יום שישי , 19 אפריל 2024
וולוו S90. הוולוו הראשונה - אחרי XC90 - שמצליחה באמת לשבור את השבלונה וליצור תדמית חדשה בעיני הציבור? צילום: וולוו
וולוו S90. הוולוו הראשונה - אחרי XC90 - שמצליחה באמת לשבור את השבלונה וליצור תדמית חדשה בעיני הציבור? צילום: וולוו

מהפך בוולוו?!

רוני נאק

טוב. אדיש אי אפשר להישאר מול המראה של הוולוו הזו. תאהבו אותו או לא – יש לספינת הדגל החדשה נוכחות וזהות מאד יוצאת דופן. אבל הדרך למוצר המוגמר הייתה ארוכה מאד – ויקרה מאד עם תכנית חומש ו-11 מיליארד דולר – כדי להמציא את מותג וולוו מחדש. זה עד כמה עמוק ושורשי התהליך. רבים חששו מההשפעה השלילית של הבעלים החדשים של היצרן השוודי הוותיק, ג'ילי הסינית, אבל להפתעת רבים – גם בשוודיה – צוותי הפיתוח קיבלו יד חופשית ותקציב דמיוני כדי להביא לעולם וולוו אחרת.

מותג ללא היסטוריה חסר את כוח המשיכה כדי ליצור את הנארטיב הנכון. וולוו P1800 - אייקון העבר מעצב את פני ההווה - והעתיד. צילום: וולוו
מותג ללא היסטוריה חסר את כוח המשיכה כדי ליצור את הנארטיב הנכון. וולוו P1800 – אייקון העבר מעצב את פני ההווה – והעתיד. צילום: וולוו

על הוולוו

והדרך הבטוחה ביותר לחדש – היא לחזור לספריה העצומה שבלב המגדל הגבוה שבמצודה – ולמצות את ה-DNA אשר הפך את וולוו לאחת מיצרניות הרכב המוערכות ביותר שיש. ואם יש דגם אייקוני אחד של וולוו זה יהיה p1800 אותה מכונית ספורט קטנה שיוצרה בתחילת שנות ה-60' – ואפשר לראות הרבה מאותה קלאסיקה בחזית של ה-S90 החדשה, בחזית ובקו המתניים הארוך, הרציף והאופקי – וזה גורם לרכב להיראות ארוך יותר ממה שהוא באמת. גם שמשת הצד שמאחרי דלתות הנוסעים מזכירה – אם כי באופן מזוות יותר – את אותו החלק בוולוו p1800. והקונטסקט הקלאסי נכנס ומשתלב יפה עם פילוסופיית העיצוב החדשה – שכבר היכרנו ב-XC90 – עם מוטיבים מהמיתולוגיה הנורדית ותוצאה שהיא לטעמי אחת המרשימות בקבוצת הרכב הזו.

וולוו S90 תא נהג עם מינימום של כפתורים ותחושה מאד עכשווית - לא תמצאו כאן מחוגים. צילום: וולוו
וולוו S90 תא נהג עם מינימום של כפתורים ותחושה מאד עכשווית – לא תמצאו כאן מחוגים. צילום: וולוו

גם חלל הנוסעים ותא הנהג נהנה מאותה פילוסופיית עיצוב חדשה. מאד "סקנדינבי" ונקי מכפתורים – את מקומם של אלו תופס מסך דמוי טאבלט במידה של 9 אינטש – בוולוו קוראים לזה "סנסוס". ולא רק המידות מזכירות טבלט מסויים עם לוגו של תפוח, אלא גם הפונטים והתפעול. סביבת הנהג נעימה ומרווחת מאד – ומכוניות ההשקה בגרסאות הגימור ב"עור מלא" על הדשבורד – היו מרשימות מאד בהופעה שלהן ובאיכות הכללית שהציגו. עם בסיס גלגלים של 294 ס"מ המושב האחורי מרווח מאד, בכל מימד – והכניסה אליו נוחה בזכות מפער דלת גדול.

