שבת , 27 אפריל 2024
מפעל מכוניות פולקסווגן
פולקסווגן מפסידה בתיק דיזלגייט מהותי. צפויה לשלם מיליוני אירו פיצוי. צילום:VW

VW מפסידה בתיק מרכזי

רוני נאק

סוכנויות הידיעות מדווחות כי בית המשפט בגרמניה פסק כי VW חייבת לפצות בעלי רכבים מתוצרתה אשר בבעלותם רכבי דיזל עם זיוף אמצעי הפליטה. פרשת דיזל-גייט, גם אחרי שחלפו 5 שנים, עדיין לא מאחרי VW. זו כבר שילמה סכום עתק של 33 מיליארד דולרים בקנסות ובהחזרים ללקוחות על מכוניות בקניה חוזרת.

הפסיקה מאתמול – 25 למאי 2020 – של בית המשפט הפדרלי בגרמניה (הארכאה האזרחית הגבוהה ביותר בגרמניה) תאפשר לבעלי המכוניות להחזיר את הרכב ל-VW ולקבל עבורו החזר חלקי. זו צפויה להיות תבנית הפיצוי לכ-60,000 תביעות אשר עדיין עומדות בבתי משפט נוספים בגרמניה.

בסתיו 2015 הודתה VW כי ציידה דגמי דיזל רבים – מכל מותגיה – באמצעי זיוף אשר מרמים את בדיקות הזיהום. עם השלכות ברורות. בזמן שבארה"ב ההליכים המשפטיים היו מהירים יותר (וכיום עשרות אלפי VW דיזל חונים במגרשים אינסופיים במדבר), באירופה העסק זז הרבה יותר באיטיות – והמכוניות נותרו בשימוש ועל הכבישים. VW מצידה טענה כי מכיוון שכלי הרכב פעילים, אין בסיס לתביעת פיצויים. במהלך הראשון הרשויות באירופה קנסו את VW על סעיף הונאה וחייבו אותה לעדכן את תוכנת ניהול המנוע אשר רימתה את בדיקות העשן.

פולקסווגן מפסידה בתיק דיזלגייט מהותי. צפויה לשלם מיליוני אירו פיצוי. צילום:VW

VW – שבינתיים הפכה למקדמת נלהבת של תחבורה חשמלית – הודיעה כי בעקבות הפסיקה החדשה היא תפעל "בדחיפות" על הסכם עם בעלי המכוניות אשר יאפשר להם להישאר עם המכונית שהם כה אוהבים וגם לקבל מהם פיצוי חד-פעמי. בשלב הזה VW לא פרסמה הערכה בכמה תקציב מדובר.

סוכנויות הידיעות מביאות כדוגמה בעלים של מיניוון VW שאראן אשר בית משפט מחוזי פסק כי עליו לקבל פיצוי בשווי הרכב פחות מספר הקילומטרים שנסע והשתמש בו. במקרה ההוא בעל הרכב קיבל 25,600 אירו עבור מכונית שרכש ב-2014 ב-31,500 אירו. אם זה יהיה מתווה הפיצוי לכ-60,000 תובעים דומים, פולקסווגן צפויה לשלם עוד מיליארדים רבים.

באופן מדהים זה עדיין לא סוף הסיפור. מחוץ לגרמניה יש עוד כ-100 אלף תביעות של בעלי VW דיזלים – מהם כ-90 אלף בבריטניה. 

ובשוליים של הסיפור הזה – ועדיין קשור לדיזלגייט – בתביעה אחרת הגיעו היו"ר והמנכ"ל הנוכחי להסכמה כי ישלמו 9 מיליון אירו כדי להפסיק את ההליכים נגדם. האשמה הייתה שהם ידעו מכל הסיפור המופלא הזה – אך שמרו את המידע אצלם כדי שלא לפגוע בערך המניות – רגע לפי שהפרשה התפוצצה.

Check Also

קיה אוסטרליה: טנדר חשמלי זה לא פתרון

הראשון מתוך תעשיית הרכב שיוצא פומבית נגד דגם חשמלי חדש שחברתו עתידה לשווק. מנכ"ל קיה אוסטרליה מעז להצביע על המלך העירום האם זה יהיה סוף הקריירה שלו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

fourteen − eleven =