יום חמישי , 28 מרץ 2024
יונדאי טוסון הכי בטוח לנוסע מימין לנהג - כך לפי מבחני הריסוק של IIHS בארה"ב. צילום: ניר בן זקן
יונדאי טוסון הכי בטוח לנוסע מימין לנהג - כך לפי מבחני הריסוק של IIHS בארה"ב. צילום: ניר בן זקן

ריסוק רכב: שמאל וימין לא שווים – וידאו

תומר הדר

ארגון הבטיחות האמריקאי – IIHS מפרסם את תוצאות מבחני הריסוק של מספר רכבי כביש שטח, שחלקם נמכרים גם בישראל. בשונה ממבחני ריסוק רבים שערך הארגון במהלך השנים האחרונות, תוצאות המבחנים הללו מתייחסות לתחום שלפי הארגון לא נבדק עד היום: הסיכוי לפגיעה בצידו הימני קדמי של הרכב. מבחני הריסוק הללו – שבארגון הבטיחות האמריקאי מכנים FRONT OVERLAP נערכו במהירות של 40 מיילים לשעה- ובמהלכם נבחנו שבעה דגמים של רכבי פנאי שטח. הסיבה, לפי ה-IIHS היא שבשנת 2014 נרשמו בארה"ב כ-1,600 מקרי מוות של נוסעים במכוניות שישבו בצידה הימני– קדמי של המכונית. לפי IIHS, הבעיה העיקרית בתאונות כאלה, שבהן מעורב דווקא צידו הימני קדמי של הרכב היא שהן מסוגלות לעקוף את החיזוקים המותקנים בשלדה.

טויוטה ראב-4 ממודל 2015 - לא המקום בו להיות בעת תאונה מצד ימין. צילום: רוני נאק
טויוטה ראב-4 ממודל 2015 – לא המקום בו להיות בעת תאונה מצד ימין. צילום: רוני נאק

מבחן רכב טויוטה ראב-4 היברידי

מבחן לאופני הרים חשמליים

מה שיותר מדאיג, לפי ה-IIHS היא העובדה שיצרני הרכב לא ממש בונים את המכוניות כך שיהיו בטוחות לנוסעים – אלא יותר כדי שיהיו בטוחות לדרישות של ה-IIHS. בעבר בחן הארגון את הריסוקים רק בצד בו יושב הנהג – והתוצאה הייתה חיזוק ושדרוג של הבטיחות…בצד של הנהג. לדברי סגן נשיא ה-IIHS דייויז זובי: "לא מפתיע שיצרני הרכב מתמקדים בצידו של הרכב שאותו אנו בוחנים במבחני הריסוק. למעשה, אנו שמחים ומעודדים מן העובדה שהם יבצעו גם חיזוקים בצד הרכב שבו יושב הנוסע כדי להשוות בין הבטיחות של שני הצדדים".

מאזדה CX5. הגנה ממוצעת על הנוסע מימין לנהג - כך לפי תוצאות ה-IIHS בארה"ב. צילום: פז בר
מאזדה CX5. הגנה ממוצעת על הנוסע מימין לנהג – כך לפי תוצאות ה-IIHS בארה"ב. צילום: פז בר

וכעת לשאלה הבוערת: כיצד מתפקדים רכבי הכביש שטח במבחן ריסוק שבו צידו הימני של הרכב נפגע מקדימה? בחלק מהמקרים התשובה היא "ממש לא טוב". טויוטה ראב 4 מודל 2015 שנבחן על ידי הארגון קיבל כמובן ציון טוב על פגיעה בצד של הנהג. אך הנוסע קיבל ציון "POOR " כלומר עלוב. סובארו פורסטר וניסאן רוג מודל 2014 קיבלו גם הם ציון מצוין להגנה על הנהג, אך בסעיף ההגנה על הנוסע זכו לציון "בינוני". מאזדה CX5, ביואיק אנקור והונדה CRV מגינים גם הם היטב על הנהג אך מגינים באופן "ממוצע" על הנוסע. ואילו יונדאי טוסון הוא הרכב היחיד מכל הקבוצה שמגן היטב על הנהג- וגם על הנוסע.

Check Also

JAECOO מביא את בשורת האורבני שטח החדשה!

JAECOO ששיווקו יחל בחודשים הקרובים , מביא בשורה לכל המצפים לרכב פנאי בעל ערך מוסף גם מעבר לכביש. עשיר בטכנולוגיות שיעזרו להכיר ולהגיע למחוזות חדשים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 − 6 =