יום שני , 20 מאי 2024
מדינת ישראל מבטלת את ההטבה במחיר אגרת הרישוי - המחיר יזנק באלפי שקלים. צילום: רוני נאק

אגרת הרישוי לרכב חשמלי מתייקרת מאד

רוני נאק

אם יש לכם מכונית חשמלית, או חושבים לרכוש כזו יש לנו חדשות לא טובות עבורכם. המדינה עתידה לבטל את אחת ההטבות המשמעותיות שנהגי המכוניות החשמליות נהנים מהן. אתמול (שלישי) אחרי דיון סוער בוועדת הכספים בכנסת אושרו התקנות שמשוות את גובה אגרת הרישוי השנתית על רכב חשמלי לרכב לא חשמלי.

כיום כל מי שיש לו מכונית – גם אם היא ישנה וגם אם היא מודל 2024 צריך לשלם כל שנה את אגרת הרישוי. משרד התחבורה קבע 7 קבוצות רישוי שונות, לפי מחיר הרכב כחדש ובהתאם, תשלמו גם על אגרת רישוי ב"טסט" הקרוב (גם רכב חדש שלא צריך לבצע את מבחן הרישוי הפיזי במכון – מחוייב בכ"ז לשלם את האגרה השנתית).

בישראל יש כיום כ-100 אלף כלי רכב חשמליים. המשמעות היא מאות מליוני שקלים שייגבו לטובת המדינה – ואזרחיה. צילום: רוני נאק

 

• אגרת הרישוי מבאסת? בליסינג היא לא מורגשת

במדינת ישראל אגרת הרישוי לא זולה ומגיעה לאלפי שקלים בשנה בקלי קלות. למשל יונדאי אלנטרה הייבריד אגרת הרישוי השנתית שלה תהיה כ-2,400 שקלים. לעומתה מי שמטפס לגובה ורוכש טויוטה לנד קרוזר ישלם כ-5,200 שקלים בשנה. אבל, עד עכשיו מדינת ישראל ניהלה מדיניות של עידוד החדירה של רכב חשמלי והעניקה, בנוסף למיסוי מופחת על הרכישה, גם אגרת רישוי נמוכה מאד של כ-570 שקלים בלבד.

אבל עכשיו, כשכבר יש 100,00 רכבים חשמליים על כבישי ישראל, ההטבה הזאת בדרך החוצה. מ- 1 בינואר 2025 כל מי שיש לו מכונית חשמלית ישלם טסט לפי אותו תחשיב של 7 קבוצות רישוי כמו מי שנוהג ברכב בנזין או דיזל. בהתחשב בעובדה שאין בישראל מכוניות חשמליות זולות באמת – אז מי שיקנה מכונית חשמלית במחשבה לחסוך ובמחיר "עממי" של כ-180 אלף שקלים, ישלם אגרת רישוי גבוהה למדי – אלפי שקלים בשנה.

לרכבים החשמליים יש השפעה רבה יותר על תשתית הכבישים – בזכות משקלן הכביר. צילום: רוני נאק

 

אחד הדוברים המעניינים שנכחו בדיון שבדרך כלל נדיר לשמוע את דבריו, היה איתי ראב"ד מנכ"ל טסלה ישראל, שהשמיע תחזית מדאיגה לגבי ההשפעה של מחיר אגרת הרישוי על המשך ההצלחה המסחרית של טסלה בישראל. לדברי ראב"ד: "הטסלה היקרה בעולם נמכרת בישראל, בעולם היא נמכרת ב-40 אלף יורו, בישראל היא מתחילה ב-220 אלף ₪. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, אחוז מסירת המכוניות הולך לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון ההפוך, הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף ₪, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים". 

אנחנו יודעים שאירופה דווקא מצמצמת מאד את התמריצים לרוכשי רכב חשמלי – משתנה בין מדינה למדינה – וכבר יש מספיק תיעוד המגלה, כי המכירות של רכב חשמלי תלויות ישירות בתמריצי המדינות. ללא אלה, הלקוחות חוזרים לרכבים היברידיים ובנזיניים – בעיקר בשל עלות הרכישה הנמוכה יותר ושחרור מהתלות בתשתית הטעינה הציבורית שגם באירופה היא מקור לתסכול רב לציבור הנהגים של רכב חשמלי.

 

Check Also

טופ גיר: יונדאי איוניק 5 N היא החשמלית הספורטיבית הטובה ביותר

מגזין טופ גיר בוחר את ההוט האטצ' החשמלית הטובה ביותר: יונדאי איוניק 5 N מתבלטת בזכות שורה ארוכה של תכונות - אחת מהן היא הומור

2 comments

  1. בטח!
    מאיפה יממנו את המיליריאדים להסכמים הקואלציוניים ולמשרדי הממשלה המיותרים והאבטחה של יאיר?

    הפראיירים ימשיכו לשלם
    החרדים יקבלו ולא ישלמו
    הערבים יקבלו ורבים יעבדו בשחור ולא ישלמו
    הפולטיקאים הפרזיטים ימשיכו לחלוב ולעדכן את המשכורת שלהם למעלה כל רבעון ולהחליט על עוד ועוד הטבות עבורם
    ועבור יקיריהם
    והעשירים – ישכרו מי שידאג שלא ישלמו יותר מדי מסים
    והטייקונים והחברות הגדולות בעלות ההון ימשיכו להרוויח על הגב שלנו ולקבל הטבות מידי הלוביסטים והפוליטיקאיים המושחתים

    ואנחנו האהבלים נמשיך לשלם לכולם מהמעט שאנו מרוויחים

  2. איציק ירקוני

    וגם קראתי לא מזמן שהולכים לחייב את נהגי החשמליות מטסט לטסט לפי כמות הקילומטרים שנסעו בערך חצי שקל לק"מ.
    זה הופך את החשמליות ללא רלוונטיות….
    מדינת חלם על מלא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eleven + seven =