רוני נאק
מעטים יודעים כי סקודה מייצרת מארזי סוללות להנעת רכבים חשמליים והיברידיים מאז ספטמבר 2019. באותה שנה החל יצור הסוללות לסקודה סופרב פלאג-אין. במאי 2022, המפעל שבמלאדה בולסלב, החל להפיק מארזי סוללות למכוניות חשמליות ודגמים המתבססים על פלטפורמת MEB. מארזי סוללות המשרתים ב-Skoda Enyaq וב-SUV החדש Elroq, וכן בדגמי פולקסווגן, אאודי ו-SEAT/CUPRA שאת כולם אנו מכירים היטב גם בישראל.
• כך תנהלו את חרדת הטווח ברכב חשמלי
בשנת 2023 הורחבו מתקני הייצור במפעל עם פס ייצור שני, אשר והגדיל את הקיבולת היצור היומית ל-1,500 מארזי סוללות. במקביל ליצור הנפחי, סקודה משקיעה באבולוציה ההכרחית של פעילותה. זה כולל דיגיטציה של תהליכים רבים ביצור ובארגון והשקעה רבה בהדרכת העובדים בטכנולוגיות ובתהליכים החדשים. לפי סקודה, עד כה, החברה הדריכה מעל 28,000 עובדים כדי שיהיה לכם הידע והכלים לעבוד בדור הבא של תחבורה חשמלית.
ביצור השוטף 90 עובדים נוכחים במשמרת על פני רצפת ייצור של כ-10,500 מ"ר. בנוסף, 82 רובוטים אוטומטיים לחלוטין מטפלים במשימות כמו ניהול רכיבים כבדים במיוחד. תהליך היצור של סוללה אחת עבור דגמים מבוססי MEB אורך כ- 60 שניות. בקצה פס הייצור, עם השלמת התהליך, כל סוללה שוקלת כ-490 קילוגרם (82 קילוואט).
סוללות הליתיום-יון המיוצרות במלאדה בולסלב כוללות עיצוב מודולרי, המאפשר ייצור של מגוון רחב של סוללות במתח גבוה. אלה מורכבים מ-8 עד 13 מודולים עם 16 עד 26 תאים, המספקים קיבולת של 55 עד 91 קוט"ש (קיבולת נטו: 52 עד 86 קוט"ש).
מארזי הסוללות האלה מכילות מאות אם לא אלפי רכיבים שיש לבחון את כולם לפני קבלת אישור להמשיך ולהתקין את המארז ברכב. לכן בחודש יוני האחרון, סקודה הפעילה מתקן חדיש כדי לייעל את תהליך בקרת האיכות של הסוללות המורכבות. המערכת הייחודית משתמשת בטכנולוגיית טומוגרפיה ממוחשבת (CT), המסוגלת ללכוד פרטים פנימיים מורכבים בגודל של עד 4 מיקרון (ארבעת אלפיות המילימטר).
טכנולוגיה זו מספקת הדמיה מפורטת ביותר של רכיבי הסוללה הפנימיים, ומאפשרת לזהות אי-סדרים פוטנציאליים בחלקים בודדים מבלי לפרק את מערכת הסוללה כולה. יתרה מכך, המערכת יכולה לשמש לבדיקת תאים שכבר פעלו – דבר חשוב מאד כאשר סוללות משומשות יוחזרו למיחזור.