יום שישי , 2 דצמבר 2016
דף הבית » מבחני דרכים » מבחן רכב ב.מ.וו X4
מבחן רכב ב.מ.וו X4
מבחן רכב ב.מ.וו X4. בסופו של דבר הכי נוח לו בעיר. גם אם המתלים מעט נוקשים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4

כתב וצילם: ניר בן זקן

החל מ- 340,000 שקלים

245 כ"ס 2.0ל' טורבו

● מסך מולטימדיה 6.5אינץ'

● מרווח גחון 20.4 ס"מ

● 6.4 שניות ל-100 קמ"ש

מבחן רכב ב.מ.וו X4. פחות מ-7 שניות ל-100 קמ"ש ועדיין שומר על יכולת – מעוצבת – בשטח. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. פחות מ-7 שניות ל-100 קמ"ש ועדיין שומר על יכולת – מעוצבת – בשטח. צילום: ניר בן זקן

במותגי הפרימיום בולטת מגמה בה נוספים דגמים חדשים וקטנים להיצע. המגמה הזו מתפשטת גם לדגמים שלא נראה כי צריך שתגיע אליהם כלל. כשחשפה ב.מ.וו את ה-X4 בתערוכת שנחאי הם הצליחו להפתיע רבים – לא אותנו.
כעת, משנחת בארץ וזכה לתמחור אגרסיבי (340 אלף שקלים, יקר ב-7 אחוזים בלבד מה-X3 לעומת הבדלי מחיר של כ-16 אחוזים באירופה) על מנת להילחם בדומיננטיות הבלתי ניתנת לניפוץ של מושא הערצת של נשות הפרברים, אודי Q5 יצאנו לבדוק האם יש לו את הכלים לעשות זאת?

דופק הופעה?
על סיפון ה-X4 זכיתי להרבה פחות תשומת לב מסיבוב הבכורה עם אחיו הגדול לפני כ-6 שנים. יתכן שרף הגירוי של הסביבה שכבר התרגלה לסילואטה הייחודית תורמים לכך וייתכן שגם מימדיו הקומפקטיים יותר הופכים את המראה לקל יותר לעיקול, אבל בסך הכל הוא מושך פחות מבטים ממה שניתן היה לצפות וטוב שכך.

מבחן רכב ב.מ.וו X4. אותה המתכונת של X6 רק באריזה קטנה יותר ובולטת פחות. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. אותה המתכונת של X6 רק באריזה קטנה יותר ובולטת פחות. צילום: ניר בן זקן

עיצוב הפנים זהה ל-X3 שלאחר מתיכת הפנים ונראה טוב למדי בעיקר בשילוב הצבעים הבהיר (שילוב הצבעים השחור נראה קודר), איכות החומרים טובה אבל נטולת תחושה מהודרת ונוצצת כמו בדגמי אודי או מרצדס הבאים לידי ביטוי בדיפוני הפלסטיק ובמושבים שמצופים בריפוד סנסטק דמוי עור מחוספס. עוד מאכזב לגלות את מערכת I-drive מהדור הקודם עם מסך תצוגה קטן (6.5"), את היעדר פתיחת דלתות ללא מפתח ומצלמת רוורס החיונית נוכח חרך הירי שמשמש כאן כשמשה אחורית. תנוחת הנהיגה מצוינת עם הגה שלוש צלעות בשרני ויש תאי אכסון רבים. המרווח לנוסעים מאחור טוב משניתן היה לצפות תודות לבסיס גלגלים של281 ס"מ ומושב נמוך יותר מה-X3 שבשילוב מגרעות בגג יאפשרו גם למתנשאים ל-180 ס"מ לשבת בנוחות. קטינים לעומת זאת עשויים להתלונן על קו חלון גבוה שיוצר תחושה קלסטרופובית. תא המטען בעל נפח נדיב (500 ליטר) והגישה אליו נוחה למדי תודות לתצורת פתיחת הדלת המזכירה לוע לוויתן.

