יום חמישי , 28 מרץ 2024

מבחן רכב: סובארו פורסטר מול מאזדה CX5 מול מיצובישי אאוטלנדר מול ניסאן קשקאי

ב-2012 התכווץ שוק הרכב הישראלי אבל מכירות הג'יפונים דווקא עלו, בכ-10%. העלייה באה על חשבון מכוניות מנהלים ורכבי שטח 'אמיתיים', והתחזקה על ידי ירידות מחירים שהנגישו את חלום 'רכב שטח לכל פועל'. אבל עכברי שטח מושבעים אינם מפנטזים בלילה על ג'יפונים עירוניים, אותם רכבי "כאילו-שטח" שוויתרו מלכתחילה על יכולות עבירות של ממש. ועובדה היא כי פחות ופחות אנשים מתעניינים בנעילות דיפרנציאל וצמיגי בוץ, בעוד הרוב השקט (והאמיד, חובה עלינו להודות) מחפש מובילי משפחות מהירים ונוחים, המפגינים הופעה ספורטיבית אופנתית; אספנו למבחן השוואתי ארבעה שחקנים מובילים בסגמנט הג'יפונים, ויצאנו לשוטט בשבילי הדרום האדום. לשמחתנו גילינו כי גם עם הנעת 4X2 יכולנו לשוטט בשבילים מבודדים, להתחבר אל הטבע ואפילו לזכות בפרצי נהיגה מתגמלת.

מבחן רכב משווה: מי מבציר רכבי הפנאי הכי שווה? סובארו פורסטר, מזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר או ניסן קשקאי? צילום: פז בר

מיצובישי אאוטלנדר, מ-145,000 לגרסת בנזין ידנית 2X4, עד 245,000 לדיזל-אוטומט 4X4

אאוטלנדר החדש הוצג ב-2012, וליום המבחן הגיע בגרסת INSTYLE בנזין, 2X4 אוטומטית, 170,000 שקלים. המרכב הכל-חדש מעוצב בקווים מעוגלים ובולבוסיים למדי, אהבנו יותר את עיצובו האגרסיבי של הדגם היוצא. מהנדסי מיצובישי יכלו להקנות לאאוטלנדר החדש כל אופי בו יחפצו, אבל הם בחרו בגישה המשפחתית / נינוחה / לא מפריעה לאף אחד / מכובדת ובורגנית. עבור 'מר ישראלי' המחפש הרבה אוטו עבור מעט כסף, זוהי הצעה אטרקטיבית למדי; מכונית מרווחת, כמעט מיניוואן-פנאי, המסיע שבעה נוסעים במרחב פנים גדול ונינוחות מפנקת. תא הנוסעים מדופן בחומרים איכותיים למדי (אהבנו את צבע הבז'), המושבים הקדמיים טובים אם כי תנוחת הנהיגה נמוכה ושקועה למדי. המושב המרכזי בינוני בנוחותו, אך ניתן להסיע אותו קדימה-אחורה. מושבים מס' 6 ו-7 מתאימים בעיקר לבני נוער קומפקטיים, מתקפלים ונעלמים מתחת לרצפת תא המטען המרווח.