מתחת לפני השטח חשוב לציין כמה דברים. ראשית המכונית מתבסס על פלטפורמה חדשה  Scalable Product Architecture) SPA) בקצרה נציין כי זה הבסיס עליו נשען ה-XC90 שהיה הראשון לעשות שימוש בפלטפורמה הזו וכן היא תשמש – בזכות גמישות התיכנון – את הדור הבא של וולוו S60 ודגמים נוספים אשר עתידים להיות מושקים בעתיד. ל-SPA אפשרות ליצור כמה בסיסי גלגלים, לשלב מערכות הנעה שונות, טכנולוגיות חדשות וכמובן מנועים חשמליים וסוללות.

והנה צילום תקריב של ידית ההילוכים. היא פשוט מאד יפה אז רצינו לתת לכם עוד ממנה. צילום: וולוו
והנה צילום תקריב של ידית ההילוכים. היא פשוט מאד יפה אז רצינו לתת לכם עוד ממנה. אה..ויש 8 הילוכים לבחור מהם. צילום: וולוו

דברו איתנו על וולוו

מבחן דרכים וולוו XC90 T8

אם אתם סובלים מטכנופוביה קלה – זה לא הרכב שלכם. הוולוו עמוסה בטכנולוגיות. החל ממערך קישוריות עשיר מאד – ואפליקציות המאפשרות לרכב לתקשר עמכם דרך סמארטפון או סמארטווטש' – כן כן תוכלו לענוד את הוולוו שלכם על היד. למערכת שימושים מוכרים כמו טלפון, שמע, ניווט והגדרות הרכב. הכל נעשה באופן מאוד אינטואיטיבי ונהיר לכל מי שרגיל להתמודד עם טבלט מודרני.

וולוו כמובן שילבה את כל ארסנל מערכות הבטיחות החדשות ברכב. השם השתנה ל-intellisafe ומאגד מערכות אקטיביות ופאסיביות. יש מערכות סיוע לנהג – אוטונומיות למחצה אשר מאפשרות נהיגה עד למהירות של 130 קמ"ש – צעד נוסף לקראת הצהרה מאד מחייבת כי עד שנת 2020 לא יפצעו קשה או ייהרגו נוסעים של מכוניות וולוו.

 

וולוו S90 מאוזנת ודינאמית מאד לנהיגה. למנועים תפוקה יפה מאד ועם 8 הילוכים העסק עובד מאד יפה ואפילו חסכוני - דינאמית יש כאן קפיצה נחשונית ביחס לדגם היוצא. צילום: וולוו
וולוו S90 מאוזנת ודינאמית מאד לנהיגה. למנועים תפוקה יפה מאד ועם 8 הילוכים העסק עובד מאד יפה ואפילו חסכוני – דינאמית יש כאן קפיצה נחשונית ביחס לדגם היוצא. צילום: וולוו

נהיגה

מאחרי גלגל ההגה המעוצב קשה שלא להרגיש שמדובר במכונית גדולה. ולא רק המידות, אלא תנוחת הישיבה העמוקה גורמת לרכב להרגיש גדול יותר משהוא באמת. בהשקה נהגנו בשתי גרסאות מנוע: בנזין T6 המפיק 320 כ"ס ו-40 קג"מ בעזרת מגדש-על ודיזל D5 עם צמד מגדשי טורבו ותפוקה של 235 כ"ס ו-48 קג"מ. לשני המנועים – בנזין ודיזל – נפח של 2.0ל' ו-4 ציל'. הכוח יורד לגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית עם 8 הילוכים ויש גם הנעה כפולה. כך שכוח לא ממש חסר ושילוב מנועים עם רצועת כוח רחבה עם תיבת הילוכים מרובת-יחסי העברה יותר חיבור מוצלח מאד של זמינות כוח נהדרת אבל גם יכולת לשייט בסל"ד נמוך וחסכוני בדלק.

