יום שישי , 19 אפריל 2024
פיאט 500 חשמלית (בקרוב אצלנו) היא רק אחת הסיבות לכך שסטלנטיס כבר לא תשלם מיליארדים לטסלה. צילום: FIAT

סטלנטיס: כבר לא צריכים לרכוש CO2 מטסלה

רוני נאק

טסלה עומדת לאבד אחד ממקורות ההכנסה המשמעותיים ביותר שלה: מכירת "קרדיט" סביבתי ליצרניות הרכב שלא עומדות בתקנות CAFE. התקנות האלה מכתיבות שעל סך צי הרכב שיוצר באותה שנה לעמוד ברף עליו של 95 גק"מ. יצרנית שלא תעמוד בזה צפויה לקנס של 95 אירו כפול מספר היחידות שיוצרו – מדובר במיליארדים. ובכן טסלה, שכידוע מייצרת רק מכוניות חשמליות נהנית מ"עודף" קרדיט בציון הסביבתי שלה. עודף אותו היא מוכרת ליצרניות שלא מצליחות לעמוד בממוצע הזיהום.

טסלה הכניסה כמעט 2.5 מיליארד דולרים ממכירת CO2 לפיאט קרייזלר. צילום: טסלה

עד כמה העניין הזה רווחי? ובכן לפי פרסומים בצרפת, FCA רכשה מטסלה, בין השנים 2019 עד ל-2021, קרדיט רגולטורי במחיר של 2.4 מיליארד דולרים. סכום עצום שלפחות מחצית ממנו הופנו לכיסוי הוצאות התפעול של טסלה (עפ"י הנתונים הכספיים של החברה). עתה ש-FCA היא חלק מקבוצת סטלנטיס, יחד עם PSA, יהיה על המשפטנים למצא דרך להשתחרר מהחוזה ארוך הטווח ש-FCA חתמה עם טסלה ב-2019. כנראה שזה יסתכם במספר אחד ארוך בן 10 ספרות.

מימין מייק מאנלי מ-FCA, משמאל קאלוס טבארס מ-PSA. באמצע: לחיצת יד שעלתה לטסלה מיליארדים. צילום: סטלנטיס

זה מגיע אחרי שקרלוס טבארס, מנכ"ל סטלנטיס אמר בראיון לעיתון צרפתי שהתלכיד המוטורי החדש יצליח לעמוד בכל יעדי זיהום האוויר של מוצריו עוד השנה – לא מעט בזכות תיק מוצרים נרחב וחוצה מותגים המתבסס על הטכנולוגיה ההיברידית והחשמלית של דגמי PSA השונים. המשמעות היא שהצד של FCA בחתונה הזו כבר לא יצטרך לרכוש קרדיט רגולטורי מטסלה.

אפילו ג'יפ רנגלר (מימין סהרה משמאל רוביקון) זמין עתה בגרסת פלאג-אין עם טווח חשמלי של 50 ק"מ. צילום: JEEP

Check Also

אגרת הרישוי לרכב חשמלי מתייקרת מאד

מדינת ישראל מכניסה את נהגי הרכב החשמלי מתחת לאלונקת המיסים. החל מה-1 לינואר 2025 הטבת אגרת הרישוי תבוטל ותיישר קו לפי 7 קבוצות הרישוי הנהוגות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − 12 =