רוני נאק
אני זוכר בדיוק את הרגע בזמן שבו התאהבתי בטויוטה יאריס. זה היה ביום סגרירי, על הכביש שיורד מרמות נפתלי לכפר גלעדי במסגרת איזה מבחן דרכים עלום שם. יאריס קטנה כזו – של הדור הראשון – והתחברתי אליה בחיבור מוחלט כזה שמאפשר לכך לנהוג אותה דרך המחשבה – באופן לא מודע – לשים אותה בכל נקודה על הכביש, לקחת קווים בלתי אפשריים ואם ממש רוצים – לשים אותה על הרוחב (טרם עידן בקרות היציבות) בעליזות רבה. וכל זה מגיע מבלי לשלם מחיר של נוחות נסיעה, צריכת דלק מופרכת או קצב נהיגה אי-חברתי ומושך תשומת לב מיותרת. אהבה.
שני דורות ועוד חצי עברו מאז. ועתה – משווקת מתיחת הפנים של אמצע חיי הדגם של הדור השלישי. וטויוטה יאריס הנוכחית היא מאד שונה מזו של הדור הראשון. גדלה, התעבתה, והיא הרבה יותר טכנולוגית וחכמה – כמו אותה כוסית שאתם זוכרים מהתיכון, בפגישת המחזור – אחרי שתי לידות, פלוס 20 ק"ג ועם ג'וב בהייטק.
טויוטה יאריס
אז מה השינויים. מהצד הקוסמטי תמצאו פגוש קדמי חדש המקרב את החזית למראה המותגי החדש. מאחור תמצאו יחידות תאורה חדשות – גדולות ורוחביות – אשר עושות הרבה כדי להדגיש את מימד הרוחב ובהיצע גם חישוקי סגסוגת 15 אינץ' בעיצובים חדשים. רכב המבחן הגיע בגרסה עם גג שחור (בלאק טופ) שעוד יותר גורמת ליאריס להיראות גדולה.
תא הנהג והנוסעים מקבל חומרים מרוככים וגוונים חדשים – בניסיון להקפיץ מעלה את תחושת האיכות. בנוסף יש צג רב תפקודי צבעוני במרכז לוח המחוונים, מערכת מולטימדיה מקורית של טויוטה יחד עם הממשק המקומי המצויין ומערכת ניווט WAZE ועוד.
• להורדת המפרט המלא של טויוטה יאריס החדשה
טויוטה יאריס החדשה מגיעה עם מערך בטיחות מלא ויעיל של TOYOTA, TSS, כסטנדרט. זה כולל בלימה עירונית אוטונומית (מ-10 עד 80 קמ"ש), התראה על סטייה מנתיב, זיהוי תמרורי דרך, אור גבוה מתחלף אוטומטית. בנוסף יש גם 7 כריות אוויר וכמובן מערכות בקרת יציבות ומשיכה.
על ההנעה מופקד מנוע 1.5ל' חדש עם תפוקה של 112 כ"ס כאשר העברת הכוח נעשית באמצעות תיבת הילוכים רציפה CVT לגלגלים הקדמיים בלבד.
רכב המבחן שקבלנו היה בגרסת Black top ומחירו 107 אלפי שקלים.
נהיגה בטויוטה יאריס
אז שכחתי מהעליזות והשובבות של הדור הראשון. ואת מקום אלו תפסה התנהלות נינוחה ומאוד PC – כיאה למטרונית משכונה טובה ועשירה. הנסיעה בעיר רכה ונעימה למדי – עם בידוד טוב של פני הכביש וחווית נסיעה חיובית מאד. מאחרי ההגה יש המון מקום – בכל ממד שאתם יכולים לחשוב עליו – בהחלט נעשתה כאן עבודה כדי לגרום למכונית קטנה להרגיש גדולה. ולא במקרה – היא גבוהה ב-4.0 ס"מ מטויוטה אוריס, וקרובה במידות האחרות שלה למכוניות מקבוצה C הקומפקטית – בקומה אחת מעל. ואם אתם כמוני, מזהים את המגמה של המכוניות המתנפחות – טויוטה יאריס היא דוגמה מצוינת לזה – קחו את זה איך שאתם רוצים.
