יום שלישי , 19 מרץ 2024

פורד אדג' חדש – פליסטיישן

אחרי העמוד השמיני של ספרון ההדרכה הייתי חייב לעצור לרגע ולשתות כוס מים. איפה שהוא בין אופציות התיכנות של המפתח החכם לשבעת גווני הצבע של תאורת האווירה (אמביאנס) הלכתי לאיבוד, ראשי הסתחרר מעומס המידע. לא פעם פגשתי ממשקי מכונית-נהג מורכבים. אולי השיא – הקודם – היה של ב.מ.וו עם ה-iDrive שהיה מבריק אך גם אניגמטי. ל-MyFord Touch של האדג' אין את התחכום האלגנטי של המערכת הגרמנית אבל עושר האופציות מהמם חושים ויאתגר כל גיק חובב טכנולוגיה עם שיזוף ניאון שקוף. אני ממש לא אסתכן בדבר אם אומר ש-MFT (קיצור האותיות למען נוחותי האגואיסטית בלבד) מאפיל על המכונית עצמה. אם זה תוצר לוואי או פעולה מכוונת? נשאיר את זה לחובבי הקונספירציות.

פורד אדג' 2011 במבחן שטח. מראה מותגי חדש והמון שינויים פנימיים יחד עם תג מחיר מושך צילום פז בר

הסבר מילולי של מערכת ה-MFT  יהיה ארוך מדי אפילו לשרתי הענק של שטח.TV כך שבאמצעות פלאי האינטרנט צירפנו סרטון קצר – מטעם פורד – שמסביר את עיקרי הדברים.

מה שלא ניתן לראות בסרטון אלו הלוגואים. בתא הנהג של הפורד אדג' 2001 תמצאו שלושה לוגואים. זה של פורד על גלגל ההגה, SONY באיזור של מערכת השמע ו-SYNC עם מייקרוסופט בתחתית הקונסולה המרכזית. ומדוע זה חשוב? מפני שכולם באותו הגודל ומוצגים כחברים שווי ערך וחשיבות כל אחד בטרטוריה שלו. זה מסר מאד לא שיגרתי בעולם הרכב.

לצד הסינגריה הטכנולוגית הנ"ל תגלו מכונית שעבר עדכונים קלים למדי. לחזית מראה חדש המיישר קו עם הלוק המותגי של פורד. נאה יותר או פחות אתם תשפטו אבל בכל מקרה בעל נוכחות. ברמה המכאנית לא נעשו שינויים מהותיים. הפלטפורמה המכאנית היא ללא שינויים (ז"א שלדה, מתלים, בלמים וכו'). מנוע הדורה-טק 35 קיבל עדכונים מהם הפיק עוד 20 כ"ס לתפוקה של 285 כ"ס ו-35 קג"מ. המנוע עושה זאת באמצעות ארבעה שסתומים לצילינדר, שני גלי-זיזים עליונים בכל ראש ותזמון שסתומים משתנה. הנפח של ה-V6 כביר ועומד על 3497 סמ"ק.

הכוח יורד לארבעת הגלגלים דרך תיבת הילוכים אוטומטית בת שישה יחסי העברה. ההנעה כפולה קבועה דרך מערכת אוטומטית ללא התערבות הנהג. זה המקום לייצן בקרת משיכה ויציבות מתקדמת המשתמשת גם בחיישני נטיה כדי לנטרל סכנת התהפכות (בעיה נפוצה ברכבי פנאי גבוהים).

אבל השינוי האוטומטיבי הגדול ביותר נמצא בתא הנהג וסביבת הנוסעים. וכוונתי היא סגירת הדלתא – או הפער – הגדול שהיה באדג' בין המראה המיוחד של המרכב לבין סביבת נהג דלה בעיצוב וקמצנית בחומרים. בפורד אדג' של 2011 התא מעוצב, נראה ומרגיש כמו במותג פרימיום ראוי. הדשבורד עשוי מ"עור פיל" רך ונעים למגע, המשך הפאנלים השונים משחק במשטחים מבריקים או מאט ויחד עם ריפודי עור רכים ותאורת האמביאנס הצבעונית, מתקבל חלל איכותי בתחושה. זה לא שינוי קטן או זול ליצרן אבל הוא עושה הרבה לצמצם את הדיסוננס עד כדי ביטולו. וזה מאד חשוב לדגם משמעותי ביותר בחזית המלחמה על ההשרדות של ענקית הרכב האמריקאית.

