יום רביעי , 17 אפריל 2024

השקה אופנועי ZERO

מאת: ג'וי בירן

הגעתי מסוקרן וסקפטי. מאוד מסוקרן, ובעיקר מאד סקפטי. ההיסטוריה של כלים חשמליים לא הייתה מזהירה מעולם, והקונוטציות הן (לא יעזור לאף אחד) של הקלנועית מאפיקים (מבלי לפגוע כן?), עולה באוב בכל פעם שמישהו מעלה על הפרק דיון על כלי רכב חשמלי.

המפגש הראשוני עם האופנועים מלהיב ומרתק. הכלים נראים כמו אופנועים אמיתיים, ללא פשרות עיצוביות, שמעידות בדרך כלל על נחיתות הנדסית וביצועים עלובים. ההיצע בפרזנטציה עמד על שלושה דגמים: SR  דגם המזכיר  Street-fighter אמיתי, DS דו"ש מהוקצע ומודרני וה-FX, אופנוע שטח, מזמין ומרתק.

השקה מקומית אופנועים חשמליים ZERO. טווח של כמעט 300 קילומטרים ודינאמידה מלהיבה. המחיר יחל מ-40 אלף שקלים. צילום: ZERO
השקה מקומית אופנועים חשמליים ZERO. טווח של כמעט 300 קילומטרים ודינאמידה מלהיבה. המחיר יחל מ-40 אלף שקלים. צילום: ZERO

ג'ון, מנהל השיווק העולמי, קיבל את פנינו בחיוך אמריקאי בטוח. באמתחתו כלים מלהיבים, והוא יודע זאת. חברת ZERO כבר פועלת בתחום האוטומוטיבי החשמלי מזה כמה שנים, כשיעד הפריצה העולמית מתוכנן להיות בשנת 2014. מרכז הפיתוח והתכנון נמצא בסנטה קרוז, קליפורניה ואחראי על תכנון ועיצוב כל מכלול במגוון הכלים.

ג'ון מסביר כי המוטיב המרכזי של הכלים, מעבר היותם כלים "ירוקים", הוא מוטיב ההנאה האמיתית מהרכיבה. "אלה כלים שקל ומהנה מאוד לרכב עליהם" טוען ג'ון וממשיך "אני מוצא את עצמי רוכב עליהם יותר מאשר על האופנועים הרגילים שאצלי במוסך"…מן הסתם, מילים חזקות מפי מנהל השיווק של החברה.

החברה שוקדת על שיפור מתמיד של הכלים, החל משיפור סביבת הרוכב – לוח מחוונים, שלדת אלומיניום קלה ומודרנית, מתלים משופרים מדגמים קודמים, ובלמים. ובהקשר הזה, האתגר האמיתי הוא טווחי הנסיעה. וכאן יש בשורה אמיתית. מגוון הכלים מצהירים על טווחי נסיעה של כ-170 מייל או במחוזותינו כ-270 ק"מ מטעינה לטעינה (בתנאים אופטימאליים). אכן מרשים.

השקה מקומית אופנועים חשמליים ZERO. גרסת FX שבצילום עם סוללה נשלפת - להחלפה מהירה בשטח. צילום: ZERO
השקה מקומית אופנועים חשמליים ZERO. גרסת FX שבצילום עם סוללה נשלפת – להחלפה מהירה בשטח. צילום: ZERO

טעינת הכלים מתבצע דרך שקע חשמל ביתי רגיל לחלוטין ומשך הטעינה עומד על כארבע שעות. יש אפשרות לרכוש מטען מיוחד המאפשר טעינת בזק האורכת כשעה בלבד. בדגם ה-FX, אופנוע השטח, ניתן להחליף את מארז הסוללות הכפול בהליך זריז המאפשר הכפלת הטווח ללא טעינה.

מוזר ומלהיב. כמו גידם, האצבעות מחפשות את ידית המצמד, גם אחרי עשר דקות רכיבה, ורגל שמאל לא רגועה שם למטה ללא רגלית הילוכים לשחק בה.

סיבוב המפתח, ולא קורה כלום. בלוח המחוונים נערכת בדיקת מערכות והאור הירוק מדווח שהכל תקין.סיבוב המצערת החשמלית והכלי מזנק קדימה ברחש מוזר. אין רטט, אין רעש, רק האצה לינארית ומאד חזקה כשכל ה-100 אחוזים מהקג"מ נשפכים מייד לגלגל. איזה קטע!!! זה ממש טס קדימה, הדבר הזה. השניות הארוכות הראשונות עוברות בניסיון להתרגל לתחושה המוזרה של חוסר דרמה היקפית. אין רעש מפלט או תזזית הקפצת הילוכים. הכלי מרגיש קל ונוח, השליטה מצחיקה וקלה, מעין קטנוע אוטומטי ללא תיבת הילוכים, גיר רציף או בכלל. פשוט כוח שעובר ישירות לגלגל האחורי, דרך רצועת הנעה אלסטית שקטה.

