יום רביעי , 24 אפריל 2024
בין בריאות למיסים - מה חשוב יותר למדינה? צילום: רוני נאק
בין בריאות למיסים - מה חשוב יותר למדינה? צילום: רוני נאק

לא רוצים אוויר נקי

רוני נאק

שמתם לב לזה? איך ביום כיפור – בו מיליוני מכוניות נשארות בבית, לאוויר יש מן מתקתקות מדהימה כזו? איך פס האובך הקבוע מעל גוש דן לא נמצא שם? ואיך לכל הרוחות אנחנו לא נהנים מאוויר כזה יותר ימים בשנה? יום כיפור הוא "טסט קייס" מצויין בהקשר הזה. שכן למעט התחבורה, תחנות הכוח ממשיכות לעבוד וכך גם הגדולים שבמפעלי התעשייה שלא יכולים להדמים תהליכים מורכבים. ובמוצאי החג כשאני בדיוק חושב איך להתיישב ולכתוב את זה מגיעה – בתזמון מושלם – הודעה מדובר המשרד להגנת הסביבה.

בין בריאות למיסים - מה חשוב יותר למדינה? צילום: רוני נאק
בין בריאות למיסים – מה חשוב יותר למדינה? צילום: רוני נאק

כותרת המשנה אמרה את זה:

נתוני תחנות ניטור איכות אוויר הפזורות ברחבי הארץ הצביעו על ירידה משמעותית בזיהום האוויר הנגרם מתחמוצות חנקן במהלך החג • השיפור המשמעותי באיכות האוויר ביום הכיפורים מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות • בתחנת קריית חיים-רגבים בחיפה, המושפעת מהתעשייה שפעלה כרגיל בחג, לא נרשמה ירידה בזיהום האוויר בחלק מהמזהמים.

ובהמשך:

כמו בכל יום כיפור, הירידה הדרסטית חלה רק בתחמוצות חנקן ובמזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה. עבור חלקיקים העוברים בדרכי הנשימה, שחלקם ממקור טבעי וגם במזהמים שניוניים, אין בהכרח ירידה ביום הכיפורים.

תחמוצות החנקן גורמות לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים ונגיפים. חשיפה לריכוזים גבוהים מאד של חנקן דו-חמצני, המזהם המזיק לבריאות בתוך תחמוצות החנקן, עלולה לגרום להגברה של תגובות דלקתיות במערכת הנשימה של אנשים בריאים, בקרב חולי מחלת נשימה כרונית COPD) Chronic Obstructive Pulmonary Disease)  וכן בקרב חולי אסתמה ומעלה את תדירות הסימפטומים הנשימתיים (התקפים).

להודעה המלאה של המשרד להגנת הסביבה

בין בריאות למיסים - מה חשוב יותר למדינה? צילום: רוני נאק
בין בריאות למיסים – מה חשוב יותר למדינה? צילום: רוני נאק

אז למה משרדים אחרים של הממשלה – משרד התחבורה והאוצר – מתעקשים להמשיך ולגרום לנו לנשום אוויר מזוהם בתחמוצות חנקן ומזהמי אוויר? נתוני המכירות של כלי הרכב החדשים מלמדים כי מכוניות היברידיות – לסוגיהן – הפכו מהר מאד לנמכרות ביותר בשוק ותפסו מהר מאד מאד נתח של עשרות אחוזים ממנו. הלקוח שרואה דרך החור של הגרוש רוצה לחסוך בדלק כש"תוצר הלוואי" החיובי הוא הפחתה של זיהום אוויר. אבל ב-1 לינואר יעלה המיסוי על היברידיות ב-50%! ובמשך שלוש עד חמש השנים הבאות ההטבות על PHEV – היברידיות נטענות – ועל 100% חשמליות או EV גם הן צפויות להתבטל – וכל זה כדי לגרוף יותר מיסים מהאזרחים על חשבון בריאותם. לעליית המחירים יש "גרורות" נוספות: שווי השימוש יהיה יקר יותר (אותו שיעור מס על רכב יותר יקר), עלויות הביטוח יתוקנו למחירים הגבוהים יותר ועוד. האם לכסף יש ערך רב יותר מאשר לבריאות האזרחים? כבר היום – לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה – מתים מדי שנה פי שלוש יותר אזרחים מסיבוכים בריאותיים הקשורים לזיהום אוויר שמקורו בתחבורה. פי שלוש יותר ממה? אה…ממספר אלו שנהרגים בכבישים בתאונות דרכים. ונגד תאונות הדרכים יש רשות, וקמפיין ותקציבים.

 

Check Also

דיזלגייט בקטנה – פשרה של 1.67 מיליארד דולר לקאמינס

קאמינס הגיעה לפשרה עם רשויות ארה"ב אחרי שאלו גילו כי במאות אלפי מנועים מתוצרתה הותקנו מערכות שתפקידן להתל על מערכות בדיקת זיהום האוויר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

six − one =