שבת , 27 אפריל 2024
שימוש בבלימה מאחזרת לא רק שתחזיר חשמל לסוללה אלא גם תשמור על הבלמים הרגילים ועל הבטיחות. צילום: שטח

רכב חשמלי: איך עובדת בלימה מאחזרת

בלימה מאחזרת משתמשת במנועים חשמליים ולא במערכת בלימת חיכוך מסורתית (בלמים הידראוליים) כדי להאט ולעצור את המכונית. מערכות מהסוג הזה יימצאו ברכבים חשמליים וכן בדגמים פלאג-אין הייבריד רבים.

בהקצנה. מעצורים הידראוליים ממירים את התנע של הרכב לחום בעזרת חיכוך. כאן בלם דיסק לוהט של ברמבו. צילום: BREMBO

במערכת בלימה הידראולית מסורתית – בדרך כלל בלמי דיסק – הבלימה מבזבזת המון אנרגיה. באופן הפשוט ביותר, מערכות בלימה מסורתיות ממירות את האנרגיה הקינטית הקיימת ברכב הנע במורד הכביש ובאמצעות חיכוך הופך אותה לחום המתנדף לאטמוספירה. למרות שהוא יעיל להאטת רכב בתנועה, בלימת חיכוך מבזבזת אנרגיה. מצד שני זה מה שנותן לנו את צילומי הלילה הנפלאים של צלחות בלימה לוהטות במירוצי הכביש.

אותו העקרון – אם כי בטמפ' נמוכה יותר – של המערכת הלוהטת בטבור של רכב המירוץ פועלת גם ברכב המשפחתי שלכם. צילום: BREMBO

עם בלימה מאחזרת, מערכת הבלימה לוכדת חלק מהאנרגיה הקינטית, ממירה אותה לחשמל המוזרם לסוללות המכונית החשמלית. המערכת מבזבזת פחות אנרגיה ממה שאחרת היה מתבזבז לגמרי עם בלימת חיכוך רגילה. השימוש בבלימה מאחזרת מסייע לשמר ולחדש את הטווח ברכב חשמלי או היברידי פלאג-אין.

הירידה מאד תלולה? העבירו את הבלימה המאחזרת ל-100% כדי להאט את הירידה במדרון וגם לטעון את הסוללה על הדרך. צילום: שטח

איך זה עובד

בלימה מאחזרת עובדת על ידי היפוך המנוע או המנועים החשמליים המניעים את המכונית. במקום להזיז את הרכב, המנוע החשמלי משנה תפקידו ועובד כמו גנרטור אשר מזין אנרגיה בחזרה למערכת החשמלית כדי לעזור לחדש מעט טווח (עם דגש על "מעט"). חיזוקים קטנים אלה בטווח הסוללה יכולים להצטבר ולשפר את היעילות לאורך זמן בשימוש קבוע. מדוע רק מעט? כי פיזיקה.

הירידה מאד תלולה? העבירו את הבלימה המאחזרת ל-100% כדי להאט את הירידה במדרון וגם לטעון את הסוללה על הדרך. צילום: שטח

נהג של רכב חשמלי יכול להפעיל בלימה מאחזרת בכמה דרכים שונות. בהתאם לסוג הרכב והדגם וכמובן המערכת החשמלית שבו. למשל בסקייוול ET5 (ה-SUV פרימיום החשמלי הגדול בסגמנט) יש סקאלה המאפשרת לבחור בין 0% ל-100% בלימה רגנרטיבית. זו מופעלת אוטומטית ברגע שדוושת התאוצה לא נלחצת. עוצמתה כה רבה עד כי היא מאפשרת נהיגה בדוושה אחת – כשהשימוש בבלמים ההידראוליים נעשה רק לעצירה הסופית או בבלימת חירום.

לכמה מכוניות חשמליות אחרות יש משוט ליד ההגה שמפעיל את הבלמים המתחדשים. עם זאת, ההפעלה היא חלקה ברוב המכוניות עם בלימה מאחזרת.

הירידה מאד תלולה? העבירו את הבלימה המאחזרת ל-100% כדי להאט את הירידה במדרון וגם לטעון את הסוללה על הדרך. צילום: שטח

במרבית הרכבים החשמליים לחיצה על דוושת הבלם הרגילה גורמת לבלמים הרגנרטיביים ולבלמי החיכוך לעבוד יחד כדי להאט את הרכב. מכוניות בעלות מערכת בלימה מאחזרת יעילה וחזקה יכולות להשתמש בבלמים רגנרטיביים כאשר המכונית בנהיגה. למשל כדי לטעון את הסוללה במורד ארוך. לפעמים נהיגה כזו מכונה "נהיגה בדוושה אחת". נהגים מיומנים עשויים להשתמש בתכונה כשהם נמצאים במצב נהיגה ספציפי, למשל ECO, המדגיש יעילות בנסיעות ארוכות יותר.

• כך תנהלו את חרדת הטווח

למרות שהבלימה המאחזרת משתמשת בהנדסה שונה מאשר בלמי חיכוך, התוצאה זהה והיא האטה ועצירת מכונית בתנועה. מכיוון שיש לה השפעה זהה לבלמים רגילים, אורות הבלמים עדיין נדלקים בעת שימוש בבלמים רגנרטיביים כאמצעי בטיחות (משתנה בין רכב לרכב).

בנוסף, אחד היתרונות הגדולים של בלימה מאחזרת נוגע לתחום האחזקה. השימוש המופחת מאד בבלמים ההידראוליים מפחית את הבלאי על צלחות הבלימה ועל רפידות הבלם הדורשים בדיקה תקופתית והחלפות נדירות הרבה יותר. כמובן שתחת ידיו של נהג אגרסיבי – גם הבלמים של רכב חשמלי יישחקו במהירות.

 

Check Also

הממשל הסיני מזהיר: אתם מייצרים יותר מדי מכוניות

אחרי שנים של תמריצים וסובסידיות, כשברקע טענות שהממשל הופך את הרכב החשמלי לנשק מול המערב – מישהו במפלגה הקומוניסטית עוד שניה ילחץ על הבלמים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 × two =