מחוץ לעיר היא תהיה נוחה ונעימה – מסוגלת לשייט בקצב נאה על כביש 6 – כשרק סל"ד מנוע נוכח מעל 3,000 סל"ד מספר לכם על המהירות. בידוד רעשי הרוח, רחשי הכביש וכל מה שעשוי לעבור את השמשות – מקבל ציון גבוה. כאמור – חווית הנסיעה הנעימה נשמרת גם מחוץ לעיר ואפשר בהחלט לעבור קילומטרים רבים, בקצב נאה ובצורה נעימה מאד.
טויוטה זנחה, בהחלטה מודעת, את כל העניין הדינאמי. נהיגה נמרצת, התנהגות כביש, משוב מההגה – כל אלו הפכו למשניים מול הצורך ליצור כלי תחבורה אפקטיבי וחסכוני ככל הניתן. וזה ניכר בדגמים רבים שלהם וגם כאן. נסו לנהוג את היאריס חזק – וזו לא תהיה חוויה נעימה בכלל. בהקשר הזה הדור הראשון היה בכמה מונים טוב מהנוכחי. אישית, זה מבאס. אבל מנקודת מבט פרקטית (ביטוי שנוא אך פרקטי) – הם צודקים.
לא אהבנו
כמה דברים: אין בקרת אקלים. מזגן מכאני זה אחלה – בעיקר כי הוא מקפיא ויעיל מאד – אבל כשמציגים כזו רמת איבזור גבוהה, העדר בקרת אקלים אלקטרונית בולטת מאד לעין. אולי זה המחיר של ה-TSS? המושבים האחוריים משלמים מחיר משמעותי למדי כדי לספק את המרווח שחווינו מקדימה. המושב האחורי צר מאד, זקוף מאד. הבסיס גבוה משמעותית מזה של המושבים הקדמיים – ומצאתי מפגש של פדחת בתקרה קל מדי ואני כולה 180 ס"מ.
ועוד שני קיטורים לסיום: מה זה מוט ההילוכים הזה? ארוך, "ברזלי" וחשוף. לא יפה. וגם פריט שלרוב מתעלמים ממנו – המדף המסתיר את תא המטען (286 ל') אשר עשוי מקרטון דקיק שמרגיש כאילו עומד להתפורר ביד כמו עיתון רטוב אחרי סופת רעמים באילת.
צריכת הדלק הממוצעת במבחן עמדה על כ-13 ק"מ לליטר. די רחוק מהצהרת היצרן – ובתנאים לא מאד קשים. ציפינו ליותר מהמנוע החדש.
סיכום
טויוטה יאריס המעודכנת היא מוצר בוגר ו"רציני" יותר – אם אפשר לומר דבר כזה על מכונית בצבע בורדו עם גג שחור. עידכוני הדגם הרימו אותה מעט בסולם ויש לה עתה תחושת איכות שנעדרה מהדורות הקודמים (בעיקר הדור השני אשר סבל מאיכות יצור מחפירה). המנוע החדש מוסיף לדינאמיות אך לא מביא בשורה אמיתית של חסכון בדלק, התוספת של מערכות הבטיחות TSS היא דבר נהדר ולבטח תציל חיים – ואפילו שלא אהבתי את שילוב הצבעים – המבטים של האזרחים ברחוב אמר שטעמם כנראה שונה משלי. המחיר: 107 אלפי שקלים לא עושה את הגרסה הזו לנגישה ביותר – מה גם שיש היום כבר קרוסאוברים במחירים דומים (ויהיו אחרים שיצטרפו בקרוב).