מבחן רכב משווה: מיצובישי אאוטלנדר החדש. יותר מיניוואן ופחות פאג'רו. צילום: פז בר

מנוע ה-2.0 ליטר משודך לגלגלים הקדמיים באמצעות תיבה רציפה בת 6 'הילוכים' הנשלטים בעזרת מנופי הגה, אהבנו. עם 150 סוס יכול היה האאוטלנדר להיות זריז אבל עם יחסי העברה ארוכים המכוילים לחיסכון, המיצובישי  יצא האחרון במבחני התאוצה שלנו. למרות הורדה של 100 ק"ג במשקל וטכנולוגיות לשיפור החיסכון בדלק (דימום מנוע בעצירות, מצב ECO), תצרוכת הדלק במבחן הייתה בינונית, כמו ב-פורסטר. ההיגוי החשמלי של המיצובישי  רך ומעורפל מאוד, עם 'לחימת הגה' בולטת; בנהיגה מפוהקת זה בסדר, בכביש המהיר זו ירידה של ממש ביחס לדגם היוצא. לשינוע עירוני ובמהירויות כביש נמוכות זה עוד יכול היה לעבור, אבל נהיגה ספורטיבית? ממש לא. נוחות הנסיעה אינה אופטימאלית ובכביש משובש שמענו רעשי מתלה מטרידים למדי;  מפרט הבטיחות מצוין. התאהבנו במיצובישי? לא כל כך. הוא פחות ג'יפון ויותר מיניוואן, אין מיזוג נוסף לשורה השלישית ואינו בדיוק ההעדפה הטבעית לבוחניו המסוקסים של אתר "שטח".

מבחן רכב משווה: מיצובישי אאוטלנדר - אפילו ללא מולטימדיה, הפנים של המיצובישי אאוטלנדר החדש היה בין הבולטים לטובה. צילום: פז בר

ניסן קשקאי+2, מ-127,000 שקל לגרסת 1600 ידנית, עד 217,000 להנעה כפולה 2.0ל' אוטומטי

כחסיד מופלג של גישת ה'אנטי-פוזה', מאז ומתמיד אהבתי את הקשקאי  הצנוע למראה. אם האאוטלנדר מנסה להיות מיניוואן, הרי הקשקאי מתעקש להישאר משפחתית קומפקטית, אפילו בגרסת המרכב +2 בעלת 7 המושבים. מרכבו אלגנטי ובצבע בורדו לוהט, הוא אטרקטיבי בעיניי – למרות שהוא הקשיש שבחבורה, הוצג ב-2006. תא הנוסעים מסביר פנים, אבל הוא צר מהאחרים, ומספק פחות מרחב לנוסעים ולמטען. המושבים הקדמיים מצוינים, המושב האחורי צפוף ונוקשה למדי. מוט ההילוכים וחלק מהמתגים מתחילים להיראות מיושנים ביחס לתחרות אבל הכל מתפקד היטב, וארגונומי מאוד.

מבחן רכב משווה: ניסן קשקאי. הכי וותיק, הכי צמא עדיין טוב מאד ועם הנעה כפולה. צילום: פז בר

מנוע ה-2.0 ליטר מספק רק 140 כ"ס, ותיבת ההילוכים הרציפה אינה מעודדת עליות היסטריות בסל"ד; נוצרת תחושה שהקשקאי איטי יחסית אבל במבחני התאוצה הוא היה זריז מהמיצובישי, ואיטי אך בשערה מהפורסטר. זה נכון בזינוקים מעמידה אבל בנהיגה שגרתית, מורגש חסרונו של מומנט המנוע המגיע לשיאו רק ב-4800 סל"ד, גבוה מאוד. צליל המנוע נוכח בתא הנוסעים ובתחנת הדלק היה הקשקאי הצמא ביותר מבין הארבעה, אבל אני? אני אוהב את תגובות המנוע והגיר הרציף, המסוגל לנעול בצייתנות כל אחד משישה יחסי ההעברה. התנהגות הכביש של הקשקאי מתאימה מאוד למי שמחפש חלופה מוגבהת למכונית משפחתית; המתלים רכים יחסית אבל המרכב מרוסן מצויין. למבחן קיבלנו את גרסת Acenta עם גג פנורמי ענק והנעת 4X4 (178,000 שקל). בתצורה זו יכול הקשקאי לשכשך גלגלים בבוץ או בדיונה, אבל בואו לא נתבלבל – זה לא ניסן פטרול, אלא ג'יפון נעים ותרבותי, עם יכולת שבילים סבירה. כבר ב-127,000 שקל יכניס אותך ניסן קשקאי אל שולי עולם הג'יפאות; 114 כ"ס יכולים לענג מאוד עם תיבה ידנית, ומרווח הגחון יאפשר להוריד את המשפחה לכר דשא המרוחק יותר מזה שיוצף בשבת על ידי משפחתומטיות למיניהן. ניסן קשקאי מתייצב במקום השלישי במבחננו ההשוואתי.

