- דור מחליף ל-GLK
- על בסיס C-class
- 2.0 ל' טורבו בנזין – 211 כ"ס
- הנעה כפולה קבועה ו-9 הילוכים
- החל מ-370 אלף שקלים
רוני נאק
"כאשר נגיע לבסוף לשיא התפוקה שלנו" כך אמר לי ריינר טיפנבכר ראש פרויקט GLC " נגיע לנפח יצור של 200,000 GLC בשנה". והוא המשיך והרחיב "בעצם, בכל מפעל שבו מיוצרת או תיוצר בעתיד ה-C קלאס – נוכל לבנות גם GLC" (ה-GLK יוצרה בארה"ב, סין, וויטאנם ומצרים). וזו לטעמי האמירה המשמעותית-יותר מהשקת ה-GLC של מרצדס. הצהרת כוונות למטרה של מרצדס להגדיל את האחיזה בסגמנט. החיזוק הגיע מטיפנבכר עצמו: "התמחור של ה-GLC באירופה יהיה בקו אחד עם מתחרותיה מ-אודי ו-ב.מ.וו". בדיעבד, אצלנו, המרצדס הזו יקרה יותר .

הגעת ל-C
למרות שמרצדס השיקה את ה-GLK יחד עם הסרט "סקס בעיר הגדולה" חסרה למכונית ההיא סקס-אפיל. אבל המפגש הראשון שלי עם ה-GLC היה חושני לגמרי. ואם החיצוניות החדשה מרשימה, הרי שחלל הפנים (ברמת disigno) עם ריפודי עור נאפה בשני גוונים, תפרים מעוינים למושבים ולדיפונים, פאנלים מעץ פיאנו בוהק ומשטחי אלומיניום – כל זה גרם ללסת שלי להישמט לאספלט בתדהמה. למופע כזה מרהיב לא ציפיתי.
עיצוב המרכב הוא "מרצדס" עכשווי באופן הבולט ביותר. מראה החזית החדש והאגרסיבי מאד, מותניים רחבים וגג הנמשך רחוק לאחור מאחרי מכסה מנוע משמעותי. הירכתיים מזכירים את הישבן המשתפל של ה-S החדשה ואת ה-C כמובן שעל הבסיס המכאני שלה ה-GLC נשענת. לא מצא חן בעיניי השימוש הנדיב מדי בכרום, בעיקר מאחור, זה מפחית ממסר הטעם הטוב של המותג. בכל מקרה בהיצע 12 גווני צבע, 15 עיצובים שונים של חישוקי גלגלים עד לקוטר של 20 אינצ'ים וזה בנוסף לשלוש חבילות עיצוב חיצוניות למרכב שבהן יש גם חבילת שטח וכמובן AMG. גם חלל הפנים יכול להיות מעוצב בעזרת חבילות מוגדרות מראש או על ידי בחירה מההיצע.

האורך הכללי צמח ב-12 ס"מ והרוחב ב-5 ס"מ משמעותיים למדי. וזה מתבטא במרווח גדול ב-4.5 ס"מ בממוצע בכל הפרמטרים של הנוסעים, תא מטען עמוק ורחב יותר עם 80 ליטרים יותר נפח.

לפי מרצדס דור המנועים החדש שלה מציג שיפור של עד 19% בצריכת הדלק ופליטת המזהמים. בהשקה נכחו שני מנועים 250 בנזין שמפיק 211 כ"ס ו-35 קג"מ מנפח של 2.0ל' ודיזל 250 אשר מפיק 204 כ"ס ו-50 קג"מ מנפח של 2.2ל'. את הכוח של שניהם מורידה לכביש תיבת הילוכים פלנטרית עם 9 הילוכים וההנעה כפולה קבועה. בהמשך צפויה להגיע גם גרסת פלאג-אין היברידי עם הספק משולב של 320 כ"ס ו-56 קג"מ ואם להאמין לתנועה רבת המשמעות של הגבות של מר טיפנבכר (ראש פרויקט GLC) צפויה גם גרסת AMG חסונה (476 כ"ס כפול מגדשים?).

רכבי ההשקה צוידו במלא קטלוג האבזור. אם לבנות את GLC החלומות שלכם, בנו אותו ככה בדיוק. היו שם חלונות פנוראמיים, תצוגה עילית, מערכת שמע באיכות מרשימה מאד, חישוקי גלגל 20 אינץ', מתלי אוויר (היחידים בסגמנט הזה להוציא פורשה מקאן שהיא בקומת מיתוג גבוהה יותר), בקרת שיוט אקטיבית, היגוי אקטיבי, מערך בטיחות נרחב, ומיזוג למושבים. אתם יכולים לבחור את מצבה הדינאמי של המכונית בטווח של ECO ועד SPORT+. כל מצב משנה פרמטרים של מערכות ההנעה, בקרת היציבות והאחיזה, מתלי האוויר, ההיגוי ואפילו רגישות הדוושות. אולם לצד עושר העיצוב והמראה המרשים הפריע לי הפער בין מה שהעין רואה לבין מה שידיי חשו. ביותר מפינה אחת ברכב הדיפונים לא היו מהודקים, ובמקומות אחרים הרגישו דקיקים ודלים. זה יצר לי די מהר דיסוננס אשר העיק עליי לכל ההשקה – כאילו מישהו מנסה לעבוד עליי.

