רוני נאק
טסלה עומדת לאבד אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים ביותר שלה: מכירת "קרדיט" סביבתי ליצרניות הרכב שלא עומדות בתקנות CAFE. התקנות האלה מכתיבות שעל סך צי הרכב שיוצר באותה שנה לעמוד ברף עליו של 95 גק"מ. יצרנית שלא תעמוד בזה צפויה לקנס של 95 אירו כפול מספר היחידות שיוצרו – מדובר במיליארדים. ובכן טסלה, שכידוע מייצרת רק מכוניות חשמליות נהנית מ"עודף" קרדיט בציון הסביבתי שלה. עודף אותו היא מוכרת ליצרניות שלא מצליחות לעמוד בממוצע הזיהום.

עד כמה העניין הזה רווחי? ובכן לפי פרסומים בצרפת, FCA רכשה מטסלה, בין השנים 2019 עד ל-2021, קרדיט רגולטורי במחיר של 2.4 מיליארד דולרים. סכום עצום שלפחות מחצית ממנו הופנו לכיסוי הוצאות התפעול של טסלה (עפ"י הנתונים הכספיים של החברה). עתה ש-FCA היא חלק מקבוצת סטלנטיס, יחד עם PSA, יהיה על המשפטנים למצא דרך להשתחרר מהחוזה ארוך הטווח ש-FCA חתמה עם טסלה ב-2019. כנראה שזה יסתכם במספר אחד ארוך בן 10 ספרות.

זה מגיע אחרי שקרלוס טבארס, מנכ"ל סטלנטיס אמר בראיון לעיתון צרפתי שהתלכיד המוטורי החדש יצליח לעמוד בכל יעדי זיהום האוויר של מוצריו עוד השנה – לא מעט בזכות תיק מוצרים נרחב וחוצה מותגים המתבסס על הטכנולוגיה ההיברידית והחשמלית של דגמי PSA השונים. המשמעות היא שהצד של FCA בחתונה הזו כבר לא יצטרך לרכוש קרדיט רגולטורי מטסלה.
