- פלטפורמה חדשה
- 2.0ל', 2 מגדשי טורבו, 4 ציל'
- 225 כ"ס/47 קג"מ
- 11.0 ק"מ/ל' ממוצע מבחן
- החל מ-495,000 שקלים
רוני נאק
במרוצת השנים הפך XC90 של וולוו לאחת מהמכוניות האהובות עליי. מה-T6 האימתני של תחילת המילניום ועד ה-3.2ל' המעודן (באמצע היו גם דיזלים פחות מוצלחים, 8V אימתני שמותח עם ימהה ועוד) אשר ליווה את הדגם בשנים האחרונות – והארוכות מדי – של ערוב ימיו. הדגם עבר אבולוציה מדודה לאורך חייו עם שיפור עקבי של מערכות ההנעה (האלדקס לדורותיו) איכויות תא הנוסעים וכמובן מערך הבטיחות הנרחב של וולוו. ה-XC90 התבגר למוביל נוסעים ואולראונדר מהטובים שיש. אבל בזמן שוולוו מיישנת את הדגם הזה, המתחרים מגרמניה ואנגליה מתחדשים ומחליפים דורות – שלוש דורות אם סופרים למשל ב.מ.וו X5. ואכן ה-XC90 החדש, הולך ומסתמן כאלטרנתיבה רעננה ומעוצבת להיצע של ב.מ.וו, אודי ובמידה פחותה לנד רובר ו-מרצדס.
וולוו XC90
אם נשים לרגע בצד את כל המצגות, הטבלאות, נאומי המנכ"לים ותדריכי הטכנאים – אנו ניצבים מול SUV בעל עיצוב יוצא דופן. בהחלט שונה מכל השאר. גם חלל הפנים הוא זינוק נחשוני מהקוקפיט של הדגם היוצא (שהיה בהשראת תא של מטוס קרב) ומספק חוויה הרבה יותר "גבוהה" – הראויה למותג פרימיום בימינו. לזה רצוי לכרוך צריכת דלק חסכנית וחבילות בטיחות שיש רק לוולוו. כל זה, בראי של תג מחיר – יחסית – תחרותי (מתחת לרף הדמיוני של 500 אלף שקלים), עשויים להחזיר את וולוו להיות רלוונטית.
הבסיס הוא פלטפורמה חדשה אשר תשרת את הדור הבא של כמה וכמה דגמי וולוו. באותה נשימה גם מנועי הבנזין כפולי המגדשים (סופרצ'אג'ר פלוס טורבו) וגם מנועי הדיזל ידפקו הופעות בדגמים עתידיים של המותג. אצלנו משווקים ה-T6 בנזין עם 320 כ"ס וה-D5 דיזל עם 225 סוסים. שניהם עם 4 צילינדרים בעלי נפח זהה של 1969 סמ"ק ולשניהם שני מגדשים. ההנעה כפולה-קבועה דרך אותה מערכת הנעה של האלדקס – הורדת הכוח היא דרך תיבת הילוכים פלאנטרית עם 8 יחסי העברה. זמני התאוצות מרשימים: 6.5 שניות ל-100 לגרסת הבנזין, 7.8 שניות ל-100 קמ"ש לגרסת הדיזל. המשקל העצמי הוא פסיעה מעל 2 טונות – 2080 ק"ג בשני המקרים.
החלל, גם של גרסת המומנטום – הבסיסית – מרשים מאד. ניקיון מתוחכם שכה אופייני לאופי הסקנדינבי של וולוו ולגמרי ביישור קו עם הדעה הקדומה שלנו (בקטע טוב) על "עיצוב סקנדינבי". אני מתקשה לקנות את כל מוטיב האל "ת'ור" עם הקורנס שלו וכל השאר – נשאיר את זה לאנשי השיווק. הקוקפיט נקי כמעט לגמרי ממיתוג – מרכזו נשלט בידי צג מולטימדיה גדול – אשר משלים את עושר החיווי שמגיע מלוח מחוונים ווירטואלי שהוא בעצם מסך מחשב לכל דבר. הצג המרכזי מזכיר מאד – בפרופורציה, תפעול ואפילו פונטים – iPAD של אפל – מאד אינטואיטיבי, נהיר ובעיקר מהיר מאד. בהחלט אחד הביצועים הטובים-יותר שיש היום.
