שטח
בלאי סוללה, נקרא דגרדציה, היא השד הנורא, הבוגי-מן של עולם הסוללות. זו מילה שקשה להגות המתארת תהליך שבו הסוללה מאבדת בהדרגה מיכולת אגירת האנרגיה שלה (Capacity Fade) ומהביצועים שלה בהזרמת זרם (Power Fade). כלומר, מתרחשים במקביל שני תהליכים מופלאים: גם הטווח של הרכב יורד וגם זמן הטעינה נפגעים. הדגרדציה מתרחשת בעיקר בשל תהליכים כימיים ופיזיקליים בתוך תאי סוללות ליתיום-יון ולא משנה אם הן מזן LFP או NMC.
גורמים עיקריים לדגרדציה
תגובות כימיות בלתי הפיכות. בין השאר כי הן קורות שם בפנים הרחק מהישג ידם של טכנאים עם שפטכל לגרד. הכוונה היא ליצירה של שכבת ביניים, מעין משקע, על האנודה. אנחנו רוצים שתהיה שכבה כזו, כי היא חיונית לפעולת הסוללה אבל כשהיא מתפתחת מדי, השכבה בעצמה מתחיל לצרוך יונים וגורמת לאבדן של קיבולת שימושית.
גורם משמעותי נוסף, בעיקר לנו בישראל, הוא טמפרטורות גבוהות. חום ממש גבוה עשוי לזרז תהליכים כימיים הרסניים בתוך הסוללה כולל למשל פירוק מחריד של האלקטרוליט (זה הנוזל/ג'ל שבין האנודה לקתודה). מעל 40 מעלות צלסיוז טמפ' אוויר חיצונית (לא נדיר אצלנו. נכון?) יחד עם טעינה מהירה ואולטרה מהירה היוצרות תעוקת חום (ומהצד השני נהיגה אגרסיבית מאד שגם היא יוצרת חום), יהרסו את ההרכב הכימי היוקרתי של הסוללה.

• סקיוול עוברת לסוללות 800 וולט
מצבי טעינה קיצוניים. בבית הספר לימדו אותנו שלהיות קיצוני זה לא טוב. משני הצדדים. אז אם בדיוק ברחתם לים באותו השיעור, הנה הוא חוזר אליכם בצורה של סוללה של 100 קוט"ש: שהייה ממושכת בטעינה של 100% או לחילופין של 0% יוצרת עומס כימי על הקתודה וגם על האנודה. מה קורה? מעל 80% יש המון אנרגיה בסוללה ונוצר פוטנציאל לריאקציות כימיות מזיקות (ואין מטף שיכול לעזור כאן). מתחת ל-20% טעינה נוצרת סכנה להתפוררות מבנית של האלקטרודה. מחזיק אצבעות שיכירו באחריות.
כולנו אוהבים טעינה מהירה. כמה שיותר מהירה כך יותר טוב. נכון? לא נכון! הליתיום לא מת על זה, זה גורם להווצרות משקעי ליתיום על האנודה, לירידה בקיבולת הסוללה ובמקרי קיצון המשקע יעבור את המרווח הזעיר לקתודה, יבנה לו גשר קטן ואז… קצר חשמלי. טסתם לחו"ל ונתקעתם שם בלי טיסת חילוץ? יכול להיות שהסוללה שלכם היסטוריה. גם אם לא משתמשים ברכב זמן רב, עדיין ישנה אנרגיה אגורה שיוצרת כל הזמן תהליכים כימיים. חלקם דגרגטיביים.

