רוני נאק
כן כן. כולנו גיבורים כולנו גוררים. והרי זה פשוט מאד לגרור – רק רותמים את הנגרר לרכב, מחברים את צמת החשמל – ויאללה לצאת מהר לתפוס פינה ביער אודם מול השלג. והחיים הפעם לא כל כך פשוטים – וזה לא משנה אם אתם גוררים נגרר קל עם צידנית גדולה מלאה בירה, קרוואן שהוא גדול יותר מזה של השכנים או עמדת נ"מ רב-קנית המצוידת במכ"מ החדיש ביותר – יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון פשוט כדי שלא תהרגו את עצמכם ואותנו.
משקל אנכי על וו הגרירה. זהו נתון שקשה למצוא אותו ורבים לא יטרחו לספר לכם עליו מסיבות מובנות – כי כולם מסתכלים על נתוני הגרירה המקסימאליים וזה משמש נהדר את אנשי השיווק. לרוב בודקים את המשקל המותר לגרירה על ידי הרכב ולפי לזה בוחרים את הנגרר. אלא שאין מודעות לנתון אחד קריטי: המשקל האנכי הסטאטי על התפוח של הגורר. לפי התקינה האירופאית על המשקל האנכי הסטאטי על התפוח להיות לא יותר מ-10% ממשקלו המירבי של הנגרר (סעיף 2.1.20 בתקן האירופאי). זאת אומרת שאם אתם – לצורך הדוגמה – גוררים 1,000 ק"ג על הנגרר ללחוץ במשקל של 100 ק"ג בלבד על התפוח. לפי זה יצרנית הרכב ביצעה את הפיתוח של הדגם וחריגה למעלה במשקל עשויה לגרום לתוצאה דינאמית לא רצויה – אולי אפילו קינטית כשתמשיכו ישר בפניה שהרכב לא מסוגל לקחת.
על הקצה. יודעים מה המשקל המירבי (עמוס בדלק, נוסעים, מזוודות וסיר חמין) של הרכב + הנגרר? אני מנחש שיש לכם הערכה אבל לא ממש נתון מדויק. קשה להגיע אליו כי יצרני הרכב ממעטים לפרסם את הנתון המירבי לגורר+נגרר ביחד. כשלפעמים הנגרר שוקל כמו המכונית הגוררת אותו – או קרוב מאד לזה – יש לכך השלכות רבות. כמו למשל שיישאר לכם, באופן חוקי, רק כ-250 ק"ג לדלק, נוסעים, מנגל ומגש קבבים. ואולי זו בעצם הזדמנות נפלאה להשאיר את החמות עם סיר החמין על שפת המדרכה כשאתם יוצאים לסוף שבוע בבוש. איך לדעת? צריך להגיע למאזני שקילה עמוסים כמו שתיכננתם ולמדוד.
הרכב הנכון למשימה. יש מכוניות שגוררות טוב יותר – ואחרות שפחות. והבחירה ברכב צריכה להיעשות לפי שיקולים הגיוניים – כי אלא אם אתם אנשי מקצוע שכל הזמן צריכים לגרור משהו – למשל רתכת עצומה לתיקון של כלי צמ"ה בשטח – רוב הזמן תיסעו בלי. וזה לא הגיוני להסתובב 360 ימים בשנה על קאדילק אסקלייד – רק כדי לגרור סירה לכנרת ארבע פעמים בשנה. גם תיבת ההילוכים היא קריטית כאן – והייתי דבק במסורתיות: אוטומטית פלנטרית או ידנית. תיבות רציפות, ואלו הרובוטיות כפולות המצמדים יתקשו מאד – ובין קליק לקלאנק אורך החיים שלהן יתקצר מאד.
עוד דברים לדעת: זה שהנגרר עצמו צריך טסט ואגרה. יהיה עליכם לעשות שינוי ברישיון הרכב אם התקנתם וו-גרירה מקומי (ולא כל יצרני הרכב מאפשרים התקנת וו-גרירה), יש מגבלות של רוחב-אורך-גובה לנגרר המידות מופיעות בתקן. ולגבי הרכב החשמלי. המשקל המותר לגרירה הוא "0" עגול. כך קובעות התקנות – בינתיים. ואגב – לא כל מכונית יכולה לגרור ולכן מומלץ לבדוק זאת היטב במעמד ההזמנה. לפעמים פרט זה "נשמט" בלהט לסגור עסקה.