלר אינו מסוגל לספוג מפגעי כביש ועלול לסבול מבלאי של רכיבי מערכת ההיגוי והשיכוך הגורם לרעידות אלימות ומסוכנות של הסרן הקדמי. לטענת ריינולדס, המחזיקה ברנגלר אנלימיטד מודל 2018, בג'יפ הוצעה החלפה של בולם ההיגוי בסרן הקדמי, אך תיקון זה אינו מסוגל לפתור את הבעיה. יהיה שמח – נדווח כאן.