שבת , 27 אפריל 2024
טויוטה ראב-4 הייבריד הוא הרכב הרביעי הנמכר ביותר בארה"ב. מניית טויוטה מזנקת ב-50%. צילום: טויוטה

טויוטה ממריאה – טסלה מקרטעת

רוני נאק

טסלה מציעה ניסיון חינם למשך חודש של תוכנת "נהיגה עצמית מלאה"  – שכלל אינה כזו ולא מחליפה את הנהג באופן מלא. FSD עולה בדרך כלל בארה"ב כ- 12,000 דולר – אך מספר בעלי טסלה הנרשמים לקבל את הפלא הזה יורד ככל שמועד ההגעה של יכולת נהיגה אוטונומית ממשית ממשיך להתפוגג ונראה כמו דלי מטבעות הזהב החמקמק בקצה הקשת בענן.

גימיק מכירות ה-FSD של טסלה הוא הסימן האחרון לכך שהביקוש לרכב חשמלי הפך לסטגנטי. הנה עוד סימן להאטה בחשמליות: מובילת מכירות הרכב החשמלי העולמית BYD הסינית, דיווחה מוקדם יותר היום על עלייה של 18.6% ברווחים הרבעוניים – אבל זה היה קצב הצמיחה האיטי ביותר שדיווחה מאז תחילת 2022, שכן הורדת המחירים והביקוש האיטי יותר גבו מחיר אפילו מ-BYD שנהנית מתמיכה של ממשלת סין.

תחזיות דוביות לדו"ח הרבעוני הראשון של שנת 2024 מטסלה. צילום: טסלה

 

מניית טסלה ירדה ב-30% מאז 1 בינואר 2024. טסלה נותרה יצרנית הרכב בעלת שווי השוק הרב ביותר בעולם, אבל טויוטה נמצאת כעת בפיגור של 207 מיליארד דולר "בלבד". פער שעשוי להיסגר במהירות. אילון מאסק ובכירים בטסלה משכו חזק בחוטים במהלך השנה במטרה לייצב את הביקושים. דבר שהרגשנו היטב גם כאן בישראל. טסלה הורידה מחירים, ואז הזהירה את הלקוחות בארה"ב שהמחירים יעלו בחזרה אם הם לא יזמינו מיד!

יצרנית הרכב שפעם דחתה פרסום מקדמת כעת את כלי הרכב שלה בפלטפורמות שונות וכמו רבים אחרים היא שוטפת קונים עתידיים במיילים פרסומיים – במטרה להשיג לידים. טסלה צמצמה את הייצור בסין כאשר הצמיחה בביקוש לרכבי רכב הואטה בשוק הגדול בעולם. היא השביתה את היצור במפעל שליד ברלין שלה מוקדם יותר השנה, והאשימה את שיבושי השילוח בים האדום ביצירת מחסור בחלפים. ואז טסלה איבדה תפוקה של שבוע לאחר שהצתה ניתקה את אספקת החשמל של המפעל בברלין. אנליסטים בוול סטריט חותכים את תחזיותיהם למשלוחים ברבעון הראשון של טסלה לקראת הדו"ח הצפוי ב-1 או 2 באפריל. במקומות אחרים, ההערכות הן קודרות יותר וכי צפוי רבעון ראשון מאד לא נחמד ליצרנית הרכב החשמלי.

אם טראמפ יחזור לבית הלבן – סיכוי נמוך שצמיגי BYD יתגלגלו על כבישי ארה"ב. BYD SEAL אצלנו מכ-220 אלפי שקלים. צילום: BYD

 

בינתיים, מניות ה"אנטי-טסלה", טויוטה, זינקו ב-50% מאז ה-1 בינואר – והוסיפו את הערך של "שלוש פעמים פורד", כפי שניסחו זאת הסוחרים במורגן סטנלי. זוכרים כשהמשקיעים היו מתוסכלים מאסטרטגיית ההילוך האיטי של טויוטה בכלי רכב חשמליים? כעת הם מריעים לו כאשר יצרניות רכבים חשמליים רבות נותרות תקועות בשולי הדרך. טויוטה נהנתה ממטבע ין חלש, מה שבטוח. אבל ההימור של Akio Toyoda שצרכני מיינסטרים – במיוחד בארצות הברית – יעדיפו לקנות היברידיות מאשר רכבים חשמליים התגלה כנכון. טויוטה עתידה להנות מהחלטת ממשל ביידן לפתוח נתיב רחב להיברידיות בתקני CO2 שעודכנו זה עתה.

 

התחרות בין טסלה, BYD וטויוטה לקבוע את הקצב לתעשיית הרכב העולמית רחוקה מלהסתיים. אבל המשקיעים החליטו שלרבעון זה, מי שיש לו את הנוסחה הנכונה ביותר זו טויוטה.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 − 1 =