בכביש אין הרבה הפתעות. תפעול המולטימדיה הופך לאינטואיטיבי די מהר והשימוש בפיקוד הדיבור הכרחי כדי שלא להוריד את העיניים מהכביש. על הדרך תקבלו שיעור באנגלית (בניב מכאני אקלטרוני) כדי שתקבלו את מבוקשכם. אם זו הטמפרטורה של בקרת האקלים, ערוץ השמע המבוקש ומקורו או חיוג לחבר ששמו מופיע באנגלית בזכרון הטלפון הנייד.

פורד אדג' 2011 במבחן שטח. הביצועים טובים אבל לא כמצופה מכמעט 300 סוסים. תוספות הכרום שבצילום אופציה מקומית צילום פז בר

כדי "להרגיש את האוטו" הייתי ממש חייב לכבות את המערכת ולהתחיל לנהוג. אז האדג' לא מאד שונה מקודמו באופן שבו הוא זז. נוחות הנסיעה טובה למדי ברוב המצבים, ומשתפרת מחוץ לעיר וכשהקצב עולה. זו אינה מכונת נהיגה אך היא מסוגלת לקצב יפה ותתגמל נהג נמרץ. בתחום הביצועים ציפיתי ליותר מחץ ממנוע בעל הספק הנושק ל-300 סוסים אבל משקל עצמי של כשתי טונות ויחסי העברה ארוכים מעט מסרסים את הסייח. דף הנתונים מורה על כ-9 שניות ל-100 קמ"ש ומהירות מירבית של כמעט 200 קמ"ש.

הנוחות הטובה ממשיכה גם למושבים האחוריים. בסיסם רחב ותמיכתם טובה. הם יאכלסו בקלות רבה מושבי בטיחות לילדים – עם מערכת latch לעיגונם הבטוח (בן דוד של ISOFIX האירופאי). ועדיין יוותר לכם תא מטען גדול ושימושי בנפח של 912 ליטרים. אגב גרסת המבחן המצויידת, מגיעה עם דלת אחורית חשמלית – מאד פרימיום – וממש גרם לי להסמיק בסופר השכונתי.

ניסינו את ההנעה הכפולה כשטיפסנו ללוקיישן הצילום אי-שם בבקעה. העסק עבד יפה ועזר לאדג' לטפס במעלה תחוח ועם פודרה על הכיפה המבוקשת שפז בר הצלם התעקש להגיע אליה. עם מרווח גחון מאד מוגבל, זוויות מרכב שטוחות למדי ומתלים סופר רכים הממצים את מהלכם בקלות – לא הייתי מעז לצאת להרפתקאות בשטח. להנעה הכפולה יתרונות רבים כשאחיזת הכביש מתדרדרת – ובואו נשאיר את זה שם. האדג' אינו רכב שטח אבל יביא אתכם למנגל בפארק קנדה בלי בעיה.

למנוע המעודכן צריכת דלק אשר תשאיר את צבא ארה"ב במזרח התיכון עוד שנים רבות. ללא אספקה רציפה ודשנה של הנוזל היקר, האדג' יסיים את הנסיעה לאחר כ-400 קילומטרים כשהוא מציג ממוצע צריכה של כ-6.0 ק"מ/ל'. נהיגה מודעת תשפר את הצריכה ואנו הגענו ל-7.5 ואף 8.0 ק"מ לליטר מחוץ לעיר. עוד שתי נקודות שהציקו לי היו קורה A שבסיסה המתרחב (בנקודת המפגש התחתונה עם קו המתניים) פוגע מאד בשדה הראיה לתוך הפניות. ודבר פחות משמעותי הוא מחסור בריסון בנהיגה מהירה שגורם לאדג' לקפץ.