החומרים הם השילוב המסורתי של עור, אלומיניום וחלקי פלסטיקים כהים ורכים. בגווני הצבעים הבהירים של רכב המבחן, ועם שטח החלונות הגדול (וחלון גג ענקי), התקבל חלל מואר ומאד נעים לשהייה ארוכה. עוד נציין שמשות מרובדות בחזית, שמשות כהות בכל השאר, תא מטען חשמלי, יחידת מיזוג אחורית לשורה השלישית (מרווחת האופן מפתיע) וכמובן תאורת אמביאנס (מורחבת בגרסאות הגבוהות יותר).
חבילת הבטיחות היא בהחלט מרשימה מאד – CITY SAFTY (שם מסחרי של וולוו צריך לציין) משלב מערך של חיישנים ואמצעים כדי למנוע מפגשים עם הולכי רגל, רוכבי אופניים (גם חשמליים…) ותנועת רכב איטית. יש התראות על סטייה מנתיב, התראה-עד-התערבות בפני התנגשות, תצוגת תמרורים וכאן נוסיף גם פנסי LED אקטיביים עוקבי פניה ועוד. בקרת שיוט אקטיבית, ניטור שטחים מתים ועזרה בפקקים קיימים בגרסאות האיבזור הגבוהות.
בסיס הגלגלים ארוך מאד עם 298 ס"מ וזה יוצר חלל פנים נדיב מאד לנוסעים או למטען בשורה השלישית. גם מימד הגובה הוא טוב אבל פחות בזכותו ויותר בזכות האריזה החכמה של המוצר הזה יש ליושבים בשורה השלישית מרווח של 92 ס"מ בין בסיס המושב לתקרה. לתא המטען נפח קטן של 314 ל' כאשר כל המושבים ניצבים או 1886 ל' כשאלו שוכבים וזה כבר המון. ועוד במידות, מרווח הגחון עומד על 24 ס"מ גבוהים למדי. וזה יוצר אוטומטית זוויות טובות לנדידה בשטח – למרות סרח עודף די ארוך מאחור. אורך כולל 495 ס"מ.
נהיגה
אחרי ההקדמה הארוכה הזו מגיע המבחן החשוב מכל – מבחן הישבן. האם תל הדולרים העצום הזה מסתכם בסופו של דבר למשהו שישבננו הענוג יאהב או לא. התשובה היא כמעט.
בכל הקשור למערכת ההנעה, הקיטור העיקרי נוגע לנוכחות של מנוע הדיזל. אין כאן את העידון של V6 דיזלים של לנד-רובר/יגואר או אודי. אלו בנסיעה כמעט ושקופים לאוזניים (אם יש דבר כזה). בתנועה עירונית, שרובה ככולה היא בפקקים, המנוע של הוולוו נוכח בתא הנוסעים – מעט דרך האוזן ומעט דרך גלגל ההגה. הנוכחות הזו נעלמת כליל כשיוצאים לכבישים הפתוחים וקצב הנסיעה עולה – אז המנוע פשוט נאלם – כמו שצריך.
גלגל ההגה בולט בקוטן שלו. והוא התגלה בימי הבחינה כאחד ההגאים הטובים-יותר שיש כיום ב-SUV. מהממשק עם החומרים הנעימים שמהם הוא עשוי, דרך מהירות תגובתו ואפילו המשוב שהוא מספק – נהנתי לחפון אותו ביומיים וכמעט 1,000 קילומטרים שבילינו יחדיו.
בורר מצבי הנהיגה מאפשר לך לנהוג באופן חסכוני או באופן כסחני. ובשני המקרים ההשפעה מורגשת מאד אם על ממוצע צריכת הדלק או על ממוצע המהירות של הכלי. והוולוו הזה יודע להפוך את עורו מחתלתול פרברים המגרגר לקראת הילדים שיוצאים מבית הספר ללוחם דרכים מהיר שרודף אחרי ברוני נפט חמקניים. חלק גדול מהקרדיט מגיע לא רק לאינטגרציה של מערכות הניהול אלא גם לתיבת הילוכים מצוינת אשר יחסי ההעברה שבה (8 במניין) מפוזרים נכון ומתאימים לאופי הפקת הכוח וגם פעולתה – מהירה אך חלקה – בהחלט מהטובות שיש בתעשייה. ולא – לא מדובר ב-ZF הנהדרת שיש אצל רוב המתחרים שלה אלא בתיבה יפנית מבית AISIN שהיא נהדרת לא פחות (ואולי עמידה יותר).
