רוני נאק
ממשלת בריטניה הודיעה רק לפני שנתיים על דד-ליין לפיו החל משנת 2030 בממלכה יהיה אפשר לרכוש רק מכוניות נטולות פליטה (כאילו שיש דבר כזה). אבל עכשיו היא חוזרת בה. בימים האחרונים הודיעה ממשלת בריטניה שהיא מזיזה את היעד המקורי לשנת 2035 – חמש שנים קדימה.
• איזה רכב חשמלי מורשה לגרור וכמה?
מס השפתיים שסיפק ראש הממשלה הבריטי הוא שממילא הציבור קלט את הרכב החשמלי בכל מקרה, ולכן אי אפשר להכריח את התושבים בחקיקה לרכוש רק רכב נקי משנת 2030.
הודעת ממשלת בריטניה אינה מפתיעה, ולמעשה רק "ישור קו" עם האיחוד האירופי, שבריטניה – כזכור – כבר אינה חלק ממנו. באיחוד האירופי מכירה של מכוניות מזהמות תיאסר בשנת 2035 ובבריטניה פשוט חששו ממצב בו התושבים בבריטניה צריכים לראות כיצד חבריהם מעבר לתעלה ממשיכים לרכוש מכוניות בנזין ודיזל ואולי אף לטייל עמן לשטחי הממלכה.
ההודעה של הממשל הבריטי גרמה למורת רוח רבה בקרב יצרני רכב אשר השקיעו בתשתית ובדגמים החשמליים ל-UK. בריטניה היא שוק רכב ענק של מעל למיליון מכוניות בשנה. בגלל ששם ההגה בצד ימין יחד עם עוד דרישות ומאפיינים מיוחדים. מסיבה זו יצרני הרכב הגדולים מייצרים מכוניות ספציפיות עבור השוק הבריטי – והיצרנים האלה נערכו בעלויות גבוהות ליום שבו בבריטניה ימכרו רק מכוניות חשמליות מינואר 2030. השינויים האלה עולים ליצרני הרכב הון תועפות וכעת הם נאלצים לקלוט שבריטניה שינתה את התוכניות ללא התראה מוקדמת.