תומר הדר
פיאט 500X, רכב הכביש שטח החביב של היצרנית האיטלקית, ניצב בימים אלה במרכז מחלוקת חריפה בין שתי אומות אירופיות: גרמניה ואיטליה. תחילתה של הפרשה לפני כשלושה חודשים, אז הכריזה גרמניה כי בבדיקות שערכה למספר גדול של דגמים המשווקים בגרמניה התגלה שפיאט 500X מזהם. כיצד? הגרמנים טוענים שב-500X מותקן מנגנון להפחתת זיהום שפועל רק במשך כחצי דקה מרגע התנעת הרכב, מה שתואם להפליא את העובדה שמדידות הזיהום בגרמניה נמשכות מעט פחות מחצי דקה מרגע התנעת הרכב.
האיטלקים מצידם נעלבו עד עמקי נשמתם, ופתחו במתקפת נגד תקשורתית עמוסת אמוציות. היום הודיע גרציאנו דלריו, שר התחבורה האיטלקי שמנועי הדיזל של פיאט נבחנו בהקפדה איטלקית על ידי הממשל האיטלקי – ובמבחנים התגלה שאין כל אמת בהצהרתם של הגרמנים. דלריו ניצל את ההזדמנות כדי להזכיר לעולם איזו יצרנית רכב שבמכוניותיה התגלה הזיהום מלכתחילה: "חוץ מפולקסווגן, לא מצאנו כלל כלי רכב מזהמים", ציין דלריו בפני התקשורת.
המריבה הזו צפויה להימשך ככל הנראה עוד זמן רב, אנחנו, כמובן, נעקוב.