הוולוו הזו הפתיעה אותי במקום הכי פחות צפוי – על הכביש של מכתש רמון בואכה צומת ציחור. כביש טוב, פתוח אשר מכתיב קצב זרימה מהיר למדי. הוא תובע מכונית בעלת ריסון מסה נכון, שלדה מאוזנת, היגוי מדויק ויכולת להגיע ולהחזיק G גבוה בפניות קשת ארוכות ומהירות. וכאן הוולוו פרחה לה. דינאמית היא הייתה תגלית כשעל מגבלות הגודל והמשקל מתגבר באמצעות ניתוב מומנט לגלגלים. כאן מורגש קוצר הנשימה של המנוע בסל"ד גבוה יחסית – אבל הקצב מהמם. היכולת של הענק הזה לשנות כיוון ולהיכנס לפניה הפתיע אותי יותר מפעם אחת כשמצאתי עצמי מתקן רדיוס קטן מדי. פחות השתגעתי על מרעיד ההגה של התראת הסטייה מנתיב – אשר בעומס כזה גרם בעצמו לסטייה – נותק לאלתר.
אם יש טרוניה מרכזית אחת לגבי נימוסי הכביש היא נוגעת לנוחות הנסיעה. הציפיות מה XC90 היו שיהיה נוח לפחות כמו היוצא – שהיה מצוין. אבל ללא מתלי אוויר (תוספת של כ-20 אלף שקלים), הנסיעה מוצקה למדי – כאשר הנוקשות נעלמת רק במהירות כזו שתאיים על רשיון הנהיגה שלך. – ה-XC90 בנויה למהירות וזה מורגש!
בשטח
כן כן. שטח – והאלו! יש גם מצב נהיגה כזה. לא העזנו לחרוג מעבר לשבילים כבושים ומסודרים. חווינו מעט קטעים חוליים, חצץ והצלבה אחת או שניים. כמו בכביש גם בשטח נוחות הנסיעה משתפרת עם המהירות. ולמרות הרעידות של שבילי קורדרוי בדרום חלל הפנים לא קרקש או צקצק או עשה קולות רעים אחרים – מהודק. ברירת המחדל נועלת את ההנעה הכפולה כך שאפשר להתחיל בקלות גלגול על מצע חלק/רך או הצלבה. שלא מזינוק לוקח לבקרת המשיכה רגע או שניים לזהות הצלבה ולהעביר את הכוח – ראינו ביצועים טובים מזה. אבל הצלבות הן בשוליים בדיוק כמו נהיגה ספורטיבית – רק לבדוק את הקצוות.
סיכום
וולוו ישבה על הגדר עם הדגם הזה בזמן שמתחרותיה חידשו דור אחרי דור ואחרי ההשקעה העצומה בפיתוח (כך מספרים לנו אנשי השיווק) הפיקה דור חדש של XC90 שהוא לגמרי אלטרנטיבה ראויה לכל מה שיש לשילוש הקדוש להציע היום. מעוצב? כן. איכותי? כן. חסכוני? כמעט עם ממוצע של 11 ק"מ/ל' רובם בינעירוניים. כרכב משפחתי רב-שימושי זו אחת המכוניות הטובות שיש ומשלבת שימושיות עם יכולת ואיכות – כמו האחרות. נקודות לחובה? בידוד רעשים במהירות עירונית (גרסת דיזל), נוחות נסיעה בכבישים משובשים וכן מדדים שלא ניתן לבדוק בנסיעת מבחן בת יומיים של אמינות וסחירות (נכון לכל רכב חדש). שונה? מיוחד? ולגמרי בעל זהות ואופי משלו? בהחלט כן!