תומר הדר
לאדה, מותג הרכב הסובייטי לשעבר, שנחשב בעיני רבים לסוג של בדיחה ארכאית על בסיס פיאט מעידן המלחמה הקרה, רחוק מאוד מלהיחשב כיום לבדיחה. החברה; אוטוואז, נמצאת כיום בבעלות חלקית של רנו ניסאן – משמע הטכנולוגיות של רנו פתוחות בפניה (גם אם מדובר בטכנולוגיות שאינן החדשות ביותר) – ובפועל, יצרנית אחרת מן הגוש המזרחי – דאצ'יה – כבר הוכיחה היטב שעם מנוע רנו בן עשר ומחיר זול, אפשר להגיע רחוק מאוד.

עוד נקודה שהופכת את רכבי הפנאי שטח של לאדה למעניינים במיוחד עבור הצרכן הישראלי: קבוצת קרסו, יבואנית רנו מתעדת לייבא את דגמי לאדה השונים לישראל במהלך השנה הבאה. ובלאדה, כך עולה ממפגן הכוח של היצרנית בתערוכת הרכב של מוסקבה, מהמרים על רכבי פנאי שטח.

הרכב החשוב ביותר של לאדה שהוצג בתערוכת במוסקבה הוא ה-X CODE – קונספט אשר מדגים באופן נאמן במיוחד לתוצר הסופי כיצד צפוי להיראות הקרוס אובר החדש של לאדה שיוצג בשנה הבאה. לאדה טרם חשפה מפרט טכני מלא, אך אנשי לאדה יודעים היטב שבכל הנוגע בשימושיות – הם חייבים לנהוג כמו דאצ'יה – ולנסות להכין פודינג מבורשט: במקרה זה, תנאי מזג האוויר בברה"מ לשעבר יכתיבו את רמת השימושיות של ה-X CODE , שלדברי בכירי לאדה יצויד בהנעה כפולה ובמנועים מוגדשים.

לצד ה-X CODE מופיע במוסקבה קונספט נוסף של לאדה, שמותח מעט את גבולות הגדרת גזרת הקרוס אוברים: מדובר במכונית משפחתית לחלוטין – ה-VESTA של לאדה – שזוכה להגבהה ולכל התוספות שיגרמו, אולי, למישהו ברחובות מוסקבה לחשוב שיש לה יכולת שטח. בנוסף, מציגה לאדה גם את X RAY – מכונית קונספט קומפקטית בגרסת כביש שטח, כזו שמנסה לגנוב כמה לקוחות מיונדאי I20 קרוס ודומותיה. מעניין.
מתי יגיע לארץ????
הערכתנו היא שקבוצת קרסו תשווק במהלך 2017