יום שלישי , 19 מרץ 2024
פותח מבחן GAC GE3
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. תמורה טובה לכסף ועלויות שוטפות נמוכות. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים GAC GE3

רוני נאק

תרצו או לא – מכוניות חשמליות כבר כאן. סערה מושלמת של תקנות זיהום אוויר הולכות ומחמירות ומגפת קורונה שניהולה הטיל סגר עולמי ויצרה את השפל הכלכלי הגדול ביותר ב-100 השנים האחרונות. במיקרו קוסמוס שלנו – זה אומר שעתה, משקי בית זהירים הרבה יותר בהוצאות שלהם. כאשר אחת ההוצאות הגדולות ביותר היא על תחבורה – רכב – מכוניות חשמליות יכולות לתת פתרון כלכלי נהדר.

לאחרונה הגיע לארץ מותג רכב חדש – GAC. היישר מסין דרך היבואנית אוריון מוביליטי שהיא בעצמה חטיבה של טויוטה ישראל. וכשהוא מצויד במפרט אבזור נדיב, ונתוני תפוקה וטווח מובילי-סגמנט. בנוסף החברה מציעה שלושה טיפולים ראשונים בחינם (שלוש שנים ראשונות) וכן 8 שנות אחריות למערכת החשמל. לקחנו את ה-GE3 החשמלית לסופ"ש של חיים נטולי פליטה.

צילום צד GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. הצללית היא של רכב פנאי – העיצוב עדין וזורם. צילום: רוני נאק

המכונית החשמלית

בואו נחסוך לכם את החיפוש בוויקיפדיה. GAC היא מיצרניות הרכב הגדולות בסין (TOP5) והייתה גם בין הראשונות שבהן כשנוסדה ב-1955. יש באמתחתה שיתופי פעולה עם מותגי רכב מערביים רבים שיחד הם מייצרים מכוניות לשוק הסיני. עם מוניטין של איכות ואג'נדה סביבתית, הוקמה חטיבת האנרגיה החדשה אשר ממונה על פיתוח הדור הבא של מכוניות חשמליות. GE3 הוא המוצר הראשון שמגיע אלינו ממנה. הוא גרסה חשמלית (יש בסין גם גרסת PHEV) של רכב פנאי קומפקטי מקבוצת B-SUV.

העיצוב של המרכב הוא נקי וזורם. אולי זורם מדי בשביל הטעם של מי שרוצה מראה של רכב-פנאי קשוח – אבל אלגנטי בכל קנה מידה. חלק מזה מגיע מהצורך הפרקטי להיות כמה שיותר אירודינאמי בנסיעה. תמצאו אלמנטים כמו קורה D "צפה", משחק נאה של מעוינים ביחידות התאורה לפנים ומאחור (שתיהן LED מלא) וחישוקי סגסוגת 18 אינץ' . בסיס הגלגלים עומד על 256 ס"מ והאורך הכללי הוא 433 ס"מ אולם את הסיפור מספרים ממדי הגובה – 164 ס"מ והרוחב 182.5 ס"מ. מדוע? כי הוא יוצר חלל פנים גבוה ורחב אשר נהנה לא רק מתקרה גבוהה אלא גם כזו המתמשכת לאחור ומשחררת נפח לתא מטען של 370ל'.

תא נהג GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. בכביש המהיר צריכת החשמל גבוהה ב-7% מהמוצהר. צילום: יוטה קליינשמיט

מה שמביא את הדיון לתא הנוסעים. האמת שציפיתי לאיזה משהו סיני דרדלה כזה. אתם יודעים. אבל במקום זה פגשתי חלל מבוצע היטב, מהודק ועם LOOK&FEEL של רכב מערבי איכותי (אני יכול בשלוף לחשוב על לפחות שני מותגי רכב מערביים מוכרים שהקבינות שלהם מחפירות ביחס לזה). אז הידוק יש. וגם חומרים. ריפודי עור אמתיים על כל המושבים וחלק מהדיפונים. מושבים קדמיים מחוממים (מושב נהג עם הזחה חשמלית), מערכת מולטימדיה 8 אינץ' מקורית עם "שכבה שניה" של הקונקטד המקומי עם WAZE ורדיו אינטרנטי ועוד. בנוסף יש גם מערך מצלמות 360, משטח טעינה אלחוטי למובייל, בקרת אקלים ועוד.

תא נוסעים GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. חווית פרימיום בקבינה עם אבזור עשיר וחומרים איכותיים. צילום: רונן טופלברג

להורדת המפרט המלא GAC GE3

כניסה למושבים האחוריים מגלה מפער דלת גדול וגבוה, המוביל לתנוחת ישיבה מוגבהת וזקופה. שם גם תגלו ממדים נוחים בכל פרמטר – יותר ממספק לשני מבוגרים ואפילו לנסיעה ארוכה.

