יום ראשון , 26 ינואר 2025
מבחן דרכים JAC40 - תמורה לכסף בצורה של מרחב, טווח ואבזור. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים JAC 40

רוני נאק

לאחרונה אוטומקס שעד לאחרונה הייתה יבואנית עקיפה של מותגי רכב רבים, החלה לייבא באופן ישיר את דגמי מותג JAC החשמליים. זה יצר עבורנו הזדמנות לצאת לנסיעת התרשמות מדגם 40 שיהיה חוד החנית בשיווק של המותג העממי בישראל וגם יצור את ראש הגשר לדגם ה-30 המסקרן שיגיע בהמשך.

עוד לפני כן מי הם JAC? החברה נוסדה לפני כ-60 שנים בסין והיא בבעלות ממשלתית. ככזו היא אינה תלויה בגיוסי הון או בגורמים חיצוניים – אלה חדשות טובות מאד בעידן בו מותגים מופיעים וגם נעלמים כמות שבאו. JAC מייצרת מאות אלפי כלי רכב בשנה (כ-600 אלף מכירות ב-2023) על פני טווח רחב מאד של קבוצות רכב וטכנולוגיות רבות. ל-JAC שיתופי פעולה עם יצרני רכב מערביים כמו פולקסווגן וענקית התובלה נאביסטאר, עם חברות טכנולוגיה כמו וואווי והיא אף יצרה עבור NIO (האולטרה טכנולוגית) את רכביה בין השנים 2016 עד 2023 אז NIO רכשה את המפעלים בשלמותם מ-JAC. שיתוף הפעולה בין השניים ממשיך גם היום בתחומים של פיתוח סוללות ושל פיתוח והקמה של תחנות החלפת סוללות.

מבחן דרכים JAC40 – צללית גבוהה של SUV יוצרת מרחב נדיב לנוסעים. כאן בטעינה של עד 75 קו"ט מעמדה מהירה. צילום: רוני נאק

הכירו את JAC40

מדובר ברכב פנאי מקבוצה C עם בסיס גלגלים של 262 ס"מ ואורך כולל של 441 ס"מ. הממדים עירוניים ועיצוב הרכב – העונה על כל מאפייני העיצוב הנכונים של SUV מודרני – יוצר חלל פנים מרווח ומרחב נדיב לנוסעים ולמטען – ולראיה נפח תא המטען הוא 520ל'. הגדול ביותר בפער משמעותי ביחס למתחרים הישירים שלו (ראו טבלה השוואתית).

רכב המבחן הגיע בגוון אדום בוהק וגג שחור שבהחלט משכו תשומת לב רבה ברחוב. לא מעט גם בזכות חישוקי הסגסוגת היפים (שעליהם צמיגים מעולים מתוצרת מישלין), תאורת יום מחודדת, פנסי LED ראשיים ומאותתי LED המחליפים את ה-DRL בצד שאליו הם קורצים. נגיעות כרום לצד חיפויים שחורים בכנפיים וספי הדלתות, מסילות גג כסופות ושמשות כהות משלימים מראה מאד עשיר.

מבחן דרכים JAC40 -אפילו שפה ושם יש מפגשים עם פלסטיק קשיח, חווית האיכות בתא הנהג טובה, יש חימום למושבים קדמיים, קארפליי ואנדרואיד מקוריים, הגדרות רבות לרכב ומושבים עם ריפודי עור טבעוני תחת גג פנורמי נפתח. צילום: רוני נאק

