רוני נאק
משהו טוב מאד עובר על מאזדה בשנה האחרונה. יצרנית הרכב היפנית הקטנה (שבישראל היא גדולה מאד ואף שלטה בשוק מעבר לעשור), שנראה כי הססה לעלות על רכבת ההרים של "המהפכה החשמלית" מתחילה להינות מהפירות של ההחלטה הזו. החלטה שאי אפשר להפריד לגמרי מזו של טויוטה, לה יש אחזקות במאזדה – כ-5.1% ומפעלים משותפים בארה"ב (לטויוטה יש גם 20% בסובארו שגם היא שוברת שיאי מכירות עולמיים ולא ממהרת להציג ליין של דגמים חשמליים).
אבל בסין, שוק הרכב הגדול בעולם, כללי המשחק של המערב לא תקפים. כשהמשטר אומר "תעברו לרכב חשמלי" כולם כולל כולם מיישרים שורות. גם מאזדה יחד עם שותפתה המקומית, כי החוק בסין מחייב שבכל מיזם "זר" יהיה גם שותף מקומי.
בתערוכת בייג'ין שהתקיימה לאחרונה מאזדה חשפה (יחד עם שותפתה צ'אנגאן אוטומוביל) שני קונספטים לדגמים חשמליים ו-פלאג אין. שניהם מעניינים לא מעצם חישמולם אלא מהסיבה שהם יכולים לרמוז לא מעט על הדורות הבאים (והקרובים) של מאזדה 6 ומשפחת CX של רכבי הפנאי שכבר נמצאת בצד המוצל של עקומת חיי הדגם.
אז בזמן שבסין מאזדה EZ-6 תציע אופציה חשמלית סביב המוטיבים המוכרים של מאזדה והם האבולוציה של שפת העיצוב הנוכחית ושמירת על יסודות ההנאה מהנהיגה. פרטים טכניים לא היו אבל כן נמסר כי מאזדה EZ-6 תצויד במערכת מתלים רב-חיבורית, תהנה מחלוקת משקל 50:50, הנעה אחורית ותצויד אפילו (החזיקו אותי!) ספויילר אחורי חשמלי המתרומם לפי הצורך ורמת הגירוי. לצד פיצ'רים דיגיטליים רבים, למען הבטיחות והנוחות, מאזדה סיפרה למבקרי התערוכה על טווח חשמלי של עד 600 ק"מ (בתקן הסיני האמין) או לחילופין לטווח של מעל ל-1,000 ק"מ לגרסת הפלאג-אין הייבריד (הספקים, נפחים וקיבולות לא נמסרו – אם כי לאור הממדים והטווח אפשר בהחלט לנחש שמדובר בסוללה עם קיבולת של מעל ל-80 קוט"ש).
מה שאותנו באמת מעניין זו המאזדה 6 ה"אחרת" המערבית. דגם שהשמועות לגביו כבר פשות בשדות הבונדד חודשים ארוכים. לפיהן, הרכב יצויד בפלטפורמת ההנעה האחורית החדשה (משרתת CX-90) וגם את מנועי 6 הציל' הטוריים והמוגדשים. וזה לתחושתי יהיה שלאגר (כנראה שפחות בישראל) במערב בעיקר לאור העליה הרציפה באיכות של דגמי מאזדה בשנים האחרונות. האם מאזדה של 2024 תצית את הדמיון כמו הונדה הנהדרת של פעם?
לצד המאזדה EZ-6 הוצג גם רכב פנאי חשמלי קומפקטי בשם ARATA – בהודעה של מאזדה למעט סיבון ביד שמאל ואז ניגוב ביד ימין לא נמסר מידע שימושי מעבר למה שאפשר לראות בצילומים. העיצוב הוא אבולוציה של השפה הנוכחית ולפחות במראה שלו העיצוב הזה יכול בהחלט לרשת את זה של ה-CX-5 המזדקן (גם אם בחן רב).