מאחור GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. עיצוב נאה ותא מטען שימושי צילום: רוני נאק

הנעה ובטיחות

את המיץ ל-GE3 מספקת סוללת ליתיום גדולה למדי עם קיבולת של 54.75 קוט"ש – זו מצידה מניעה את המנוע החשמלי בעל ההספק הרב ביותר בסגמנט – 177 כ"ס. המומנט עומד על קרוב ל-30 קג"מ (29.5 קג"מ אם אתם מתעקשים) שמגיע כמובן מ-0 סל"ד. כאן נעשה רגע הפסקה ונספר לכם שהיבואנית נותנת 8 שנות אחריות על המערכת החשמלית. הטווח המוצהר עומד על 309 קילומטרים והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת רק 8.6 שניות.

טעינת המצבר נעשית באמצעות עמדות טעינה לרכב חשמלי עם תפוקת AC ועד לקצב מירבי של 7 קוו"ט – במסגרת מגבלות המערכת.

מנוע חשמלי GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. עם 177 כ"ס וטווח של 309 ק"מ יש כאן יכולת שימושית על אמת. צילום: רוני נאק

המערכת החשמלית "יושבת" בתוך שלדה קשיחה המשלבת פלדה במתיחה גבוהה ואיזורים סופגי אנרגיה. במבחני הריסוק של NCAP  בשלוחתה בסין הרכב קבל ציון בטיחות של 5 כוכבים. בנוסף תמצאו כאן 6 כריות אוויר, מערכות בקרת משיכה ויציבות, סייענים לזינוק בעליה ומורד במדרון תלול, עיגוני ISOFIX למושבי ילדים ועוד. בנוסף, יש גם גיבוי התראתי של מערכת מובילאיי המזהירה מאי שמירת מרחק, סטיה מנתיב, קוראת תמרורי דרך וכיוב. מערכות בטיחות אקטיביות עדיין אין – יהיו במשפחת דגמי AION שתגיע ב-2021.

GAC GE3 עולה 139,000 שקלים ויש ערוצי מימון מעניינים המורידים את העלות החודשית מתחת ל-1,000 שקלים.

 

נהיגה ברכב חשמלי

זה לא הריקוד החשמלי הראשון שלי. היה לי בשעתו מפגש מאד מעניין עם אאודי ETRON שהותיר אותי נפעם אבל גם מסוייג (אולי בגלל הצהרות לא מציאותיות לגבי אותו מוצר CMD). וכמו באותה אאודי – ובעצם כל רכב חשמלי אחר – ההתנעה שלו היא אנטיקליימקס. כי לא קורה כלום. בסדר. נדלקת נורה. וזהו. מזגן. אולי.

אבל כל זה משתנה שהרכב מתחיל ספק לגלוש ספק לרחף קדימה באיזה מין תנועה כזו כמו של קספר הרוח. אין וויברציות, אין העברות הילוכים, אין מחוג סל"ד היפר אקטיבי – יש תנועה. והרבה. וכדאי להיות מוכנים לזה.

קטעים ראשונים בתוך הכרך והמשכם בין פרברי גוש דן – וה-GE3 ב-ZONE  שלו. התנועה מהירה וכאמור חלקה, הטיפול בשיבושי הדרכים טוב – וחווית הנסיעה טובה מאד גם בזכות תנוחת ישיבה גבוהה וראות נהדרת החוצה לכל הכיוונים. מגבלות התנועה לאזרחים עדיין לא הוסרו במלואן כך שהכבישים והרחובות ריקים יחסים – ואני נהנה. המכונית סביב מהודקת ונעימה – לא חובטת בנוסעים בשיבושים הגדולים, ומסננת את הקטנים. אני צוחק קצת בלב איך ברמזורים ובמעט הפקקים – כשה-GAC נייח – אין למעשה כמעט צריכת אנרגיה למעט המיזוג, חימום מושבים או שמע. מדהים. בזמן שרכב בעירה פנימית מפמפם לו לריק ברמזור – החשמלי פשוט כבוי (בינינו מדובר בגרמים בודדים של בנזין – אבל זה מצטבר למאות אלפי מכוניות).

טעינת רכב חשמלי GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. עם קצב טעינה של 7 ק"ווט כדאי שתהיה לכם עמדת טעינה בבית. צילום: רוני נאק

למחרת אתגר בינעירוני: לופ הלוך וחזור של 160 קילומטרים. בתנאים שמכוניות חשמליות לא אוהבות – שיוט כאשר חלק מהדרך הוא כביש הרים תלול ומפותל. במהירות של 100 קמ"ש התחושה היא של מחסום נייד – כי כולם עוקפים ואתה מרגיש שאתה פשוט מפריע לתנועה. אז כדי שלא להפוך למפגע הקצב עלה ל-110 ול-120 קמ"ש במקומות שהשילוט מאפשר. לומר שנתקפתי "חרדת טווח" זה אנדרסטייטמנט. ולמרות שאני יודע שהנסיעה היא קצת יותר מחצי מהטווח של 309 קילומטרים ואני עם עין תורנית על מחשב הדרך – החרדה כרסמה בי.

