רוני נאק
אנחנו יודעים את זה וגם "הם" – אלה שדוחפים את האג'נדה החשמלית – יודעים את זה אבל לא יעזו לחתוך את כבל ה-DC שעליהם הם נחים. עד עכשיו. לראשונה נשמע קול שונה מהצד השני של הגדר – מהצד שמשווק את הרכבים החשמליים. הקול הזה מגיע משם למטה – לאיש קוראים דמיאן מרדית' והוא המנכ"ל של קיה אוסטרליה.
בראיון לאתר DRIVE הוא אומר :"הדור הנוכחי של טנדרים חשמליים – עם מחירים גבוהים וטווחי נסיעה מוגבלים שנחתכים בחצי בעת גרירה – עדיין לא מתאימים לאוסטרליה".
זאת כשברקע הכוונה של KIA להציג לא אחד אלא שני טנדרים חשמליים עד 2026. אחד מהם יהיה גרסה חשמלית של ה-TASMAN (חישבו טויוטה היילקס) ועוד אחד שייתכן יתבסס על פלטפורמת E-GMP של קבוצת יונדאי.
המנכ"ל ממשיך ומסביר:"עם טכנולוגיית הסוללה הנוכחית – טנדרים חשמליים אינם מתאימים עדיין לקונים באוסטרליה שדורשים מטען גדול ויכולת גרירה מבלי להקריב את טווח הנסיעה".
כרגע באוסטרליה, כך מסביר המאמר ב-DRIVE, משווק רק טנדר חשמלי אחד, ה-LDV eT60 (סיני כמובן), אבל הוא עולה כ-100,000 דולר על הכביש, יותר מכפול ממחיר גרסת הדיזל, ויכול לגרור רק שליש ממה שהדיזל יכול (1000 ק"ג מול 3000 ק"ג).
ללקוח האוסטרלי יש כמה דרישות בסיס מהטנדר שלו – מכונה שם UTE – למשל הצורך לנסוע למרחקים ארוכים, לשאת מטענים, לגרור מטענים כבדים ולהיות מסוגל לנסוע – טוב – בשטח. כל זה עם ציפיה להעניק לנוסעים חווית נסיעה ונוחות כמו של SUV – אם נאגד את כל הדרישות האלה נקבל את סוג הרכב הקשה ביותר לחשמול.
מרדית' מוסיף: "אם מטען נכנס לתמונה, במקום שיהיה לך טווח של 450 ק"מ, יש לך טווח של 200 ק"מ. יש הרבה דברים שליליים שאני חושב שאנחנו מרוויחים".
מה שמר מרדית' טוען הוא נכון גם לגבי מסחריות חשמליות, וואנים לסוגיהם, שהעמסתם משפיעה באופן דרסטי על טווח הנסיעה. דבר הדורש מהמפעיל לחשב היטב את מהלכיו לפני שהוא מחליט עד כמה ירוק הוא רוצה שהעסק שלו יהיה.
בעוד שהמחיר הגבוה ותשתית טעינה ציבורית חסרה, מרתיעים לקוחות פרטיים – דווקא בקרב ציי הרכב באוסטרליה יש ביקוש לטנדרים חשמליים. בעיקר אצל חברות המקבלות תמריצים לעבור לתחבורה ירוקה יותר (אירוני למדי שכן יצור החשמל באוסטרליה הוא עדיין ברובו מבוסס פחם). אפילו בציי הרכב, טנדר חשמלי לא יכול להחליף לגמרי את ההיילקס והפורד ריינג'ר (יחדיו מכרו מעל ל-120 יחידות באוסטרליה בשנת 2023) בכל מגוון המשימות של הטנדרים האלה – בעיקר בתעשיית המכרות.
מה אתם חושבים? האם טנדר 4X4 חשמלי יתאים לכם?
שלא יבלבלו את השכל פורשים עמדות מהירות כמו בארהב וזהו
,הr1t ו הs מספיק נוחים חזקים ועם טווח סביר בגרסת ה max
אני חושב שטנדרים חשמלים יכולים להתאים למשל לקבלן שיפוצים או גנן שעובד בתוך העיר או קרוב אליה. לחקלאים אולי לא, אבל לא צריך ישר להחליט שהם לא מתאימים לכלום