• טבלת מתחרים ל-JAC40

המרחב הפנימי גדול ומרווח וכאילו שלא מסתדר עם הממדים העירוניים של ה-JAC40. ראשית מתבלט קוקפיט דיגיטלי מלא, הכולל לוח מחוונים ומסך מולטימדיה שנים במידה של 10.25 אינץ' כל אחד. כמות המידע מלוח המחוונים רבה וכוללת לחצי אוויר וטמפ' צמיגים בזמן אמת, צריכת אנרגיה מהסוללה ועוד מידע שניתן לדפדף דרכו בעזרת המתגים שעל גלגל ההגה. החבילה הטכנולוגית  עשירה וכוללת תמיכה מלאה בממשקי טלפון מתקדמים כמו Apple CarPlay ו-Android Auto מקוריים. מתחת למסך המולטימדיה הגדול ישנו משטח מגע רחב ידיים המאחד את פיקוד בקרת האקלים האלקטרונית ואת מערכת השמע תחת משטח אחד נקי. בהחלט פתרון יוצא דופן לדרך שבה אפשר לנקות את הקוקפיט מגודש מתגים ולחזק את החוויה הדיגיטלית ברכב.

מבחן דרכים JAC40 – ריפודי מושבים מושקעים גם מאחור, יש פתחי מזגן ושקעי USB.. צילום: רוני נאק

 

אם כבר אנו בענייני חוויות אז חווית הנסיעה מקבלת שדרוג מריפודים דמויי עור, גג שמש פנורמי גדול ונפתח עם הצללה מלאה, בורר הילוכים סיבובי ודיפונים רכים בחומר המתכתב עם ריפודי המושבים. את מבחן הראיה תא הנוסעים עובר ובגדול. ישנם משטחים קשים – כמו החלק העליון של הדשבורד שמחוץ לטווח הידיים ובאיזורים הנמוכים. אולם זה לא ברמה המשדרת פריכות. ובואו, ברמת המחיר הנוכחית באמת שאי אפשר לבוא בטענות.

מבחן דרכים JAC40 – נראה עדכני ומצויד עם פנסי LED, חישוקי סגסוגת, שמשות כהות וכל מאפייני העיצוב של ג'יפון עירוני.  צילום: רוני נאק

 

כמו דגמים סיניים רבים אחרים, גם ל-JAC40 יש אחים במדינות אחרות המונעים במנועי בנזין. אנחנו מקבלים רק את הגרסה החשמלית וזו מצוידת במנוע קדמי המפיק 193 כ"ס ו-34.6 קג"מ. זה אמנם כ-10 כ"ס פחות ממה שיש ב-MG4, ATTO3 ו-ג'ילי ג'יאומטרי אבל זה 10% יותר מומנט מהאחרות שגם שוקלות יותר. הכוח מגיע מסוללת ליתיום-יון בתרכובת NMC אנרגטית וקיבולת של 65.7 קוט"ש. טווח הנסיעה הרשמי עומד על 410 ק"מ ואפשר לטעון את הסוללה ממטען AC תלת פזי בהספק של עד 11 קוט"ש או DC מהיר בהספק של עד 75 קוט"ש. כמו במקרים רבים אחרים הספק הטעינה בפועל ישתנה מאד בהתאם לתנאים ברגע החיבור לעמדה – אנחנו ראינו כ-46 קו"ט ב-15 דקות שהיינו צריכים.

אגב הסוללה, זו בעלת תצורה יוצאת דופן של "חלת דבש" בה כל תא הוא עצמאי ומופרד מהשכן שלו. זה מגדיל את שטח הפנים לנוזל הקירור וחשוב מכך מאפשר לתקן מארז שנפגע ומונע מתא פגום אחד להרחיב את הנזק לתאי הסוללות הסמוכים לו.

מבחן דרכים JAC40 – גדול יותר! תא מטען עם נפח של 520ל' וסוללה גדולה של 65.7 קוט"ש. צילום: רוני נאק

משקל נמוך, יחסית, ומומנט גבוה יחסית מקנים ל-JAC40 יכולת דינמית מפתיעה מהמקום ובתאוצות ביניים בתחום העירוני. הכוח מיידי וזמין ורק בקרת המשיכה מונעת סיחרור גלגלים שובב. הרכב מצויד בבלם חניה חשמלי עם חניה אוטומטית המשתלבת מעצמה בכל עצירה – כך שהרכב נותר נטוע ואינו גולש.