מבחן רכב משווה. הכי וותיק בשטח תא הנהג וסביבת הנוסעים כבר משקפת את הפז"מ של ניסן קשקאי בשירות. צילום: פז בר

מאזדה CX5, 161,000 עד 209,000 שקלים

לאחר היעלמות ה'טריביוט'  הקשיש, נראה היה כי מאזדה ויתרה על פלח השוק הרווחי של ג'יפוני פנאי; אבל ב-2011 הוצג 'זום-זום' חדש, מאזדה CX5 שבחר בנישה של ג'יפון עירוני קומפקטי, במידות צנועות יחסית. המרכב הכחול מעוצב בכוחנות ובולטות; החרטום מסתיים בגריל כוחני וכמעט אנכי, מאחור קימורים מגולפים, חישוקי 19" מוצבים בארבעת הפינות, אהבנו. תא הנוסעים שחור וקודר משהו, אבל הוא מאובזר היטב – יש בו את כל הפינוקים המקובלים עם צג מולטימדיה ומצלמת רוורס. ידית ההילוכים מסגירה כי זהו היחיד בקבוצתנו, החמוש בתיבת 6-הילוכים אמיתית (בניגוד לתיבות הרציפות של שאר המתמודדים).  במסגרת פילוסופיית 'סקיי-אקטיב' החסכונית, הגיר הידני רדום ומפוהק משהו – אפילו פלגמטי ומתסכל; מצד שני, בתפעול ידני, החבילה של גיר-מנוע מספקת ומעניקה למאזדה את ההתנהלות הספורטיבית ביותר בין ארבעת הנבחנים. ה-CX5 ניצח בקלות את מבחני התאוצה שלנו ובמקביל, גם השיג את תצרוכת הדלק הטובה ביותר במבחן, יפה מאוד, ותומך בנתוני היצרן – 155 כ"ס ו-9.5 שניות מ-0 ל-100, זה מספק לחלוטין!

מבחן רכב משווה: מאזדה CX5. סנונית משפחת סקאי-אקטיב, רכב הפנאי מאזדה CX5 נמכר יפה בשנתו הראשונה גם אם לא שינה את כללי המשחק. צילום: פז בר

המושבים הקדמיים תומכים היטב, האחורי מרווח אך נוקשה, יש רק 5 מושבים. עם צמיגים בחתך 55 המזדה מתקשה לספק נוחות נסיעה מפנקת כשאר המתמודדים. הוא מהודק ומחובר היטב אך בכביש משובש ובשביל, הוא מטלטל מעט את יושביו. רמת העידון של המאזדה אינה מושלמת, היא טובה הזו של המיצובישי אך פחות מעודנת ומגובשת מהניסן והסובארו; במחיר נגיש (יחסית…) של 175,000 שקל, זוהי חבילה אטרקטיבית. מאזדה CX5 מעודד את הנהג לפצוח בנהיגה ספורטיבית וברור לנו כי בגרסת ההנעה הכפולה הוא יכול היה לענג אותנו עוד יותר, בשבילים המהירים של צפון הנגב ובכבישים המתפתלים. קשה היה לנו "להתאהב" במאזדה, אבל קל מאוד להעריך אותו, וליהנות על סיפונו. זהו ג'יפון כהלכה, המקבל את  המקום השני במבחן הדרכים שלנו.

