יום שישי , 4 אוקטובר 2024
זו טסלה מודל 3 - מתחילה ב-35 אלפי דולרים בארה"ב והמפעל לא מצליח לעמוד ביעדי היצור. צילום: טסלה
זו טסלה מודל 3 - מתחילה ב-35 אלפי דולרים בארה"ב והמפעל לא מצליח לעמוד ביעדי היצור. צילום: טסלה

טסלה קורסת – התחלת הסוף?

רוני נאק

לצערם של כל חובבי טסלה – החברה מדממת כסף במהירות ובכמויות דמיוניות. הסיבה? הם לא עומדים ביעדי היצור, המוצרים בעיתיים, לוקים בתקלות רבות ונוטים מדי פעם להרוג את הנהגים שלהם. וגם – בואו נודה על האמת לקברניט של הספינה יש פרלקסה ביחס למציאות שבה הוא חי (עזבו את המציאות שלנו…).

מניית טסלה בימים האחרונים. צילום: גוגל
מניית טסלה בימים האחרונים. צילום: גוגל

 

• רכב חדש כולל ביטוח, טיפולים, חבילת אביזרים ותחזוקה

אנאליסטים בימים האחרונים תיארו את המצב של טסלה כ"code red" – עם צניחה של כ-20% של המניה בשבועיים האחרונים. צניחה שהעלימה מערכה של טסלה כזה סכום דמיוני שעתה GM וגם פורד (משבריות בזכות עצמן) בעלות ערך שוק גדול יותר. המניה של טסלה היא עתה בערכה הנמוך ביותר מזה כמעט 3 שנים. אותם אנאליסטים גם טוענים כי טסלה אינה מתמקדת ביצור של המודל 3 – אשר הייתה אמורה להיות נפחית ועממית – אלא בפאניקה ליצור עוד אפיקי הכנסה על ידי התרחבות לתחומים של ביטוח, מוניות אוטונומיות ומיזמים שנראים כמו מדע בדיוני במקרה הטוב.

טסלה סגרת נקודות מכירה רבות לטובת מכירה אונליין שלא ממש המריאה. צילום: טסלה
טסלה סגרת נקודות מכירה רבות לטובת מכירה אונליין שלא ממש המריאה. צילום: טסלה

כמו פורד שפיטרה 7,000 עובדים ו-GM שפיטרה כפול מזה. גם טסלה מפטרת עוד כ-3,000 עובדים ליצור קיצוץ מתמשך של כוח העבודה בשיעור של 15% על פני שמונת החודשים האחרונים. בצעד נואש למדי טסלה מכרה מניות רבות וגייסה כ-2.7 מיליארד דולר. כ-500 מיליון דולרים התאדו מיד רק כדי לכסות את ההפסדים של החברה ברבעון הראשון של 2019. עוד 2.2 מיליארד צריכים להספיק כדי לכסות תשלום של 920 מיליון החזר הלוואה מיידי ועוד 566 מיליונים דולרים צריכים להיות מוכנים בנובמבר. אפילו מאסק עצמו הודה שבקצב שבו הם כרגע מאדים כסף – הכל יגמר תוך 10 חודשים.

המשאית החשמלית של טסלה. דממת אלחוט מדאיגה. לקוחות יבקשו את המקדמות בחזרה. צילום: טסלה
המשאית החשמלית של טסלה. דממת אלחוט מדאיגה. לקוחות יבקשו את המקדמות בחזרה. צילום: טסלה

ומכל המיליארדים שגוייסו מהציבור – נותרו כרגע רק 1.6 מיליארד – וזאת מבלי לתרום דבר להחשת היצור של רכב אחד נוסף. לא פשוט. ומה לגבי יעדי היצור החדשים ואותה משאית חשמלית מהפכנית. ובכן דממת אלחוט מביכה למדי בנושאים האלה – דממה שאחרי יהיה על טסלה להחזיר מקדמות לענקיות הקימונעות כמו וולמארט – עוד ערימה עצומה של כסף למדורה.

מה יהיה בסוף? למעט המהפך של מכוניות אוטונומיות לפלטפורמות ניידות לצילום של סרטי פורנו – כפי שהדגימה לנו "טסלה טיילור" וזכתה לכ-13 מיליון צפיות – כנראה שיצרנית רכב עתירת מזומנים תסיים לחוג מעל לטסלה ואחרי שזו תפסיק לזוז – תעוט עליה ותקנה את המניות שלה בגרושים.

Check Also

FOTON אחריות ל-8 שנים או 300 אלף ק"מ

הטנדר החשמלי הראשון בישראל זוכה לארכת אחריות משמעותית. FOTON במהלך לחיזוק האמון בדגמים החשמליים שמגיעים לישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *