רוני נאק
נתוני סיכום מכירות הרכב של שנת 2023 בארה"ב מגלים אמת שהספינרים בחטיבות השיווק ואבידי האג'נדה הסביבתית לא יצליחו להסתיר. כשזה מגיע לרגע שבו הלקוח האמריקאי צריך לשלוף את הכרטיס אשראי מן הארנק לדאון פיימנט של רכב חדש, הוא יעדיף לעשות זאת על רכב בנזין או היברידי. בשלושת המקומות הראשונים בארה"ב נמצאים שלושת הטנדרים הגדולים של פורד, שברולט ו-RAM עם כמליון יחידות לכל אחד. במקום הרביעי טויוטה ראב-4 היברידית ורק במקום החמישי טסלה מודל Y. החשמלית הראשונה. אגב, גם באירופה יש תהליך התפכחות דומה – כפי שכתבנו על כך בעבר.
אחרי דיווחים על חברות השכרה שנפטרות ממאות אלפי מכוניות חשמליות – רובן ככולן טסלה 3 – גם יצרני הרכב מוצאים עצמם בבעיה של חוסר ביקוש לדגמים חשמליים.

כך, פורד האמריקאית שהודיעה בשעתו ברוב הוד והדר על השקת גרסה חשמלית של הטנדר הפופולארי שלה, ה"לייטנינג" מודיעה כעת שתתחיל בתהליך פיטורים של פועלי יצור שמתמחים בטנדר החשמלי. מדובר ברכב חשוב מאד לפורד בהיותו הטנדר החשמלי הראשון של פורד בייצור סדרתי נרחב.
לפי הודעתה של פורד, היצרנית תפטר שני שליש מהעובדים במפעליה במישיגן ארצות הברית כבר באפריל הקרוב. לפי פורד, מתוך 1,400 העובדים שיצטרכו ללכת הביתה, חצי יוכלו לעבור למפעלים אחרים, שמייצרים את רכב השטח של פורד: הברונקו ואת הטנדר ריינג'ר שהוצג לאחרונה בדור חדש.

ההחלטה של פורד אינה בוואקום: גם ג'נרל מוטורס, המתחרה האמריקאית של פורד, הודיעה שהיא נערכת להאטה בייצור הרכבים החשמליים שלה ודוחה את מועד השקתם של דגמים חשמליים אחרים. זאת כשבמקביל נרשמו ירידות חדשות במניות חברות הזנק המיצרות רכבים חשמליים כמו ריוואן, לוסיד ואפילו טסלה.
כפי שפרסמנו בשבוע שעבר טנדרים הם הרכבים הכי נמכרים בארצות הברית ועבור האמריקאים שצריכים רכב אמין שיוכל לקחת אותם על פני מאות קילומטרים ביום, ההסתגלות לרכב חשמלי אינה פשוטה בכלל-לפחות לא בקטגוריה שדורשת כל כך הרבה עמידות, קשיחות ועתה גם תשתית טעינה ציבורית אמינה.