כבישי הנהיגה המצויינים בדרום ספרד חשפו התנהגות כביש נכונה ונייטראלית. השלדה מגיבה נכון לעומסים והוולוו הגדולה לא תעשה דבר אשר עשוי להפתיע לרעה. האחיזה בפניות נהדרת, ולהגה החשמלי – מספיק משוב ותקשורת כדי לדבר לנהג ולחברו לנהיגה (לשם שינוי). אהבתי את עוצמת הנשיכה של הבלמים אשר יחד עם מערכת מתלים אקטיבית (שסתום דינאמי ופיתוח של אוהלינס – גורו בכל הקשור לעולם המתלים) מקנים לוולוו הגדולה התנהגות כביש טובה למדי. בקצב מהיר היה בכל זאת מחסור בריסון המרכב – בעיקר צלילת חרטום. אבל זה מאד בקצה.

וולוו S90 עם אופציה למתלי אוויר מאחור - וחווית נהיגה מאד נעימה. כביש מחוספס יישמע בתא הנוסעים אבל בידוד הרעשים והרוח מושלם. צילום: וולוו
וולוו S90 עם אופציה למתלי אוויר מאחור – וחווית נהיגה מאד נעימה. כביש מחוספס יישמע בתא הנוסעים אבל בידוד הרעשים והרוח מושלם. צילום: וולוו

רוב הזמן, בכביש המהיר או בתנועה העירונית חשפה הוולוו נוחות נסיעה נהדרת – יש גם מושבים ממוזגים – אפילו שרכבי ההדגמה היו עם חישוקי גלגל ענקיים וצמיגים דקיקים. עם אופציה למתלי אוויר מאחור זה רק יהיה טוב יותר. לא תשמעו רעשי רוח או מנוע (ויש זיגוג כפול בחלונות) אבל על אספלט מחוספס בכל זאת יעברו רעשי דרך את שכבות הבידוד. אבל זה בקטנה.

עם 5.9 שניות ל-100 קמ"ש לגרסת הבנזין וקצת מעל 7 שניות לדיזל – מהר מאד תעלם תחושת הכבדות הראשונה שאולי נדמה שהייתה. הוולוו מסתירה היטב את משקל עצמי של כמעט 2.0 טונות והיא מתנהלת באופן שלטעמי ראוי למכונית שהיא ספינת הדגל של מותג פרימיום.

וולוו S90 עם אפקט הגעה מרשים, נוכחות וחווית נהיגה כפי שלא היה במכוניותיה בעבר. רוח צפונית של קולנס נושבת בתלתלי השבדית. צילום: וולוו
וולוו S90 עם אפקט הגעה מרשים, נוכחות וחווית נהיגה כפי שלא היה במכוניותיה בעבר. רוח צפונית של קולנס נושבת בתלתלי השבדית. צילום: וולוו

סיכום

וולוו לדעת מביאה בשורה לסגמנט שהוא שמרני ומאופק והיא מצליח לחדש ולהמציא את עצמה מבלי לפגוע באותנטיות ובזהות שלה. זה לבדו בעיניי ניצחון. קשה להתמודד עם ה"שילוש הקדוש" מגרמניה – מה גם שמרצדס בדיוק הציגה E קלאס מעודכנת – אבל הפעם וולוו מפשילה את השרוול כדי לחשוף קעקוע של הפטיש של ת'ור, ומביאה משהו עם הרבה יותר סקסאפיל ותחכום ממה שיש לשילוש להציע. עכשיו זה רק "עניין פעוט" של המפרט והמחיר בישראל כשהספינה הוויקינגית הזו תנחת אצלנו. והמחירים? 390 אלפי שקלים לגרסת מומנטום עם מנוע 254 כ"ס והחל מ-425 אלפי שקלים ל-T6 החזקה עם 320 כוחות סוס.

המאמר התפרסם במקור בגלובס

וולוו S90 כך נראית הדלת מבפנים. שילוב מספיק יפה של עץ, עור ואלומיניום כדי שנשלב את הצילום הזה בסוף הכתבה. צילום: וולוו
וולוו S90 כך נראית הדלת מבפנים. שילוב מספיק יפה של עץ, עור ואלומיניום כדי שנשלב את הצילום הזה בסוף הכתבה. צילום: וולוו

Check Also

אדיוס סאנגיונג שלום KGM

החל ב-260 אלפי שקלים לרקסטון שמקבל לא רק מתיחת פנים אלא גם שם חדש על הגריל: KGM. אז שכחו מסאנגיונג יש עכשיו מותג חדש בישראל

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 − three =