מבחן רכב משווה: מאזדה CX5. איכות תא הנהג וסביבת הנוסעים יוצאת דופן באיכותה הגבוהה - מולטימדיה מקורית ללא נווט מקומי - במפתיע נשמעו הרבה קרקושים. צילום: פז בר

סובארו פורסטר, מ-185,000 לגרסת X עד 265,000 שקל לגרסת הטורבו ההיפר-ספורטיבית

הפורסטר הוא כוכב המבחן הזה; לא רק שהוא זכה במקום ראשון אצל כל הבוחנים, זהו גם הג'יפון החדש ביותר, שהוצג בישראל ממש בימים אלה. פורסטר דור-רביעי מקבל אחריות מלאה לחמש שנים, חידוש ראשוני בישראל. זהו הרכב הגדול במבחננו, המרכב המחודש אגרסיבי ומוגבה יותר מהדגם היוצא, אך לגמרי לא צעקני. חישוקי הברזל בדגם X מגומרים גס, סגסוגת תקבלו רק בדגמים היקרים יותר. תא הנוסעים מרווח מאוד והישיבה גבוהה יחסית, המושב האחורי לא מושלם. בתחום חומרי הדיפון והריפוד עשתה סובארו קפיצת דרך משמעותית, החומרים וההרכבה מוקפדים וקשה מאוד להתלונן; לא אהבנו את ה'קסקט' במרכז לוח המחוונים, העשוי פלסטיק זול למגע.

מבחן רכב משווה: סובארו פורסטר. עדיין נאמנים להנעה הכפולה סובארו חוזרת ל-2013 עם בסיס גלגלים ארוך יותר ומנוע בוקסר חסכוני - יותר. צילום: פז בר

בסובארו לא מתפזרים על עודף דגמים; כל הדגמים בעלי 5 מושבים, כולם 4X4, ולכולם מערכת העברת כוח Symmetrical AWD מתוחכמת ומתגמלת בכביש ובשביל. מנוע הבוקסר המסורתי אמור להיות חסכוני מאוד, אבל במבחן הוא לא הרשים במיוחד; הוא היה פחות חסכוני מהמאזדה, בערך כמו המיצובישי. במבחני התאוצה היה הפורסטר שני רק למאזדה, אבל בואו לא ניתן למספרים ולדירוגים לבלבל אותנו; סובארו פורסטר היה ונשאר רכב אמיתי לשוחר הנהיגה הספורטיבית. ההיגוי מדויק ואינפורמטיבי, העברות המשקל מבוקרות היטב ומענגות, העברת הכוח צפויה ויעילה, בנהיגה מהירה וגם בשעשועי עבירות (מוגבלים, זה עדיין לא רכב שטח מלא).  בשביל המהיר הפורסטר יכול לשכנע אותך לעשות שטויות ומקיזות אדרנלין, אהבנו! מוט ההילוכים בגרסת X מפעיל תיבת הילוכים מתסכלת למדי, עם שליטה מינימלית. בנהיגה רגועה לחלוטין התיבה הרציפה סבירה למדי, אבל אם אתה רוצה ליהנות מהנהיגה – לך על גרסת ה-XS המציעה שליטה ידנית ממנופי הגה. רוצה עוד יותר טוב? לך על מכונת הנהיגה,XT  טורבו. 240 כ"ס, 265,000 שקל, יש תמורה לאגרה!

מבחן רכב משווה: סובארו פורסטר. איכות תא הנהג וסביבת הנוסעים שופרה מאד ביחס לדור היוצא. תנוחת הנהיגה שמה אותך "על" בסגנון לנד רוברי. צילום: פז בר

223: סיכום

לאחר יום מענג בכבישים מהירים, שבילים מהודקים וכבישים הרריים, אנחנו מתחילים להבין מדוע דוחקים הג'יפונים את צמיגיהם של רכבי השטח המסורתיים, ושל מכוניות מנהלים. ג'יפון יהיה לעולם פחות נוח ומפנק ממכונית מנהלים במחיר מקביל, אבל הוא נותן פיצוי בדמות פוטנציאל שטח מסוים, ופוזה בולטת. רכבי שטח אמיתיים (לצורך העניין, בעלי הילוך 'כוח') עדיפים פי כמה בשטח, אבל על הכביש הם מגושמים ויקרים לתפעול. הג'יפונים העירוניים מעניקים לנהג את הטוב מכל העולמות; עידון בכביש ויכולות שטח, פוזה טובה וממש לאחרונה – תגי מחיר אטרקטיביים, בוודאי בגרסאות 2X4 ידניות.

