רוני נאק
לפעמים המהלכים הכי גדולים לא חייבים להגיע מהיבואנים הכי ישנים: אוטומקס, יבואנית JAC תעניק על המכוניות החשמליות של היצרנית הסינית העממית אחריות לכל החיים, כך מודיעה היבואנית. אוטומקס עצמה החלה את דרכה ביבוא עקיף של מכוניות , כלומר יבוא של מכוניות לישראל שלא באמצעות רכישה ישירה מהיצרן, אלא מסוכנים שלו בחו"ל, אבל כיום אוטומקס היא גם יבואנית ישירה, כלומר יבואנית רכב שגם משווקת מכוניות שהיא רוכשת ישירות מיצרן הרכב.

מה זה בעצם "אחריות לכל החיים" ומה היא כוללת? במקרה של אוטומקס, מדובר באחריות לכל המכונית, כלומר לא אחריות מהסוג המתחכם שטוען שיש אחריות למנוע, אבל אין אחריות למערכת החשמל, אלא לפי הצהרת היבואנית, אחריות אמיתית לכל החיים מפגוש לפגוש. חשוב להדגיש שהאחריות אינה כוללת לדוגמה מקרים של שימוש לרעה ברכב, למשל נסיעה בשטח שאינו מתאים ליכולת של הרכב, או שחיקה מוגזמת של מכלולים שנובעת ישירות משימוש של הנהג, אבל בפועל מדובר לפי היבואנית באחריות כוללת.
האחריות עצמה לא תקפה רק לבעליו הראשון של הרכב, כפי שקורה לעתים, אלא לשני בעליו הראשונים של הרכב, מה שמכסה לא רק את שנותיו הראשונות של הרכב על הכביש, אלא גם את השנים שלאחר מכן. האחריות עצמה תקפה ל- 300,000 ק"מ, כלומר יותר ממה שרוב המכוניות שנוסעות בכבישי ישראל זוכות לעשות בכל ימי חייהן.

בנוסף: במקרה הספציפי של רכב חשמלי, אחריות כזאת היא חשובה יותר מהאחריות שמקבלים ברכב רגיל. ברכב רגיל יש אחריות על המנוע, על המערכות החשמליות וכיו"ב אבל האחריות לא מכסה הכול, למשל לעתים היא לא מכסה כל מיני נזקים למערכות היקפיות במנוע.
במקרה של רכב חשמלי, מה שיותר חשוב הוא הסוללה, שהיא למעשה לב ליבו של הרכב וגם הרכיב היקר ביותר ברכב. במקרה של סוללות של רכב חשמלי, תקלה בסוללה היא אומנם עיניין נדיר, אבל היא עיניין שאין להמעיט בחשיבותו: כיום יש כמובן מוסכים שמתמחים בתיקון של סוללות של רכב חשמלי, אבל התיקון לפעמים אינו זול.

יותר מכך: כאשר ברכב חשמלי באמת צריך להחליף את הסוללה, לפעמים עלות הסוללה היא כה יקרה שהרכב מושבת על ידי חברת הביטוח. מדובר בתיקון שהמבטחים לא יכולים להרשות לעצמם ועשוי להגיע – בדגמים מסוימים – לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים.
ברכב חשמלי יש כמובן גם מערכות נוספות שאחרי כמה שנים אינן מכוסות באחריות. באוטומקס יש כיסוי באחריות מאחר שמדובר במערכות חשובות, למשל מערכת הקירור, או מערכת התמסורת, שככלל נחשבות אמינות, אבל אם הן מתקלקלות, תיקונן יקר.

מעניין לשים לב למצב בו נמצא שוק הרכב החשמלי כיום: מותגי רכב יש הרבה, יצרני רכב שבאמת מעניקים גב בטווח כל כך משמעותי אין הרבה, וזה אומר לא מעט על מידת האמון של היצרן ושל היבואן במוצר.