יום שני , 14 אוקטובר 2019
ראשי » מגזין » איך להרוויח כסף מהרכב החשמלי שלך
יונדאי איוניק EV - עכשיו דמיינו אלפי איוניק מחוברות לרשת בזמן שהנהגים במשרדים ומספקים נחיל של כוח. צילום: יונדאי
יונדאי איוניק EV - עכשיו דמיינו אלפי איוניק מחוברות לרשת בזמן שהנהגים במשרדים ומספקים נחיל של כוח. צילום: יונדאי

איך להרוויח כסף מהרכב החשמלי שלך

רוני נאק

מכונית חשמלית נפטרה מהרבה מהעלות של מכונית רגילה: המנוע אינו מורכב כל-כך, אין צורך בתיבת הילוכים, אפשר להתקין בלמים קטנים יותר בזכות בלימה רגנטטיבית ועדיין רוב היצרנים משתמשים בפלטפורמות – שלדות – קיימות המיוצרים במיליוני יחידות מדי שנה – אז זה זול. המרכיב היחיד היקר ביותר – וזה נושא לדיון אחר – הוא המצבר. וזה הופך את הרכב החשמלי ליקר יותר ביחס למקבילו בעל מנוע הבעירה הפנימית. והמצברים הנוכחיים אינם מושלמים – בעיקר בתחום השמירה על יכולת הטעינה המלאה לאורך זמן. מה שעשוי לדחוף לקוחות רבים לכיוון של ליסינג כדי לבודד עצמם מהירידה החדה בביצועי הרכב בשלושת השנים הראשונות.

אחת הדרכים לצמצם את העלויות של הליסינג או של תשלומי ההלוואה אם חלילה תקחו כזו בשביל לקנות רכב חדש, היא למכור את החשמל שבמצבר בחזרה לרשת החשמל. או כמו שאוהבים לומר V2G. ישנם כמה פיתוחים בעולם הנוגעים בתחום הזה בעיקר ביפן מוכית אסונות הטבע אשר מנצלת את הרכבים החשמליים כמקור אנרגיה חלופי בשעת חירום (כמו למשל כשצונאמי פוגע בתחנת כוח גרעינית). הרעיון הוא שהרכב שלכם ייטען בבית בשעות הלילה כאשר העומס על הרשת נמוך והחשמל זול יותר. אחרי הקטע שלכם בפקקים של הבוקר תגיעו למשרד ובחניה תחברו מחדש את הרכב לרשת פחות בשביל הטעינה לדרך חזרה אלא יותר בשביל לייצב את הרשת בשעות העומס. עבור החשמל שאתם מחזירים לרשת (הרי שילמתם עליו כדי לטעון) אתם תהיו אמורים לקבל תשלום.

הניסאן ליף שבניסוי מחוברת לעמדת טעינה דו-כיוונית. הרוויחה לפרוייקט 1,040 אירו בחשמל. צילום: TMH
הניסאן ליף שבניסוי מחוברת לעמדת טעינה דו-כיוונית. הרוויחה לפרוייקט 1,040 אירו בחשמל. צילום: TMH

אז תאמרו – ובצדק – מה יקרה אם אני ארצה לחזור הביתה ואמצע שהמצבר שלי התרוקן במידה כזו שלא אוכל לחזור? ובכן לאחרונה הבצע בדיוק ניסוי כזה בגרמניה אשר גילה שכמות החשמל החוזרת מהרכב לרשת אינו בעל השפעה מהותית על הטווח (אלא אם אתם גר ממש בקצה הטווח האפשרי). ואם נקח למשל מכונית כמו יונדאי קונה חשמלית לה יש טווח של 400 קילומטרים בטעינה מלאה והרשת קיצרה אותו ל-380 קילומטרים כמה זה משמעותי בסוף יום העבודה בדרך ממפרץ חיפה לבית בזיכרון יעקב?

ובכן בניסוי שהתקיים בגרמניה, השתמשו בניסאן ליף שהיה מחובר לרשת כל אימת שלא נסע. בפרופיל השימוש שלהם הגיעו למסקנה שכ-8kWh הוחזרו לרשת במהלך של שבוע. במחירי החשמל בעת הניסוי הם קיבלו בחזרה 20 אירו לשבוע – ובחישוב שנתי 1,040 אירו.

אצלנו אישרה רשות החשמל רכישה של חשמל ממתקנים סולאריים. כך היא תשלם בין 48 ל-45 אג' לכל קוט"ש. אבל אין התייחסות לרכב חשמלי – במסגרת ה"אנרגיות המתחדשות"  של חברת החשמל וזה הגיוני כי כרגע היצור בישראל אינו הכי ירוק  – אבל הם עובדים על זה. מה תהיה המדיניות של חברת החשמל כאשר יהיו 100 אולי 200 אלף מכוניות חשמליות מחוברות לרשת? ימים יגידו.

 

צפו גם בזה

יונדאי מפתחת איוניק אוטונומית עם מבט לתשתיות כדי לתת ערך מוסף. צילום: HYUNDAI

בקרוב: יונדאי איוניק אוטונומית

יונדאי מפתחת במהירות אוטונומיה דרגה 4 ליישום בדור הבא של כלי הרכב שלה מסגמנט המשפחתיות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

nineteen − two =