בנסיעה הרגועה הביתה התחלתי להבין כיצד אפשר ליהנות מאוד גם מהמיצובישי אאוטלנדר, שהגיע אצלנו למקום הרביעי; הוא מרווח ומפנק, משדר מכובדות, ובוודאי יקרוץ למשפחות המחפשות אמצעי שינוע למשפחה המורחבת, בעיר ובשביל.

במקום השלישי אנו מוצאים את ניסן קשקאי+2; הוא יכול להסיע 7 נוסעים, אבל הייתי מעדיף אותו בגרסה הקצרה יותר. בשתי הגרסאות, ניסן קשקאי לא יפחיד את מי שרגיל למכוניות כביש קומפקטיות, והוא נוח ומעודן.  מאזדה 5CX כובש את המדרגה השנייה של הפודיום, באמצעות מנוע וגיר מלאי חיים. הוא יודע לתפקד כרכב משפחתי נינוח ומפנק, תוך שהוא חובק פוטנציאל להנאה גדולה בכביש ובשטח, לנהג חובב הנהיגה.

את המקום הראשון במבחננו קוטף סובארו פורסטר החדש; למרות מידותיו המוגדלות הוא משופר בכל מדד ביחס לדגם היוצא, מצטיין כרכב משפחתי ויודע גם לתת בגז; זה נכון לגרסת X  אותה בחנו, בוודאי בגרסת XS  או XT!

ניסאן

מאזדה

מיצובישי

סובארו

 

קשקאי

CX-5

אאוטלנדר

פורסטר

 

4X4 2.0 אוט' Acenta

2.0L 2X4  אוט' Executive

 2.0 אוט' 7 מושבים Instyle

 2.0 X

 

178,900  ש"ח

165,000  ש"ח

169,900  ש"ח

 190,000  ש"ח

מחיר

3 שנים

3 שנים

3 שנים

5 שנים

אחריות

7

5

7

5

מקומות ישיבה

2006

2011

2013

2013

שנת השקה

454 ס"מ

455.5 ס"מ

465.5 ס"מ

459.5 ס"מ

אורך

178 ס"מ

184 ס"מ

180 ס"מ

179.5 ס"מ

רוחב

164.5 ס"מ

167 ס"מ

168 ס"מ

173.5 ס"מ

גובה

1583 ק"גמ

1539 ק"גמ

1450 ק"גמ

1545 ק"גמ

משקל

276.5 ס"מ

270 ס"מ

267 ס"מ

264 ס"מ

בסיס גלגלים

215/60-17

225/65-17

215/70-16

225/60-17

צמיגים קדמיים

11.7 ש'

9.5 ש'

12.4 ש'

11.8 ש'

0-100 ש'

177 קמ"ש

200 קמ"ש

190 קמ"ש

192 קמ"ש

מהירות מרבית

1,997 סמ"ק

1,997 סמ"ק

1,998 סמ"ק

1,995 סמ"ק

נפח מנוע

טורי

טורי

טורי

בוקסר

תצורה

140 /6000

155 /6000

150 /6000

150 /6200

כ"ס / סל"ד

20 קג"מ/4800

20.2 קג"מ/4000

19.9 קג"מ/4100

20.2 קג"מ/4200

מומנט / סל"ד

אוטומטית רציפה

אוטומטית

אוטומטית רציפה

אוטומטית רציפה

סוג תיבת הילוכים

6 חלוקת CVT

6

6 חלוקת CVT

מספר הילוכים

14.3 ק"מ/ל'