והשורה התחתונה? היא תג המחיר. עבור 253 אלף שקלים תקבלו את האדג' המצוייד ביותר. תמורה מדהימה לכסף ותג מחיר שממקם את הפורד המעוצב בין היקרים מעולם הפנאי לזולים ברכבי השטח (פאג'רו בסיסי יעלה כ-280 אלפים). בנישה קטנה ונוחה משלו, כשהמתחרה היחידי שנראה באופק גם הוא מגיע מארה"ב וגם לו שושלת ארוכה ומפוארת – ג'יפ גרנד צ'ירוקי החדש בגרסת לראדו.

Check Also

קריאת תיקון לבעלי פורד אקספלורר

515 בעלי פורד אקספלורר בישראל יזומנו למוסכים לבצע ריקול בשל חשש לכשל בבורג קריטי בסרן האחורי

14 comments

  1. ראשית כתבה מענינת תודה
    אני מיטלבת לגבי הרכישה ביגלל צריכת הדלק ואים כדאי להתקין מארכת גז הרכב

    • יריב, צריכת הדלק היא נתון שצריך להבין ולהשלים איתו. לגבי ערכת גז חשוב לזכור שצריכת הגז מעט גבוהה יותר מזו של הבנזין, יש הגבלות בכניסה לחניונים תת-קרקעיים וצריך לוודא מול היבואן שהאחריות לא תפגע בעקבות התקנת ערכה כזו. ראוי לציין שמחיר הגפ"מ זול משמעותית מבנזין ועומד על כ-50% ממנו.

  2. אני זמנתי עכשיו אדג השאלה שלי האם יש בו רעש רוח, כי האדג שלי 2009 אני לא שומעם רעש רוח אבל ראיתי כתבה באתר אחר שאמרים יש בו רעש רוח למרות שזה לא ברור לי .
    תודה

  3. סלאם, תודה על תגובתך. בחנו את האדג' בחורף בתנאי מזג אוויר סוערים למדי ואיננו זוכרים מצב שבו רעש הרוח ואפילו רעשי סביבה או כביש היו לעניין בעייתי באדג'. בתנאי המבחן כפי שקיימנו אותו אז רעשי רוח לא היוו בעייה ולכן לא הוזכרו בכתבה.

    • תודה על התגובה המהירה
      דרך אגב הצילומים מאוד מעניינים

    • יש לי אדג 2011 ויש להם שירות לקוחות גרוע. כמה דברים שצריך לדעת זה כאשר החלון פתוח בנסיעה יש רעש חזק ומציק מהבד שמכסה את הסנרופ אז להיות תמיד עם מזגן. וחשוב מאוד תיבת ההילוכים בעייתית מאוד בכך שהתזמון של העברת הילוכים רועש ונשמעות דפיקות למרות שהרכב יצא רק חודש מהחברה והם טוענים שהכל בסדר

  4. סוף סוף קבלתי את האדג החדש שלי אני חושב שהסקירה שלכם מאוד עזרה לי , והיא נגעה כמעט בכל החידשוים של פורד אדג תמשיכו כך עם סקירות מקצועיות שתעזור לנו בבחירה נכונה
    תודה , דרך אגב אני בחרתי את הדגם המפואר עם תוספת של לבן פלטינה שזה צבע מהמם

  5. יש לי אדג 09 וכשאני עולה על פסי האטה ב40 קמש יש בום מאיזור הבולמים במנוע האם זה רק אצלי?

    • כנראה רק אצלך כי היה לי אדג 2009 ולא שמתי בומים באיזור המנוע דווקא לא היה מרעיש בכלל עדיף שתבדוק במוסך

  6. אני לקראת רכישה של הרכב אבל די חשוב לי להבין את יכולות השטח שלו, הצורך היחידי שלי הוא בהורדת אופנוע ים, בדכ אני נכנס דרך חולות ים שלעיתים די קשים, עד היום סיפק אותי סוזוקי גרנד ויטארה מבחינת היכולת הזו השאלה עד כה הפורד יכול להיות יעיל בתנאי שטח כאלו

    • הי לירן. גם אם יכולת הגרירה של האדג' טובה. בשטח הוא לא כוכב גדול. בחול עמוק יש לו מגבלות של זוויות – בעיקר לפנים מתחת לפגוש הקדמי – ורכות יתר של המתלים. אם הבנתי נכון אתה משיק את אופנוע הים דרך חול עמוק ואולי גם קוליסים עמוקים, זה מחוץ להגדרת יכולת השטח של האדג'.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × three =