בתוך העיר רכב חשמלי היא אידיאלי. צריכת האנרגיה מהסוללה נמוכה מאד – אפילו מתחת ל-15 קוט"ש – וככל שהפקקים מתארכים והעצבים של הנהג מתרופפים, כך היעילות של הרכב החשמלי משתפרת. מערך מצלמות 360 וחיישני חניה עוזרים מאד להתמצא במרחב העירוני יחד עם קוטר סיבוב קטן ומרווח גחון המאפשר להעביר את הפגוש מעל לאבני השפה של מרבית המדרכות התקניות.

מבחן דרכים JAC40 – מצלמות 360 מעלות ומשטח מגע גדול לקיצורי הדרך של בקרת האקלים והשמע. צילום: רוני נאק

 

מחוץ לעיר JAC40 משייט בקצב התנועה ויותר ללא בעיה. במהירות גבוהה – כמו של כביש 6 – צריכת האנרגיה עולה מאד – לכ-20 קוט"ש ל-100 ק"מ. בעוד שהרכב נוח ונעים במהירות איטית ומתונה, כשהקצב עולה או שהנהג מנסה לנהוג באופן אנרגטי, כיול המתלים מתגלה כחסר ריסון. דבר שחווינו בלא מעט מכוניות חשמליות יקרות ויומרניות הרבה יותר. רעשי הכביש נוכחים מכיוון בתי הגלגלים. מעבר לכך הכל תיפקד פיקס – כולל טמפ' צוננות במזגן, משקל ההגה והצירצור הטורדני של מערכות הבטיחות החכמות.

כן היינו רוצים גם מבחן NCAP, אבל גם ג'ילי מעולם לא נבחנה וזה לא עוצר מעמישראל לרכוש אותה (לא מזמן חצתה את סף 20,000 היחידות).

מבחן דרכים JAC40 – במחיר השקה של 139,900 שקלים אם מחפשים ג'יפון חשמלי זו בהחלט נקודת מוצא בעלת ערך. צילום: רוני נאק

 

סיכום

לאור המחירים האחרונים שיש בשוק הרכב – מחירים המבטלים לגמרי את קונספט ה"תמורה לכסף" והערך שמקבלים עבורו, ניגש עכשיו לתכל'ס: JAC40 משווק במחיר השקה של 139,900 שקלים. זה מחיר שהוא נמוך הרבה יותר ממחיר גרסאות הכניסה הבסיסיות של המתחרים הישירים שלו והוא מציג לא מעט יתרונות בעיקר בסעיפי הממדים, טווח הנסיעה וחבילת האבזור. נושא האחריות ברכב חשמלי תפס לא מעט כותרות בתקופה האחרונה. JAC נותנת 8 שנים או 150,000 קילומטרים לסוללה ו-5 שנים או 150,000 קילומטרים לשאר חלקי הרכב. אחריות הנותנת ראש שקט לצרכן המודע שעדיין מחפש עסקה טובה ותמורה לכספו.

 

Check Also

טסלה מודל Y מושק במערב

הלוק חדש, הפנים משופר וגם הטווח מעט ארוך יותר אבל השינוי הגדול ביותר של טסלה מודל Y הוא המחיר - עליה של 25% בארה"ב

7 comments

  1. מעניין מאוד! נשמע מבטיח

  2. נראה רמה גבוהה!!

  3. נראה רכב מעולה, מלבד זה שהוא נראה מאוד יפה מבחינה חיצונית הוא גם מרווח וגם חשמלי. נראה רכב שחוויה לנסוע עליו, וכבונוס יש גג פנורמי 🙂

  4. איריס אוחנה

    רכב ממש יפה וכל הנתונים שלו ממש טובים שווה לעשות עסקה

  5. אהבתי!
    מתאים מאוד לאשתי במיוחד בצבע אדום בוהק

  6. כל כך הרבה מילים בלי שורה אחת על מערכות בטיחות? מה אנחנו תרנגולים בלול?

  7. סוף ,סוף מכונית סינית עם קבלות…ובכלל jac motor ולא כמו כל הזבל שהאכילו את הישראלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *