רוני נאק
הוועדה הלאומית לפיתוח ורפורמה – NDRC – מזהירה מפני התעצמות מלחמת המחירים בין יצרניות הרכב הסיניות של מכוניות חשמליות ופלאג-אין הייבריד. קרב ההישרדות, שמנכ"ל אקספנג הגדיר כ"מרחץ דמים" רק לפני כמה שבועות, צפוי לפי המפלגה הסינית עצמה (שעודדה את המגזר הזה) להתרחש עוד השנה בגלל יצור יתר, בין היתר, כך אמר הגוף הממשלתי בהצהרה ביום שני.
הגוף הרשמי של ממשלת סין ציפה להשקה של כ-110 דגמי רכב חדשים. במקום זה היא ניצבת מול 150 מכוניות חדשות שהושקו השנה, מה שתרם לא מעט להגברת התחרות.
NDRC גם העריכה את הביקוש בשוק לרכבי "אנרגיה חדשים" (שם משותף הכולל רכב חשמלי ופלאג-אין הייבריד יחדיו), לצמוח ב-2.1 מיליון יחידות השנה. מנגד, BYD, Aito ו-Li Auto, שלושת מותגי אנרגיה חדשה המובילים בסין, תכננו להגדיל את האספקה ב-2.3 מיליון יחידות עבור 2024. נתונים המצביעים על יצור עודף של מאות אלפי מכוניות שאין להן דורש.
כל זה מתרחש על רקע הירידה בעלויות יצור הסוללות שירדו בכ-50% (אחד מחומרי הגלם החשובים ביצור סוללות, ליתיום צנח לבדו מ-630 אלף יואן בנובמבר 22' למחיר של 110 אלף יואן באפריל 24'). בנוסף, יצרניות הרכב הסיניות המובילות הגיעו לממדים שיצרו להן יתרונות לגודל ולצמצום עלות היצור פר-יחידה. אלה יהיו שתי הסיבות העיקריות להורדת מחירים נוספת. זו צפויה לנוע השנה בין 5% ל-10% בערי המטרופולין שבהן יש אחוזי אימוץ גבוה של EV, כך לדברי ה- NDRC.
הורדת המחירים הנוספת הזו (שמגיעה כבר אחרי שלושה או ארבעה הורדות מחירים שכבר היו במחצית השנה האחרונה) מגיעה גם ל-Li Auto (צפויה להגיע בקרוב גם לישראל) שהורידה מחירים בארבעה מהדגמים שלה, בעקבות המהלכים של טסלה ו-BYD. זו האחרונה אף הגדילה לעשות והציגה את ה-TANG המעודכן והמשופר שלה (SUV ביצועים עם 7 מושבים) במחיר רשמי נמוך יותר מזה של ה-TANG היוצא.
למעט הורדות המחיר של טסלה בישראל, אנחנו לא צפויים לראות ירידה במחירי המותגים הסיניים חשמליים שמגיעים אלינו. זאת מהסיבה הפשוטה שהרכבים היורדים לרציפי ישראל הם תולדה של עסקאות שנחתמו לפני חודשים רבים.
מנגד, עודפי היצור הגדולים בסין, לצד עידוד אקטיבי של ממשל סין לייצא כמה שיותר כלי רכב מגבולות המדינה, עשוי להביא גם לעודפי אספקה בשוקי המערב (באירופה זה כבר מורגש) ולירידה במחירים.
תהליך הפוך המתרחש אצלנו, וגם במערב, דווקא עשוי לצנן את ההתלהבות. הפסקה הדרגתית של תמריצים ממשלתיים (או לגמרי להפסיקם כמו בגרמניה) יסיטו את תשומת הלב בחזרה לדגמים בעלי מנועי בעירה פנימית, לרכבים היברידיים והיישר לאולמות התצוגה של טויוטה.