יום שלישי , 20 אוגוסט 2019
ראשי » מגזין » טווח חשמלי של 800 קילומטרים
המטה של מקסוואל בסאן דיאגו קליפורניה. האם מכאן תגיע הבשורה? צילום: AP
המטה של מקסוואל בסאן דיאגו קליפורניה. האם מכאן תגיע הבשורה? צילום: AP

טווח חשמלי של 800 קילומטרים

רוני נאק

טסלה – כן ההיא מהמכוניות החשמליות – נמצאת בעיצומו של תהליך השתנות מעניין. מצד אחד היא מודיעה על סגירה של אולמות מכירה ועוברת למכירה ישירה באינטרנט, משיקה את גרסאות הבסיס של מודל 3 עם טווח של כ-350 קילומטרים ומחיר מטרה של 35 אלפי דולרים וגם מפרסמת אזהרת רווח למשקיעים שלה בטענה להשקעה נרחבת בטכנולוגיות ותשתיות. מהלך שעשוי להיראות לא טוב בטווח הקרוב וליצור לחץ תזרימי משמעותי – אבל במהלך ארוך טווח נראה שמאסק וחבר המנהלים שלו ממוקדים מאי פעם.

כחלק מאסטרטגיית קיצור הדרך – ביצעה טסלה עסקה חילופי מניות בשווי של כ-220 מליון דולרים (די בזול בהתחשב בפוטנציאל) עם מאקסוול טכנולוגיות מקליפורניה – חברה וותיקה מאד שהוקמה בשנות ה-60' כדי לספק מוצרים לתעשייה הביטחונית בארה"ב. אנונימית למדי לציבור הרחב. מאקסוול מתמחה ביצור של קבל-על. לקבל יש תכונות דומות לסוללה/מצבר בכך שגם הוא מסוגל לאגור אנרגיה ולפרוק אותה. סוללה שומרת על האנרגיה שבה בצורה כימית בעוד שקבל מאחסן אותה כשדה/מטען חשמלי. בעוד שסוללה רגילה שומרת טוב על הטעינה שלה ומתקשה לשחרר אותו. קבל מתקשה לשמור על הטעינה שלו אבל להוט לשחרר את האנרגיה שבו ומהר.

זה רק נראה כמו סוללה אבל מדובר בטכנולוגיה אחרת לגמרי ועם תכונות שמאד מתאימות ליישום בתחבורה. צילום: MAXWELL
זה רק נראה כמו סוללה אבל מדובר בטכנולוגיה אחרת לגמרי ועם תכונות שמאד מתאימות ליישום בתחבורה. צילום: MAXWELL

בשנים האחרונות מקסוואל נתקלת בקשיים בתחומי הפעילות שלה אך זיהתה את הפוטנציאל הטמון בעולם הרכב. מהנדסיה החלו בפיתוח של טכנולוגייה משלהם לאגירה ושיחרור של חשמל לכלי רכב תוך שהם מנצלים את הידע הייחודי שלהם בתחום הקבלים (capacitor) כדי ליצור יחידת כוח בעל צפיפות אנרגטית עדיפה מזו שיש בסוללות הליתיום הנוכחיות וגם עם יכולות לשחרר מהר יותר את הטעינה וחשוב מזה להיטען מהר יותר. מקסוואל טוענת ליכולת להגיע לצפיפות אנרגטית כמעט כפולה מזו של סוללת ליתיום – המשמעות היא יכולת לאגור יותר חשמל באותו גודל ומשקל של סוללה קיימת ומכאן לקבל שיפור בטווח הנסיעה של עשרות אחוזים – שיפור שיכול להציל אותנו מחרדת הטעינה המלווה את ההיצע הנוכחי של כלי רכב חשמליים.

למעבר לטכנולוגיה של מקסוואל יש יתרון נוסף – והוא שיחרור מהשימוש בקובלט. יסוד אשר נכרה בעיקר באפריקה פעמים רבות בתנאי עבדות קשים ומחירו האמיר בשנים האחרונות בשל הדרישה האדירה מתעשיית הרכב. למי שזה משנה משהו יחידת כוח "נטולת קובלט" תהיה המקבילה הטבעונית של יחידות הכוח.

צפו גם בזה

ZF: אוטונומיה דרגה 2 הרבה יותר ריאלית מדרגה 4 או 5. צילום: AVC

ZF: ההגה יישאר בידי הנהגים עוד זמן רב

כל מי שחולם על רכב אוטונומי מלא - יכול להמשיך לחלום. התעשייה נמצאת כרגע בפיגור של מיליארדי דולרים ושנות פיתוח רבות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 + eleven =