מהר מאוד מתמכרים לתחושת ההאצה החזקה. היא אינה מתפרצת כמו אופנוע רגיל, אלא פשוט לינארית להפליא גם במהירויות גבוהות, ככל שהמסלול הצפוף בכוכב יאיר מאפשר. הבלמים מתפקדים היטב, לא מגובים בשום מערכת בקרה כל שהיא, תחושה שכמעט אבדה מן העולם גם היא. המתלים והשלדה, ככל שניתן להרגיש, מאוזנים ומתמודדים עם רכיבה ספורטיבית ואגרסיבית ביעילות. אני רחוק מהליות כוכב מירוצי אופנועים אבל ככל שאני מרגיש, התחושה נעימה ונשלטת להפליא.

השקה מקומית אופנועים חשמליים ZERO. גרסת DS שבצילום להלן דו-שימושי. האם יהיה תחליף אמיתי ל-DR ו-XR? צילום: ZERO
השקה מקומית אופנועים חשמליים ZERO. גרסת DS שבצילום להלן דו-שימושי. האם יהיה תחליף אמיתי ל-DR ו-XR? צילום: ZERO

את החיוך לא יכולתי להוריד מרגע שעליתי על דגם ה- FX. זהו אופנוע קליל, צר ומתוכנן כראוי. תנוחת הרכיבה, בישיבה, מצויינת אם כי הוא מעט קטן לטעמי, אך הרכיבה בו קלה להפליא ואתה מוצא עצמך רוכב חזק ואגרסיבי כאילו צמד מושלם.

המעבר מקצה המושב לכוון מיכל הדלק בכניסה לסיבוב קלילה ואפשרת שינויי כיוון מהירים להפליא, זה הולך להיות כלי סופר-מוטו מדהים. אני חותך את המסלולים דרך השטח ונהנה לשחק עם הכלי כאילו מדובר על אופני הרים משודרגות.

לא מצליח להפסיק מלהצמיד את שתי האצבעות של המצמד לידית האחיזה וזה לא מפסיק להצחיק אותי.

אני יורד מהכלי לא לפני שאני סוחט הבטחה מג'ון לרכיבת שטח אמיתית בעולם האמיתי. הכלי הזה יהיה להיט. חברת ZERO  מביאה את הבשורה, בעיקר בזכות כלי "אמיתי" אופנוע של ממש ללא תירוצים. לראשונה, מוצאים לרוכבים אלטרנטיבות ירוקות, חסכוניות, שאינן מתפשרות על איכות והנאה. אני לא יכול לחכות לרגע בו נוכל לצאת לעולם האמיתי עם הכלים האלה, בכביש ובשטח, ולאושש את התחושות אותם קיבלנו במסלול המוגבל.

לאופנועי ZERO עדיין אין תקינה ולא ברור בשלב הזה מה תהיה רמת המיסוי וסוגי הרישיון הנדרשים (בעיקר לאור העובדה שאפשר לקבוע את הספק המנוע דרך אפליקציה בסמארטפון…). הערכת היבואן היא כי מחיר הבסיס יהיה כ-40 אלף שקלים ועד 60 אלפים לדגם היקר ביותר.

Check Also

נתפס: יונדאי איוניק 6 N

מעל 600 כ"ס, צלחות בלימה 400 מ"מ, מפשקי גלגלים רחבים יותר - יונדאי איוניק 6 N - נתפס בניסויים דינאמיים על מסלול הנורבורגרינג שליד מרכז הפיתוח של יונדאי אירופה

One comment

  1. ר יובל ברנדשטטר

    על האופנועים הללו אני יודע כבר לפני מספר חדשים. גם דרך הייסורים של היבואן מארק הראל במעבה הביורוקרטיה הישראלית השנואה מוכרת. נסעתי על הDS ליד הסוכנות בעפולה, בכבוש ובשבילים. למרות שהDS כבד יותר בהרבה מן הFX הוא טס קדימה, ונוסע בשבילים כאילו נועד לכך. השקט מהמם. היכולת לעצור כאשר האזניים אינן מלאות מו השאון המכני של מנוע בנזין ולשמוע את הצפורים היא דבר שאין דומה לו בעולם הממונע. 32 ש/נה של רכיבה וזו הפעם הראשונה שאני נהנה באמת מרכיבה נקייה מרעש. וחום. ושמן, וסירחון. אני מקווה שהמחיר יהיה שפוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 − twenty =