יום שבת , 20 אפריל 2019
ראשי » מגזין » מיצובישי על ארבע
למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון - והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח
למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון - והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח

מיצובישי על ארבע

שטח

למיצובישי אקליפס קרוס החדש יש שורה ארוכה של פיצ'רים יוצאי דופן. מנוע טורבו חדש חסכוני-אך-חזק, תיבת הילוכים מתקדמת עם אינסוף יחסי העברה ודירוג ממוחשב של הפיקוד, חבילות איבזור מאד עשירות הכוללות את המיטב של מערכות הבטיחות האקטיביות, תצוגה עילית ועוד איבזור נוחות רב – כמו חימום למושבים שגילינו עד כמה הוא נפלא ביום חורפי מושלג בו הצפנו כדי לעמוד על יכולותיה של מערכת ההנעה הכפולה S-AWC הייחודית של מיצובישי.

שורשים בשטח

התהילה העולמית של מיצובישי הגיעה מהפינות הנידחות בעולם אליהם הגיעו בראלי דקאר ועוד ליגות מירוצי קרוס קאנטרי. במשך שנים היו הפאג'רו של מיצובישי הכוח השולט בסצינת מירוצי המדבריות. אבל לא רק – מיצובישי לאנסר אבולושן – על כל עשרת דורותיו – קבע את הקצב בזירת הראלי העולמית בה היה על הלאנסרים (ולפני כן גאלאנט) להתמודד עם שלג, קרח, בוץ, סלעים, עפר וכן גם אספלט מדי פעם. כמות המידע שנצברה בשנים האלה היא עצומה ויקרה מפז. וכמקובל בתעשייה הטכנולוגיה זולגת פנימה לתוך דגמי היצור הסדרתיים – אשר מנגישים לידיים של הנהג הרגיל את כל הידע הזה בלחיצה על כפתור יחיד S-AWC.

למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון - והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח
למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון – והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח

זה נדיר למצא היום רכבי פנאי שטח בעלי הנעה כפולה אמיתית. רובם נטשו את העניין בעיקר בשל שיקולי עלויות יצור ותקני זיהום אוויר – ורק בודדים מחוץ לשורת מותגי הפרימיום עדיין מציעים זאת לנהגים. בגרסה הבכירה של מיצובישי אקליפס קרוס יש הנעה כפולה קבועה אשר פעילה כל העת ותפקידה לשפר את היציבות הכיוונית בקו ישר וגם לחדד את התנהגות הכביש בפניות – והיא משיגה זאת על ידי שליטה בכוח המנוע שעובר לכל גלגל. המערכת מנטרת את בקרת היציבות, חלוקת המומנט על ציר הרוחב ועל המעצורים כדי לקבל את התוצאה הטובה יותר מבחינת אחיזה ויציבות כיוונית. מידע רב על זווית ההיגוי, כוח המנוע, מהירות סיחרור הגלגלים, מהירות הטיה, יחס ההעברה של תיבת ההילוכים, רמת הלחץ על המצערת או על הבלמים – כולם מנותחים במהירות לתוצאה שתכליתה להשאיר אותך על הכביש או השביל בכל רמת אחיזה או מהירות. הנהג יכול לבחור בין שלושה מצבים  מוגדרים: אוטומטי, שלג ועפר. כאשר מצב השלג ממקסם את היציבות בתנאים דלי אחיזה. העפר מתאים לשטח יבש ולחילוץ עצמי במקרה של תקיעה או הצלבה.

למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון - והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח
למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון – והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח

ואצלנו

מבלי להיכנס לעובי הקורה כיצד הדיפרנציאל המרכזי ננעל ומעביר כוח לאחור ובאילו פרמרטים, נספר לכם כי הגענו לשטח ולשבילים כששכבה של 3 עד 5 ס"מ של שלג מכסים אותם. הדרך לשם עברה בגשם סוחף ועל כבישים מוצפים ביום סערה שחכם מאיתנו היה מעדיף להישאר מאחרי מסך המחשב במשרד. אבל אנחנו גיבורים.

למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון - והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח
למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון – והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח

ונתחיל בסוף. המיצובישי אקליפס קרוס הביא אותנו לכל מקום אליו רצינו להגיע. ולא היה מעלה מושלג או סיבוב חלקלק שעם מידת הזהירות הראויה לא הצלחנו להתגבר עליו.

במצב SNOW אפשר היה להרגיש את יחסי ההעברה מתארכים ואת הורדת הכוח הזהירה לגלגלים כדי למנוע סחרורים ולמקסם אחיזה – וגם במצבים בהם הרכב פסע והגלגלים הביטו לצד הלא נכון – כיוון התנועה היה חיובי והרחיק אותנו מגדרות התיל והמים הזורמים בשולי הדרכים. בעבר בחנו מערכות 4X4 עם טענה ליכולת בשלג אבל במבחן המציאות נותרנו עם רכב המסחרר גלגלים בחוסר אונים – לא כך הפעם. האקליפס ממוקד ומדויק ומטפל בדלות האחיזה ביעילות רבה וחשוב מזה בשקיפות מצד הנהג. לא צריך למשוך מנופים או להיות להטוטן מאחרי ההגה – כוון לאן שתרצה להגיע והרכב יביא אותך לשם. האפקט הבטיחותי של זה בעל ערך אדיר.

למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון - והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח
למיצובישי יש מערכת הנעה מתקדמת S-AWC שמאד רצינו לבחון – והנה אלוהים סידרה לנו שלג. צילום: שטח

מבחן דרכים מיצובישי אקליפס קרוס

4X4 זה של פעם

בתהליך האבולוציה המהיר של טכנולוגיה סביבנו – מערכת 4X4 מסורתית כזו עם מנופים וסרנים כבדים – היא ארכאית כמו טלפון חוגה. מיצובישי השכילה לנצל את הידע הרב שצברה בעשרות שנים של מירוצי שטח ברמה הגבוהה ביותר כדי לעשות אינטגרציה בין מערכות השליטה המודרניות של היום עם חיישני G המודדים תאוצה, ABS ספורט ו-דיפרנציאלים אקטיביים כדי ליצור מערכת הנעה כפולה אקטיבית אשר נותנת למיצובישי אקליפס קרוס ערך מוסף עצום מעבר לכביש ובכל מימד בטיחותי דינאמי בשאר הזמן.

כפתור יחיד ויש בו הכל - ומעל מושבים מחוממים שהיו בוננזה במינוס 5 מעלות ביום הצילומים. צילום: שטח
כפתור יחיד ויש בו הכל – ומעל מושבים מחוממים שהיו בוננזה במינוס 5 מעלות ביום הצילומים. צילום: שטח

צפו גם בזה

הנה לנד רובר סדרה 2 ששופץ למצב חדש. כמה יעלה? כ-60 אלף דולרים בארה"ב צילום: CCS

קלאסיקה: לנד רובר סדרה 2 משופץ

לנד רובר סדרה 2 משופץ זה דבר נדיר אבל לא יוצא דופן. לנד רובר סדרה 2 ששופץ ברמה כזו שאפשר יהיה לנהוג בו בכל יום זה כבר סיפור אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fifteen + 15 =