מ-P ל-D
בתנועה קשה שלא להתרשם מנוחות הנסיעה שמגיעה עם המכונית הזו. בידוד הרעשים טוב, בעיקר כל מה שמגיע מלמטה (כביש) ומהחזית (מנוע). רעשי רוח בכל זאת קיבלנו ממהירות של 120 קמ"ש ומעלה – זאת למרות השיפור במקדם הגרר והחלקת הזרימה סביב המרכב. למרות נתוני התאוצה, התחושה מאחרי ההגה כבדה ועצלה למדי – תולדה של יחסי העברה ארוכים מאד יחד עם משקל עצמי של כ-1.9 טונות. זה בולט מאד בגרסת הבנזין אשר גם עם 211 כ"ס לא מרגישה נמרצת כלל, אבל פחות עם מנוע הדיזל אשר מציע לא רק זמינות כוח עדיפה (50 קג"מ מול 35 קג"מ) אלא גם צריכת דלק טובה יותר. בידוד הרעשים טוב מאד בשני המקרים – הדיזל לטעמי, עדיפה.

דינאמית ה-GLC לא מפתיעה – עושה את המוטל עליה באופן הכי ניטראלי ונכון שהיא מסוגלת. חסר לי מעט ריסון רוחבי ותמיכה בפניות קשת מהירות. למעט זאת קשה לבוא בטענות למכונית שההיגוי הדינאמי שלה נלחם בנהג כמעט לכל אורך הסיבוב. ההיגוי מסוגל אפילו לעקוב בעצמו אחרי עיקולים בכביש ולבצע תמרוני התחמקות קטנים כפי שגיליתי בניסויים שביצעתי. המחיר הוא היגוי מאד מעורפל המקשה על שמירת קו מדויק בפניה כשמצאתי עצמי, מתמודד מול הרצונות העצמאיים של המרצדס הזו. מתווכחת איתי – כאילו יש לה דעה משלה.

תשעה הילוכים זה המון. כמעט יותר מדי – ורוב הזמן התיבה מטפסת על להילוך השישי או השביעי ונשארת שם. מדוע צריך גם את 8 ו-9? הסיבה הראשונה היא כדי למתחרים יש 8 הילוכים וגם כדי לאפשר שיוט במהירויות של אוטובהאן בסל"ד נמוך. ואכן ב-200 קמ"ש הסל"ד של המנוע בהילוך התשיעי נוגע ב-1750 בלבד בגרסת הדיזל.

חבילת השטח, הכוללת 5 "מצבי שטח" מתוכנתים מראש ומתלי האוויר מסוגלים להרים את הגחון 5 ס"מ נוספים, יש מיגונים מקוריים ואפילו צמיגים מוקשחים ופגושים מותאמים. היכולת בשטח מרשימה למדי למכונית בסגמנט הזה ומושגת בעיקר בזכות מערכות בקרת משיכה מאד יעילות ושליטה טובה מאוד ברמת האחיזה של הגלגלים את הקרקע.

Cיכום
אני בטוח שה-GLC תזכה להצלחה. יש לה את המראה הנכון ואת הדינאמיות הקורקטית שמתבקשת בימים האלה (לפחות עד ש-AMG תבוא לגאול אותנו מהשעמום). מכלמוביל יבואנית מרצדס נמסר כי ה-GLC ישווק בשתי רמות גימור: אקסקלוסיב ו-פרימיום. המנועים שיוצעו יהיו טורבו-בנזין 2.0ל' עם 211 כ"ס בגרסת 250 וכן טורבו דיזל 2.2ל' עם 170 כ"ס בגרסת 220d. המפרט הישראלי מקריב את היתרון היחסי של קפיצי האוויר לטובת סלילי פלדה ומכיל בקרת שיוט אקטיבית, חניה אוטומטית במקביל או בניצב וחישוקי גלגל 18 אינץ'. המחיר מתחיל מ-370 אלפי שקלים ועד 405 אלפים לחבילת פרימיום. במחיר הזה היא יקרה בכ-30 עד 40 אלף שקלים מגרסאות הבסיס של המתחרות הישירות של אודי ו-ב.מ.וו.