17.8 ק"מ/ל'

17.8 ק"מ/ל'

18.1 ק"מ/ל'

בינעירוני

9.2 ק"מ/ל'

11.6 ק"מ/ל'

12.5 ק"מ/ל'

12.3 ק"מ/ל'

עירוני

11.8 ק"מ/ל'

14.9 ק"מ/ל'

15.3 ק"מ/ל'

15.3 ק"מ/ל'

ממוצע

194

155

145

150

פליטת CO2

צריכת דלק

מזדה CX5

מיצובישי אאוטלנדר

ניסן קשקאי+2

סובארו פורסטר

כ"ס

155

150

140

150

דלק, ק"מ לליטר

7.7

7.2

6.7

7.3

תאוצה, 0 ל-100

9.5  1#

12.4       4#

11.7      3#

11.8      2#

מהירות

192

Check Also

ניסאן והונדה שוקלים להכנס יחד תחת שמיכה חשמלית

תחרות יוצרת מצוינות. הלחץ שענקיות סין מפעילה על שוקי אסיה מדרבן את ניסאן והונדה לשתף פעולה כדי להוזיל את עלויות הפיתוח של רכב חשמלי ולחזור להיות תחרותיים

7 comments

  1. כתבה מעניינת וממצה אך אין מספיק התייחסות למחירים

    • בראשית אצהיר כי ברשותי מיצובישי אאוטלנדר מינואר 2012 7 מקומות
      נכון אין לו פתחי מיזוג מאחור וזה תמוהה ברכב עם 2 שורות מושבים לא מבין למה היצרן לא מביא פיתרון
      אגב בכמה מאות שקלים יש פיתרון פתחי איוורור שמתחברים לפתחי המיזוג מתחת לכסא ומותקנים מאחורי תא האחסון בין הכיסאות הקדמיים כולל פתחי איוורור עם מפסק ומאוורר יש באתר aliexpress
      אז מבחינתי זאת לא סיבה לקטול את הרכב
      בנוגע לעיצוב לדעתי הוא יפה מאוד כך שזה עניין של טעם
      במחיר 162000 שח שזה מה שעלה לי כולל מובייל איי כולל איתוראן וחיישני רוורס אין רכב 7 מקומות שמתקרב אליו
      מבחינת איכות החומרים המרווח הפנימי הוא עולה בהרבה על המתחרות סובארו ומזדה
      גם מבחינת בטיחות הרכב ברמה אחת עם סובארו ובדרגה מעל המזדה תבדקו באתרים בחול המיצובישי גם קיבלה ציון גבוהה יותר מטיוטה ראב 4 שיוצרה אחריה הדגם החדש
      מבחינת חיסכון בדלק בנסיעה מתונה אין מצב שסובארו או מזדה יהיו חסכוניות ממנה פשוט אין מצב
      אצלי בנסיעה של 110 120 היא עושה בקלות 12 קמ לליטר צריך לדעת איך לנהוג ולהשתמש בקרוז קונטרול הרכב גם עושה 14.4 מחוץ לעיר בלי בעיה
      לא מקבל את תוצאות המבחן שלכם
      לדעתי האאוטלנדר נותת את התמורה הגדולה ביותר לכסף
      ושהעדר יקנה מה שהוא רוצה אני מאוד מאוד מאוד מרוצה מהבחירה שלי
      ומשוכנע שקיבלתי את התמורה הטובה ביותר לכסף

      • איפה קונים את הפיתחי איוורור האחוריים?

      • משום מה ועל פניו נראה שכל התשבחות על הרכב שלך הן מעל המצופה אפילו של היצרן, כבר לא מעניין מי אתה בתוך המערכת. לפחות היית מספר על דברים לא מושלמים וכו', אין מציאות כזו שהכל שוגה בשושנים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

eight + 1 =