יום חמישי , 28 מרץ 2024

חוזר לחיים? מאזדה מפתחת מנוע רוטורי לייצור סדרתי

זוכרים את הסאגה הייחודית של מאזדה בייצור מנוע רוטורי? אז אחרי שנפסק ייצורו בשנה החולפת (2012), במאזדה מבהירים שלמרות שכרגע הוא איננו נוכח, הוא בדרך לחזור לייצור. לא מדובר בייצור מהיר ומיידי ועל פי מגזין אוטוקאר הבריטי שמצטט מקורות מתוך מאזדה, ייתכן כי המנוע ישוב לחיים סדרתיים בתוך כחמש שנים.

מאזדה RX8. המכונית הסדרתית האחרונה - והיחידה - עם מנוע וונקל. האם היא צפויה להתקמבק באריזה מימנית? צילום: מאזדה

המכונית האחרונה, בינתיים, שהכילה מנוע רוטורי בהיקף ייצור גדול יחסית היא מכונית הספורט הייחודית, מאזדה RX8. המכונית הזו זכתה לתצורת דלתות לא שגרתית, וגם למנוע ואנקל – הרבה יותר לא שגרתי… המנוע הזה הוא מנוע בעירה פנימית, אבל במקום שהבעירה תהיה בבוכנות שעולות ויורדות, הבעירה בו היא סיבובית (רוטורית).

מנוע וונקל. רוטור אקצנטרי בתא בעירה אובאלי. מעט חלקים נעים, לא צריך להפוך תנועה קווית לסיבובית אבל שחיקה גבוהה של "פינות" הרוטור. צילום: מאזדה

תעשיית הרכב לא אימצה את המנוע הזה מסיבות שונות, בעיות אמינות פוטנציאליות ואפילו בעיות של צריכת דלק ופליטות. עם זאת, מנוע רוטורי הוא קל משקל באופן מיוחד ומפיק הספק רב מאוד יחסית לנפחו. אצל פיאט וגם אודי רמזו לאחרונה על כוונות לייצר מכוניות חשמליות שלצד המנועים החשמליים יפעל מנוע רוטורי שייצר חשמל כדי להאריך את טווח הנסיעה.

מאזדה RX8 מימן. האם עתיד מנוע הוונקל הרוטורי לחזור בתפקיד מאריך טווח בלבד? צילום: מאזדה

אצל מאזדה, יצרן קטן ובודד (לאחר שנפרד לשלום ולא להתראות מזרועותיו של פורד), חייבים להוכיח יכולת טכנולוגית ונהנים מהיכולת לפתח טכנולוגיה ייחודית בלי להתעמת עם ארגון גדול, ממשיכים לראות בטכנולוגיה של מנוע רוטורי אפשרות לעליונות טכנולוגית על פני התחרות. אחד הכיוונים המעניינים שעליהם עובד היצרן היפני בשנים האחרונות הוא באפשרות לשלב בין הטכנולוגיה הרוטורית למימן.

מנוע וונקל רוטורי לתעופה. משקל עצמי נמוך, מבנה מכאני פשוט, הספק גבוה וצריכת דלק נמוכה. חלומו של כל יצרן מזל"ט או אז"מ. צילום: uav engines

תחום מוכר-פחות בו נפוץ השימוש במנועי וונקל רוטוריים הוא מזל"טים או UAV. מנועים אלו נותנים פתרונות טובים בזכות משקל עצמי נמוך, תפוקה גבוהה ביחס לנפח ומבנה מכאני פשוט. האפליקציות הנפוצות בתחום הזה מופיעות במזל"טים קטנים ובינוניים. אחת החברות הבולטות היא UAV Engines הבריטית אשר מייצרת ומפתחת מנועי וונקל תעופתיים על בסיס  ידע ופנטנטים אותם רכשה מיצרנית האופנועים נורטון אשר יצרה אופנועי כביש סדרתיים (ואף אופנועי מירוץ מצליחים) שצוידו במנועים אלו.

Check Also

מאזדה: מזל שלא השקענו בחשמל

מאזדה רושמת שנת שיא ברווחיה בזכות השקת דגם חדש CX-90 והיצע של דגמים היברידיים. אחת הסיבות היא חיפוש של אלטרנטיבה לרכבים החשמליים שלא מעניינים בארה"ב

One comment

  1. יוסי ג'ו בן-כנען

    אהבתי
    גם שמעתי שבישראל משתמשים במנוע הרוטורי במזלטים. אחרי שאחד המהנגסים בחברה שיחד עם אביו שיפצו אופםנועים עתיקים, העלה את הרעיון לאחר ששמע על המנוע מאביו. המהנדס האגדי מחברת נורטון שפיתח את המנוע ביקר בארץ ואף פגש את אותו מהנדס חובב אופנועים

להגיב על יוסי ג'ו בן-כנען לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two × four =