תומר הדר
שוק הרכב האמריקאי רותח, ולא מהסיבות הנכונות: לאחר שפרשת "דיזלגייט" הגיעה במהלך השבועות האחרונים לסוג של סגירה, שעדיין הולכת ונרקמת בין הממשל האמריקאי ליצרנית, הגיע תורה של קרייזלר שהואשמה על ידי הממשל האמריקאי בשתילת תוכנות זדוניות המפחיתות את פליטת המזהמים של הרכב – ואף מיהרה להכריז על תיקון. וכעת מגיע תורה של ג'נרל מוטורס לעמוד בפרץ.
בניגוד לקרייזלר ולפולקסווגן, הפעם מדובר בתביעה פרטית, ולא של הממשל האמריקאי. לפי התביעה, שהוגשה על ידי משרד עורכי דין אמריקאי, 705 אלף רכבים – בעיקר שברולט סילבראדו ו-GMC סיירה המצוידים במנועי דוראמאקס (כלומר מנוע הדיזל V8 שמותקן בסילבראדו אשר משווק בישראל, זאת בעוד שהסיירה אינה משווקת בארץ) צוידו במתקן שמטרתו היא להתל בבוחני זיהום אוויר. התביעה מתייחסת לטנדרים ול-SUV שיוצרו בין 2011 ל-2016 הפולטים – כך טוענת התביעה – פי חמישה מן המותר.
• באותו עניין מתוך ניו יורק טיימז
GM הגיבה לכתב התביעה והודיעה כי "טענות אלה חסרות בסיס והחברה תגן בנחישות על עמדתה. שני הרכבים עומדים בדרישות החוק האמריקאי".