מבחן רכב ב.מ.וו X4. הפנים זהה לזה של X3, הביצוע האופייני ל-ב.מ.וו אבל פחות "עשיר" בתחושה מזה של המתחרים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. הפנים זהה לזה של X3, הביצוע האופייני ל-ב.מ.וו אבל פחות "עשיר" בתחושה מזה של המתחרים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X3 מול וולוו XC60

מבחן אופני הרים Trek Fuel EX 9.8

רשימת האבזור כוללת כבר בגרסת הבסיס בקרת אקלים מפוצלת (עם פתחים גם ליושבים מאחור), מערכת שמע עם בלוטות', USB ושליטה מההגה, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית (עם זיכרונות למושב הנהג), בקרת שיוט, חישני גשם, אורות, חניה מלפנים ומאחור ולחץ אוויר בצמיגים, חלון שמש, דלת תא מטען חשמלית, מראות מתקפלות חשמלית, חישוקים בקוטר 18" ו-6 כריות אוויר. גרסת המבחן 28i מוסיפה תאורת קסנון וחישוקים קלים בקוטר 19".

בכביש
ה-X4 מוצע בישראל עם שתי יחידות כוח בנפח 2.0 ליטר; טורבו דיזל 190 כ"ס ב-20d (355 אלף שקלים) וטורבו בנזין עם 184 כ"ס בגרסת 20i (340 אלף שקלים) או עם 245 כ"ס ב-28i הנבחנת (385 אלף שקלים). בהזמנה מיוחדת תוכלו לקבל גם מנועי 3.0 ליטר טורבו דיזל (258 כ"ס ב-30d) או טורבו בנזין (306 כ"ס ב-35i) בעבור 470 אלף שקלים. כל המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית עם 8 יחסים בכיול ספורטיבי (כוללת אפשרות לבקרת שיגור ומנופים להעברת הילוכים מההגה), הנעה כפולה קבועה X-drive ודיפרנציאל אחורי אקטיבי (DPC).
הביצועים ברכב המבחן מספקים למדי (6.4 שניות במיאוץ ל-100 קמ"ש, 232 קמ"ש מרביים על פי נתוני היצרן) כשבמיוחד מרשימה מהירות התגובה של תיבת ההילוכים המאפשרת תאוצת הביניים מהירות כברק. הבידוד בתא הנוסעים טוב למדי, ומעט רעשי דרך, רוח ומנוע חודרים פנימה (1,900 סל"ד ב-110 קמ"ש), אם כי מבחוץ המנוע רועש בסל"ד סרק ומזכיר בטרטורו מנועי דיזל.

מבחן רכב ב.מ.וו X4. יכולנו לשים כאן צילום של ה-ב.מ.וו בתנועה על כביש אלפיני מושלג. במקום זאת קבלו הצלבה. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. יכולנו לשים כאן צילום של ה-ב.מ.וו בתנועה על כביש אלפיני מושלג. במקום זאת קבלו הצלבה. צילום: ניר בן זקן

בכביש המפותל ה-X4 נאמן לסמל הפלופלור כחול לבן ובעל אופי נמרץ וספורטיבי. אחיזת הכביש גבוהה מאוד, זוויות הגלגול מינימאליות והנכונות לצלול לפניות מרשימה, גם ברצף של רדיוסים משתנים ומהירים שיגרמו לרבים מהמתחרים להיכנע ביללות צמיגים השמימה. במצב הספורטיבי בבורר מצבי הנהיגה תיבת ההילוכים שומרת את המנוע כל הזמן ברצועת הכוח ומורידה הילוכים בזמן בלימה, חוסכת את הצורך לשימוש במשוטי העברה הידנית מאחורי ההגה. התלונה היחידה היא על הגה בעל יחס העברה משתנה שיש להתרגל לאופי פעולתו ושמרגיש מעט מנותק ולא קומוניקטיבי, אם כי הוא חד ומדוייק. מנגד, בשימוש שגרתי ונפוץ יותר ברחובות המטרופולין, מיתליו של ה-X4 נוקשים משל אחיו הפרקטי ובשילוב צמיגים בחתך נמוך יותר שיבושים עוברים לישבני הנוסעים, בעיקר במהירויות נמוכות.

