רוני נאק
המנוע הרוטורי, או מנוע וונקל, לא מת. מצד שני הוא גם מעולם לא באמת חי ולא הגיע לנפחי היצור העצומים של מנועי הבוכנה הרגילים. זה לא אומר שלא היו לוונקל רגעי גדולה אם תחת מכסי המנוע של NSU (שגם שווקה בארץ) ותחת ידי מאזדה בשורת דגמי RX מלהיבים. יצרניות רבות אחרות רכשו את הזכויות ואכן ביצעו ניסויים עם המנוע הזה, בכללן גם מרצדס, GM וטויוטה אבל מעולם זה לא הבשיל ליצור.
עתה מאזדה מחזירה לכבישים את המנוע הרוטורי בדגם MX-30 שגם עתיד להגיע לישראל. זהו קרוסאובר קטן שבעיקרו מונע על ידי מנועים חשמליים ומוזן מסוללת ליתיום אותה ניתן לטעון משקע החשמל או בעזרת מאריך טווח (שזה כינוי מכובס לגנרטור) שבליבו מנוע רוטורי קטן. המנוע הרוטורי יעבוד בסל"ד קבוע (בנקודה בה הוא היעיל ביותר) ויטען את הסוללה או יספק זרם ישירות למנוע החשמלי אם יעלה הצורך ל-BOOST מצד רגל ימין של הנהג.
בהקשר הזה, החשמלי, יש למנוע הוונקל יתרונות רבים: הוא קטן, קל משקל, פעולתו לא מייצרת כמעט וויברציות ולא ישפיע על "החוויה החשמלית" של נהיגה ברכב שבעיקרון מונע בחשמל. בנוסף, אפשר לצמצם את הממדים של סוללת הליתיום שהיא לא רק כבדה אלא גם מאד יקרה.