איך אתם יכולים להאט את הדגרדציה (בואו נכנה אותה "בלאי" וזהו)
הישארו ככל האפשר באיזור הבטוח שבין 20 ל-80 אחוזי טעינה. אז מה אם רכשתם רכב חשמלי עם סוללה של 100 קוט"ש – השתמשו ב-80 מה קרה?! טענו ל-100% רק לפני נסיעה ארוכה ולא לתת לרמת הטעינה לרדת מדי – גם אחרי העליות האינסופיות לדימונה או בכלל. נצלו סופסוף את המסך הגדול שתלוי על הדשבורד, עברו בתפריטים (בחניה באופן בטוח ורחוק מהתנועה) וקבעו את רמת הטעינה המירבית ל-80% גם 79 או 81 אחוזים זה בסדר.
הגנה מחום זה החיים. לא לחנות בשמש ככל האפשר. צל זה סבבה, חניון מקורה – גם כן. הסוללה מתחממת בנסיעה לכן לא ישר לתת לה טעינה DC לוהטת לפני שהספיקה להצנן מעט מאופי הנהיגה המזרח תיכוני שלך. טיפ לימי הקיץ הלוהטים. כשחם מאד ורמת הטעינה נמוכה מאד זה עלול להקשות על קירור הסוללה (בואו נחשוב ביחד מהיכן מערכת הקירור לוקחת אנרגיה?…).
טעינה מהירה זה רע, טעינת AC איטית זה טוב. בכלל ככל שהספק הטעינה נמוך יותר, כך בלאי הסוללה יואט. יחד עם זאת יש כבר לא מעט מחקרים שהוכיחו כי הבלאי של סוללות ברכבים שטענו באופן סדיר בטעינה מהירה לא נחרבו תוך שבועיים. בכל מקרה – טענו באיזי. עדיף בלילה, בבית, כשהחשמל זול ובבית שומעים את הזמזום העמום של מכשירי חשמל הפועלים על סוללות.
יוצאים לחו"ל ארוך? מילואים שלא נגמרים? לא להשאיר את הרכב על 100% או על אחוזים נמוכים לאורך זמן. בעיקר אם יש מצב "זקיף" או מערכות פעילות אחרות שצורכות זרם. זה עלול לרוקן לגמרי את הסוללה ולהעיר אותה זה מסע מורכב ולפעמים נגמר בשברון ארנק קשה. 50 או 60% טעינה זה סבבה.
הרכב החשמלי המתקדם שלך כולל מערכת ניהול תרמית לסוללה. זו יודעת לחמם אותה בימים קרים ולקרר אותה בכל שאר הזמן (הסוללה אוהבת 25 מעלות לערך – כל דבר אחר היא תהיה עצובה). תנו למערכת לעבוד כולל פונקציות לפני טעינה או הכנה לטעינה שמכינות את הסוללה למפגש מרגש ועתיר אנרגיה עם כבל DC עבה.
לא לפחד מעדכוני התוכנה! כבר ראינו בקבוצות של נהגי (ונהגות) חשמליות "זה הרס לי את הרכב" או "הכל עובד בסדר אז למה לעדכן". עדכן חביבי. עדכן! היצרנים משפרים את אופן ניהול הטעינה והקירור באמצעות עדכונים מהאוויר (השמעו מקצוענים ואימרו OTA). התקינו את העדכונים בכל פעם שהם יוצאים כדי להינות מהגנות משופרות לרכיב היקר ביותר במכונית החשמלית שלך.

אלה החיים
הסוללה היא הרכיב היקר והחשוב ביותר ברכב חשמלי מחירה נע בין כמה עשרות אלפי שקלים למאות אלפי שקלים. חשוב לזכור שיש גם רכבים בעלי תצורת CTB שבה הסוללה היא חלק ממבנה השלדה ואין אפשרות להחליפה. זה נותן משנה חשיבות להאריך את חיי הסוללה ואת השימושיות בעזרת כמה הרגלים פשוטים:
- טעינה שמרנית (20–80%)
- סקוואטים (זה בשבילכם)
- הימנעות מחום וטעינה מהירה תכופה
- שמירה על טמפרטורה ותנאים נעימים ככל האפשר לאורך זמן
התוצאה של כל זה תהיה בלאי איטי יותר של הסוללה שיתבטא בירידה איטית יותר בטווח הנסיעה וביותר מיץ וכוח לאורך זמן. תהנו משמירה על ערך הרכב ופחות צורך בהחלפת סוללה בעתיד.
תוכן מקודם
שטח מכוניות, אופניים, אופני הרים, אביזרי אופניים, מסלולי טיול, שטח, מחנאות, ניווט

.jpg)



ישר ולעניין! תודה.