מבחן רכב ב.מ.וו X4. כוח, מערכת הנעה יעילה, מתלים מהודקים וצמיגים רחבים - טוב בחולות אבל גם בשבילים מהודקים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. כוח, מערכת הנעה יעילה, מתלים מהודקים וצמיגים רחבים – טוב בחולות אבל גם בשבילים מהודקים. צילום: ניר בן זקן

שטח?
ספק רב אם מי מהלקוחות הפוטנציאלים יעז ללכלך את צמיגי הכביש העדינים באבק דרכים. אולם בכל זאת ה-X4 יכול לקחת אתכם לפינת החמד האהובה עליכם תודות למרווח גחון סביר (20.4 ס"מ, בדיוק כמו ה-X3) מערכת ההנעה כפולה המתוחכמת (X-drive שמסוגלת להעביר עד 100 אחוז מכוח המנוע לציר האוחז) בשילוב בקרת משיכה אפקטיבית מעבירים ביעילות את הכוח לגלגלים האוחזים ויסיעו בצליחת הצלבת צירים מזדמנת. בדרך למטה תיהנו משירותיה של בקרת הירידה במורד.
בשבילי קק"ל המיתלים הנוקשים בשילוב צמיגים בחתך נמוך גורמים למרכב לקפץ מעט, סיבה מצוינת להגביר את הקצב לתחום שמכניס את המתלים לתווך הפעולה המתוק. אז תגלו שמדובר במכונה שמספקת לאוחז בה אדרנלין רב, כאילו היה נהג ראלי מדופלם ועל השביל החלקלק מורגשת פעולת הדיפרנציאל האחורי האקטיבי שממזער את תת ההיגוי ומאפשר לכם לפתוח את המצערת מוקדם יותר ולצאת מהפניה מהר (הרבה) יותר.
בסיום המבחן צריכת הדלק הממוצעת עמדה על 10 קילומטר לליטר.

מבחן רכב ב.מ.וו X4. בסופו של דבר הכי נוח לו בעיר. גם אם המתלים מעט נוקשים. צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. בסופו של דבר הכי נוח לו בעיר. גם אם המתלים מעט נוקשים. צילום: ניר בן זקן

סוף דבר
טוב ככל שיהיה ה-X4 בפרמטרים אמפיריים של מבחן דרכים, מה שיקבע בסוף את הצלחתו הוא הנחשקות עבור קהל היעד, ומכיוון שעבדכם הנאמן הוא כנראה הרחוק ביותר מהגדרה זו, פגשתי את אילנית, אחת מהלקוחות הראשונות של ה-Q5 שלאחרונה קצת נמאס לה לנסוע על מי שהפך להיות המאזדה3 של הרצליה פיתוח וכפר שמריהו. אילנית אהבה את האופי הספורטיבי והנמרץ ולא התלוננה על הנוקשות שפוגעת מעט ביכולת הגיהוץ נוחות. למרות שברשימת האבזור יש את כל מה שצריך, העין הביקורתית שלה לא אהבה את מסך המגע הקטן (שנטול מצלמה אחורית), את הריפודים דמויי עור והתחושה הכללית שמרגישה מעט פשוטה ופחות נוצצת ויוקרתית מהמתחרה. אבל בסוף היום מה ששכנע את אילנית הוא העיצוב המיוחד והמרשים שמצליח לא להיות מוחצן כמו אחיו הגדול.

מבחן רכב ב.מ.וו X4. בדרך למגדל היוקרה עוצרים בפילאטיס. בנות! לכווץ צילום: ניר בן זקן

מבחן רכב ב.מ.וו X4. בדרך למגדל היוקרה עוצרים בפילאטיס. בנות! לכווץ צילום: ניר בן זקן

כל עוד ה-X4 לא יהפוך פופולארי כמו המתחרה ששם לעצמו במרכז הכוונת, המראה הייחודי והשונה בנוף יהיה עיקר חוזקו, אבל כפי שזה נראה כעת ונוכח המחיר התחרותי שתורם לביקושים ערים (כמאה יחידות נמכרו מאז ההשקה בסוף אוגוסט) הוא עשוי להפוך פופולארי ונפוץ ברמה שעשויה לפגוע בנקודת החוזק העיקרית שלו. אבל עד אז ה-X4 יהווה את האלטרנטיבה המיוחדת ביותר לאלה החושקים בקרוסאובר יוקרתי ושונה בזרם, מבלי לשלם על כך פרמיה גבוהה מדי.

תגובה לפוסט

כתובת המייל שלך לא תפורסם באתר.שדות חובה מסומנים ב- *

*