יום שישי , 26 אפריל 2024
3 דברים שלא שאלתם על גרירה: מהו המשקל הסטאטי המותר על התפוח, מה המשקל הכולל ואיזו תיבת הילוכים לא תשאיר אתכם בבוש. צילום: לנד רובר
3 דברים שלא שאלתם על גרירה: מהו המשקל הסטאטי המותר על התפוח, מה המשקל הכולל ואיזו תיבת הילוכים לא תשאיר אתכם בבוש. צילום: לנד רובר

3 דברים על גרירה

רוני נאק

כן כן. כולנו גיבורים כולנו גוררים. והרי זה פשוט מאד לגרור – רק רותמים את הנגרר לרכב, מחברים את צמת החשמל – ויאללה לצאת מהר לתפוס פינה ביער אודם מול השלג. והחיים הפעם לא כל כך פשוטים – וזה לא משנה אם אתם גוררים נגרר קל עם צידנית גדולה מלאה בירה, קרוואן שהוא גדול יותר מזה של השכנים או עמדת נ"מ רב-קנית המצוידת במכ"מ החדיש ביותר – יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון פשוט כדי שלא תהרגו את עצמכם ואותנו.

3 דברים שלא שאלתם על גרירה: מהו המשקל הסטאטי המותר על התפוח, מה המשקל הכולל ואיזו תיבת הילוכים לא תשאיר אתכם בבוש. צילום: ZS
מדבקה או לוחית כמו זו צריכה להופיע בצמוד לתפוה הגרירה. צילום: ZS

משקל אנכי על וו הגרירה. זהו נתון שקשה למצוא אותו ורבים לא יטרחו לספר לכם עליו מסיבות מובנות – כי כולם מסתכלים על נתוני הגרירה המקסימאליים וזה משמש נהדר את אנשי השיווק. לרוב בודקים את המשקל המותר לגרירה על ידי הרכב ולפי לזה בוחרים את הנגרר. אלא שאין מודעות לנתון אחד קריטי: המשקל האנכי הסטאטי על התפוח של הגורר. לפי התקינה האירופאית על המשקל האנכי הסטאטי על התפוח להיות לא יותר מ-10% ממשקלו המירבי של הנגרר (סעיף 2.1.20 בתקן האירופאי). זאת אומרת שאם אתם – לצורך הדוגמה – גוררים 1,000 ק"ג על הנגרר ללחוץ במשקל של 100 ק"ג בלבד על התפוח. לפי זה יצרנית הרכב ביצעה את הפיתוח של הדגם וחריגה למעלה במשקל עשויה לגרום לתוצאה דינאמית לא רצויה – אולי אפילו קינטית כשתמשיכו ישר בפניה שהרכב לא מסוגל לקחת.

3 דברים שלא שאלתם על גרירה: מהו המשקל הסטאטי המותר על התפוח, מה המשקל הכולל ואיזו תיבת הילוכים לא תשאיר אתכם בבוש. צילום: לנד רובר
כשגוררים משהו ששוקל כמו הרכב – או קרוב מאד אליו – צריך להתחשב במשקל של שניהם יחד. צילום: סובארו

על הקצה. יודעים מה המשקל המירבי (עמוס בדלק, נוסעים, מזוודות וסיר חמין) של הרכב + הנגרר? אני מנחש שיש לכם הערכה אבל לא ממש נתון מדויק. קשה להגיע אליו כי יצרני הרכב ממעטים לפרסם את הנתון המירבי לגורר+נגרר ביחד. כשלפעמים הנגרר שוקל כמו המכונית הגוררת אותו – או קרוב מאד לזה – יש לכך השלכות רבות. כמו למשל שיישאר לכם, באופן חוקי, רק כ-250 ק"ג לדלק, נוסעים, מנגל ומגש קבבים. ואולי זו בעצם הזדמנות נפלאה להשאיר את החמות עם סיר החמין על שפת המדרכה כשאתם יוצאים לסוף שבוע בבוש. איך לדעת? צריך להגיע למאזני שקילה עמוסים כמו שתיכננתם ולמדוד.

3 דברים שלא שאלתם על גרירה: מהו המשקל הסטאטי המותר על התפוח, מה המשקל הכולל ואיזו תיבת הילוכים לא תשאיר אתכם בבוש. צילום: לנד רובר

הרכב הנכון למשימה. יש מכוניות שגוררות טוב יותר – ואחרות שפחות. והבחירה ברכב צריכה להיעשות לפי שיקולים הגיוניים – כי אלא אם אתם אנשי מקצוע שכל הזמן צריכים לגרור משהו – למשל רתכת עצומה לתיקון של כלי צמ"ה בשטח – רוב הזמן תיסעו בלי. וזה לא הגיוני להסתובב 360 ימים בשנה על קאדילק אסקלייד – רק כדי לגרור סירה לכנרת ארבע פעמים בשנה. גם תיבת ההילוכים היא קריטית כאן – והייתי דבק במסורתיות: אוטומטית פלנטרית או ידנית. תיבות רציפות, ואלו הרובוטיות כפולות המצמדים יתקשו מאד – ובין קליק לקלאנק אורך החיים שלהן יתקצר מאד.

3 דברים שלא שאלתם על גרירה: מהו המשקל הסטאטי המותר על התפוח, מה המשקל הכולל ואיזו תיבת הילוכים לא תשאיר אתכם בבוש. צילום: לנד רובר
הנה משהו שלא תראו בקרוב – אאודי ETRON חשמלית גוררת. בינתיים משרד התחבורה אוסר על גרירה עם חשמליות – אפילו שחלק מהיצרניות ובהן טסלה וניסאן, כבר מפתחות יכולת. צילום: אאודי

עוד דברים לדעת: זה שהנגרר עצמו צריך טסט ואגרה. יהיה עליכם לעשות שינוי ברישיון הרכב אם התקנתם וו-גרירה מקומי (ולא כל יצרני הרכב מאפשרים התקנת וו-גרירה), יש מגבלות של רוחב-אורך-גובה לנגרר המידות מופיעות בתקן. ולגבי הרכב החשמלי. המשקל המותר לגרירה הוא "0" עגול. כך קובעות התקנות – בינתיים. ואגב – לא כל מכונית יכולה לגרור ולכן מומלץ לבדוק זאת היטב במעמד ההזמנה. לפעמים פרט זה "נשמט" בלהט לסגור עסקה.

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 − sixteen =