בדיעבד זה היה סתם. היה אמנם פער של כ-7% בין הטווח המוצג במחשב הדרך לבין הקילומטרים שעברתי בפועל. חלק מההפרש התקזז כשחזרתי באותה הדרך בדיוק ומה שהיה עליה הפך לירידה שלא קיצרה את הטווח אלא גם אפשרה טעינה חוזרת של מקצת מהסוללה.

טעינה חשמלית GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. נגישות נהדרת ושימושיות הודות לאפליקציית EV-Edge צילום: רוני נאק

אהבתי את תאוצות הביניים החזקות – ואת פרצוף הנעקפים שלא מבינים מניין התאוצה שלך. יותר מזה חששתי שבסיבובים המכונית תהיה גמלונית ושתתנהג מוזר (היה פעם איזה מיזם של רכב חשמלי בישראל שלא היה מוכן לתת לי מכונית למבחן בגלל זה) ואפילו מסוכן. אלא שמה שפגשתי בהרים היה כלי רכב מדויק ונכון, שמתנהג באופן צפוי, אוחז היטב ומרוסן כדת וכדין. מספק RIDE נעים אבל גם פונה, בולם ומאיץ כמו מכונית אמיתית.

בדרך חזרה נכנסתי ל"SPLASH&DASH" בעמדות טעינה לרכב חשמלי שיש בכפר סבא. את השירות הזה נותנת EV-Edge שגם מספקת לכל קונה של רכב GAC עמדת טעינה ביתית כחלק מהעסקה (אגב, אם תקבלו GAC חשמלית מהעבודה יהיו לכם שתי עמדות טעינה:בבית ובמשרד). את עמדות הטעינה מצאתי דרך אפליקציה של EV-Edge שעזרה לי לדעת האם העמדות פנויות ולנווט אליהן. צ'יפ קטן על צרור המפתחות פתח את העמדה שהחלה להזרים מיץ טרי בקצב של 7 ק"ווט לשעה. אז הלכתי לשתות קפה ולאכול קרואסון חמאה מדהים בבית הקפה שבדיוק פתח מעבר לכביש (MIMI אם אתם שואלים). שעה מאוחר יותר נוספו כ-40 קילומטרים לטווח. הרבה יותר ממה שהייתי צריך כדי להגיע הביתה ולמחרת להמשיך ולהחזיר את הרכב במרכז תל אביב.

צילום נורה GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. קריצה ירוקה כשהרכב החשמלי בטעינה. צילום: רוני נאק

סיכום

בואו נעשה רגע חשבון. אותו לופ של 160 קילומטרים – אם הייתי נוסע אותו במכונית משפחתית הצורכת כ-13 קילומטרים לליטר – עלות הדלק הייתה 58.95 שקלים (לפי 4.79 שקלים לליטר). במקום זה עלות החשמל עמדה על 17.0 שקלים (לפי 60 אג' לק"ווט של חברת החשמל). ללא מנוע בעירה פנימית ואו אפילו תיבת הילוכים גם הפרוטוקולים של הטיפולים השוטפים הרבה יותר פשוטים וזולים. אפילו הבלמים נשחקים פחות.

רוב רובנו לא נוסעים יותר מ-300 קילומטרים ביממה. ובכל זאת כדאי ואף רצוי שתהיה בבית עמדת טעינה זמינה. הטווח המוצהר ריאלי למדי – ולא אופטימי עד תלוש כפי שראינו אצל אחרים – כך שבמרבית התרחישים הבעלים של GE3 יטען את רכבו רק בבית ובמקום העבודה וזה יותר ממספק. טיפולים, אגב, יתבצעו ברשת מוסכי יוניון מוטורס שבפריסה ארצית.

ברמה האוטומוטיבית GAC GE3 מביאה איכויות גבוהות מהמצופה, בממדי נוחות, חווית נסיעה ואיכות כללית. דינאמית היא מתנהגת נהדר ומסוגלת להיות רכב משפחתי שימושי, אופנתי, נגיש לרכישה וזול מאד לאחזקה.

סוגר מאמר GAC
מבחן דרכים לרכב חשמלי GAC GE3. תמורה טובה לכסף ועלויות שוטפות נמוכות. צילום: רוני נאק

Check Also

מפגש מחשמל עם ג'נסיס ELECTRIFIED GV70

הגרסה החשמלית והחזקה ביותר של ג'נסיס GV70 לוקחת את כל התכונות של ה-SUV היוקרתי ומעלה בחזקת ה-800 וולט

4 comments

  1. כתבה מאד שטחית. למה אין התייחסות למחירי טיפולים? פריסת מוסכי שירות? מחיר סוללות להחלפה אחרי התבלות?…… כתב רכב רציני מציג תמונה מלאה ולא הופך להיות משווק של

  2. הטווח של המכונית בדיחה…המחיר גבוה ורכב נראה כמו עגלה.
    לא תודה,עדיין לא.

  3. נשמע מאד מעניין. השאלה העיקרית האם המגונית צחזיק חאורך זמן. גם מכני וגם מרחק בין טעינה לטעינה.
    פחות זיהום אויר מאד מתאים. וחיסכון. בהחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 + 11 =