יום שלישי , 19 מרץ 2024
מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. הספרדיה שאהבה אותי. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. הספרדיה שאהבה אותי. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים סיאט אטקה

רוני נאק

סיאט היא מותג של צעירים, לא רק אצלנו בכל השווקים שבהם היא משווקת, הפניה לקהל נעשית דרך הרגש, הריגוש ההורמונים והכיבושים. מהאיביזה ועד לאון מהגרסאות הצנועות ביותר ועד לקופרה אשר גורמות לך להזיע רק מהצפייה בנהיגה בהן – סיאט היא מותג צעיר. לכן היינו סקרנים מאד לראות כיצד האמוציה הספרדית – עם הנדסולוגיה גרמנית – יתורגמו לכדי רכב פנאי שנותן יותר מרשימת אבזור ארוכה ומייגעת.

 

סיאט אטקה

כמו רבות מאחיותיה בקונצרן VW גם האטקה משתמשת בפלטפורמה מודולרית בשם MQB. בהופעה זו עם בסיס גלגלים של 263 ס"מ ולמרווח גחון של 18.7 ס"מ. תמוכות מקפרסון בחזית ומערכת רב-חיבורית מאחור אינם חדשות בעולם הזה אבל מרכיבים יחד חבילה מוכחת וסולידית.

מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. הספרדיה שאהבה אותי. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. הספרדיה שאהבה אותי. צילום: רוני נאק

המרכב נושא את כל מאפייני השפה העיצובית של סיאט החדשה. פנסי חזית מזוותים עם פסי LED בתוכם. גריל קדמי טרפזי ומתחת פגוש עם כונסי אוויר גדולים המוסיפים למראה הדינאמי. פס מותניים רך ומתמשך לכל אורך המרכב ויוצר פרופורציות ארוכות יותר למראה וכך גם היחס שבין שטח השמשות לגובה הדפנות. מאחור שוב תגלו פסים חדים וחתוכים בדיוק כמו שיש בלאון החדשה ובאיביזה אך מבוצע הרבה יותר נאה לטעמי.

מידות המרכב מסגירות את מה שהעיצוב המוצלח מסווה לעין. סיאט אטקה קומפקטית. האורך הכללי הוא 436 ס"מ, הרוחה 184 ס"מ והגובה (ללא מסילות גג) 160 ס"מ בלבד.

בהיצע המקומי יש יחידת הנעה אחת מהדור האחרון. מדובר במנוע 1.4ל' בנזין עם הזרקת דלק ישירה ומגדש טורבו. התפוקה עומדת על 150 כ"ס ב-5000 סל"ד ו-25.5 קג"מ כבר מ-1,500 סל"ד. הדור הזה של המנועים גם "יודע" לנתק שני צילינדרים במצבים שבהם לא נדרש כוח ובכך לחסוך עוד קצת בדלק ולצמצם פליטה. הורדת הכוח לכביש נעשית דרך תיבת הילוכים DSG כפולת מצמדים עם 7 יחסי העברה – גם זו מעודכנת ומהדור האחרון.

מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. תא הנהג והנוסעים עשוי היטב אולם חסר איבזור בטיחות ומסך המולטימדיה בגרסת סטייל זעיר. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. תא הנהג והנוסעים עשוי היטב אולם חסר איבזור בטיחות ומסך המולטימדיה בגרסת סטייל זעיר. צילום: רוני נאק

סיאט אטקה איבזור ותא נהג

למבחן ביקשנו את הגרסה שלטעמנו הכי מעניינת. גרסת STYLE הבסיסית שבהיצע אשר מחירה עומד על 139,900 שקלים. זו כוללת רבות ממערכות הבטיחות המתקדמות כמו בלימת חירום אוטומטית במהירות עירונית, סיוע לזינוק בעליה, מגביל מהירות ועוד. אין כאן בקרת שיוט אקטיבית ואין התראה על סטייה מנתיב או שמירה על נתיב – גם לא בגרסאות המאובזרות יותר.

לרשימת האבזור המלאה – הקליקו כאן

ריפודי המושבים הם מבד ואלו – המושבים – רכים אך קשים בדיוק באופן המוצק שבו אני אוהב. התמיכה בגוף טובה והם התגלו כנוחים לאורך זמן וקילומטרים רבים. גם מאחור המושב האחורי נוח למדי – יש תמיכה טובה לגוף וגם מרווח יותר ממספק לנוסעים בגובה 180 ס"מ. קו החלונות מספיק נמוך מאחור כדי שילדים יוכלו להביט החוצה וגם תגלו עיגוני ISOFOX מועילים.

בדשבורד הרך והעשוי למופת תמצאו מערכת מולטימדיה עם מסך מגע בגודל 5 אינץ'. שזה פחות או יותר בגודל של הסמארטפון שלי – די מבאס. יש חיבור בלוטות' אבל עבור ההנאות הגלומות ב-FULL LINK יהיה עליכם לשדרג לגרסת האקסלנס היקרה יותר וגם תקבלו מסך 8 אינץ' על הדרך.

מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. נוחות נסיעה מצויינת, מנוע יוצר דינאמיקה נמרצת ואפילו צריכת הדלק סבירה. כאן צולמה במסגרת סדרת הניסויים בטמפ' גבוהות. צילום: סיאט
מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. נוחות נסיעה מצויינת, מנוע יוצר דינאמיקה נמרצת ואפילו צריכת הדלק סבירה. כאן צולמה במסגרת סדרת הניסויים בטמפ' גבוהות. צילום: סיאט

נהיגה עם סיאט אטקה

כאן, בעולם הדינאמי סיאט אטקה קנתה אותי. הגעתי עם ציפיות לפגוש רכב פנאי עם הכנה להתהלבות אבל במקום זאת פגשתי מכונית מאד נעימה ומהנה לנהיגה. למנוע דחף נאה המזיז את ה-1375 ק"ג היבשים של אקטה באופן מאד ראוי. היא תגיע ל-100 קמ"ש ב-8.9 שניות, תעשה את המיאוץ מ-80 ל-120 קמ"ש בכ-15 שניות ותהיה מסוגלת ליישר כביש מפותל בצורה מדוייקת וחדה כשהיא מפגינה ריסון מרכב מצויין וכיול מתלים מדוייק. גלגלי ה-17 אינץ' של גרסת הסטייל ועליהם צמיגים בחתך 55 ורוחב 215 – מספקים נוחות עדיפה ובידוד הרעשים הכולל מצוין ויוצר חווית נסיעה מאד נעימה.

בתוך העיר אטקה מבריקה בזכות מידות קומפקטיות ותגובת מנוע מהירה מספיק כדי לשרוד בג'ונגל האורבני של ישראל. לטעמי, בסיאט אטקה יש את הביטוי המוצלח ביותר של MQB עד היום ברכב פנאי.

צריכת הדלק במבחן עמדה על כ-11.5 ק"מ לליטר – בנהיגה שהייתה בין עמידה בפקקים לבין סל"ד בשמיים בכבישים שפלת יהודה. נתוני היצרן מורים על צריכה משולבת של כ-18 ק"מ/ל' – נתון שאפשר להיגע אליו בנהיגה מודעת.

מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. הדבר הכי טוב שקרה ל-MQB הוא סיאט אטקה. צילום: רוני נאק
מבחן דרכים סיאט אטקה סטייל. הדבר הכי טוב שקרה ל-MQB הוא סיאט אטקה. צילום: רוני נאק

סיאט אטקה סיכום

במילה אחת: אהבנו. מחיר הבסיס נותן הצעת מכר טובה מאד למכונית שנראית מצוין, בעלת איכות כללית גבוהה ועם יכולת דינאמית ראויה. אי אפשר להתעלם מהעדר של מערכות בטיחות מתקדמות כמו שיש כבר בפיג'ו 3008, קיה נירו, טויוטה C-HR ובקרוב אפילו באייגו הקטנה של טויוטה – אלו יהיו חייבות להצטרף בהמשך. גם מסך המולטימדיה הקטן מתקשה לעמוד מול איכות התצוגה של מכשירים כמו אייפון 6 + או LG 5/6. ולסיום הנה חומר למחשבה – גרסת האקסלנס של סיאט אטקה (המאובזרת ביותר) עולה (166 אלפי שקלים) כמו גרסת הבסיס של פולקסווגן טיגואן וכ-25 אלף פחות מאאודי Q2 כשלכולן אותה שלדה ומערכות הנעה.

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

3 comments

  1. כתבה לא מקצועית:
    1. יש לאטקה מערכות בטיחות מתקדמות כמו בלי אוטונומית, מק"מ של שטחים מתים מאחורה וגם במראות ….בנוסף יבואן נותן מובילאי בחינם אז למה לא.. בגוף הכתבה זה צויין וסיכום מנותק מהכבה
    2. תאוצה 8.6 ולא 8.9…..אומנם הבדל קטן, אבל בכתבה מקצעוית נתונים צריכים להיות מדוייקים
    3. רמת סטייל פלוס, היא חלופה אולטימטיבית…..תוספת של 6 אלפים ש"ח ויש תוספת בטיחות +מולטימדיה ענק של 8 אינ'צ ועוד זוג רמקולים
    4. אין פסי led מקדימה!!

  2. אכן כתבה לא מקצועית, ומאוד שטחית. כמעט אף נתון אינו נכון. ויטאלי צודק!.
    ואגב, האאודי Q2 לאמקבילה לאטקה/טיגואן. היא בקבוצה אחת קטנה יותר.

  3. ההערות הנ"ל נכונות מאד.
    אני אגב, עמדתי לרכוש סקודה קארוק, ולאחר נסיעות מבחן בשתי המכוניות (בהפרש של כחצי שעה ביניהן) מצאתי כי האטקה עולה על אחותה הקארוק בגדול. היא שקטה בהרבה ממנה, סוחבת הרבה יותר טוב (בקארוק הוסיפו פילטר להורדת הזיהום מדרגה 9 ל-7 הוא חונק את האוטו!), צריכת הדלק של האטקה (מאותה סיבה ומסיבות נוספות) טובה יותר ואפילו המתלים רכים ונעימים יותר מאלו של הקארוק.
    אבל, הציבור הישראלי ימשיך לרכוש "מותגים" כמו אאודי Q3 שנחותה מכל הבחינות מהאטקה ועולה כמעט פי 2! או קיה ספורטאז' שאין צורך לפרט באשר למאפייניה…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

six + eight =