יום שלישי , 19 מרץ 2024

מבחן רכב: שברולט טראקס מול ניסאן ג'וק מול פיג'ו 2008 מול רנו קפצ'ור מול סוזוקי קרוסאובר

כבר דשנו בנושא הזה הרבה יותר מפעם אחת. רכבי השטח הגדולים הולכים ונכחדים, סגמנט הפרימיום עמוס ברכבי פנאי משובחים אשר סוחפים לסיפונם אנשי סדאנים מושבעים, רכבי פנאי כבר מזמן הפכו לתחליף לגיטימי לרכב מנהלים ועתה סגמנט הג'יפונים הקטנים כובש במהירות קרקע בסגמנט חסין הכדורים של המשפחתיות.

וזה, אם תשאלו אותי, מצב בו כולם מנצחים. ראשית הלקוחות אשר מקבלים רכב פנאי ו"לייף סטייל" במחיר של משפחתית 1.6ל' אפרורית וחסר מעוף וחשוב לא פחות יצרני הרכב מרוויחים יותר כסף מניצול יעיל יותר של הפלטפורמות הקומפקטיות (סגמנט B או סופרמיני) אשר יכולות להימכר במחירים של סגמנט C או "קומפקטיות". ואם יש מכנה אחד משותף לכל חמשת המכוניות שמבחן הזה הוא שכולן נשענות על השלדות של סגמנט B ועולות כמו מכוניות מסגמנט C. חומר למחשבה.

למבחן ריכזנו את חמשת השחקנים של הסגמנט הנחשק ביותר בשוק הרכב הישראלי. כשעד לסוף השנה הנוכחית עתידים להצטרף עוד כמה שחקנים משמעותיים מ-מאזדה, פורד ניסן ואחרים. התייחסו לזה כאל "תמונת מצב" של השוק הנוכחי.

המבחן התקיים רק על כבישים. בהיעדר הנעה כפולה לכלל המתמודדים. יחד עם זאת, בשל הצורך להישאר במידת מה נאמנים לשורשי השטח, לרוב המכוניות כאן מרווח גחון מספק, ואמצעי בקרת אחיזה אשר יאפשרו לכם לנדוד לשביל עפר מהודק ללא חשש. נציין כי רק הסוזוקי קרוסאובר מוצע עם גרסת הנעה כפולה.

 

מבחן רכב שברולט טראקס. מכונית קטנה שמרגישה כמו גדולה - לא במובן הטוב של הדבר. מנוע מחוספס, צריכת דלק גבוהה ומחיר רם. צילום: רוני נאק
מבחן רכב שברולט טראקס. מכונית קטנה שמרגישה כמו גדולה – לא במובן הטוב של הדבר. מנוע מחוספס, צריכת דלק גבוהה ומחיר רם. צילום: רוני נאק

שברולט טראקס – האכזבה

טראקס היה ההבטחה הגדולה של המבחן הזה. דגם קומפקטי מיצרן SUV וותיק ומשופשף – שברולט. אבל ייתכן כי דווקא ההצמדות העיקשת להטמיע DNA של שברולט בפלטפורמה B קוריאנית לא היה בכל זאת רעיון כזה מוצלח. הטראקס מצליח להיות מכונית קטנה שמרגישה כמו גדולה. הוא הגדול ביותר בממדיו החיצוניים, תנוחת הישיבה בו עמוקה והחלונות קטנים. מכסה המנוע נראה מאחרי ההגה – כמו בסוברבן (כמעט…).

גם בתנועה הוא מרגיש גמלוני. רך מדי, נוטה מדי וחסר ריסון מדי. למנוע 1.8 ל' (140 כ"ס ו-18.0 קג"מ) כוח ראשוני טוב אבל מהר מאד הופך למחוספס ולא נעים. הצימוד לתיבת הילוכים עם שישה יחסי העברה, בעלת אופי דומה, לא עושה לו טוב. בסופו של דבר מתקבלת חווית נסיעה לא מבריקה, עם רעידות מנוע ברמזור, רעש רם ולא נעים בתאוצות וגם צריכת דלק לא מבריקה (כ-10 קמל' משולבת).

בפנים תמצאו מולטימדיה מקורית בתוך סביבת נהג ונוסעים אפרורית לעין ובינונית באיכותה. הפיקוד על המיזוג נעדר בקרת אקלים. מצד שני מרווח הפנים טוב ותא המטען מציע נפח שימושי של 355ל'. בתחום הבטיחות נציין ששברולט טראקס הגיע ל-5 כוכבי בטיחות במבחן NCAP וכי הוא מצויד ב-6 כריות אוויר.

רכב המבחן עולה 136 אלפי שקלים – היקר ביותר במבחן הזה.

מבחן רכב ניסאן ג'וק. זקן החבורה עדיין נראה ומרגיש רלוונטי. צילום: רוני נאק
מבחן רכב ניסאן ג'וק. זקן החבורה עדיין נראה ומרגיש רלוונטי. צילום: רוני נאק

ניסאן ג'וק – המכנה המשותף הרחב

הג'וק לא זקוק להצגה מורחבת מדי. הוא הוצג בשלהי 09' וסחף אצלנו את הקהל במוזרות המגניבה שלו וברעננות שהביא לרחוב המסגר. ואם יש דבר מה שבלט בהקשר של המבחן הזה הוא שג'וק הזדקן היטב. הכוונה היא שהוא עדיין מרגיש במידה רבה רלוונטי בתוך החבורה הזו, וכדגם לקראת החלפה לא הייתי ממהר למחוק אותו מרשימת הקניות, במחיר הנכון כמובן. זו הסיבה שבעטיה ניסאן ג'וק הגיע למקום הרביעי במבחן הזה.

החידוש השיווקי של הג'וק בחודשים האחרונים היה חבילות התאמה אישית אשר משפרות גרפית את המראה המיוחד של הרכב. ומן החוץ עם חבילת כתום/שחור וספויילר אחורי הגו'ק נראה רלוונטי מתמיד. בפנים המצב שונה. העיצוב עדיין מרגיש רענן אבל איכות החומרים פחות מרשימה מבעבר.

חלל הפנים קטן ודחוס, שילוב של חלל מצומצם, מושבים עמוקים וחלונות קטנים. תא המטען מזערי ממש, ואפילו שנעזר ברצפה עמוקה מאד (צריך להשאיר את הרצפה במחסן בבית) יהיה לכם קשה למדי לקחת שתי מזוודות גדולות לשדה התעופה.

מנוע 1.6ל' מפיק 117 כ"ס ו-16 קג"מ – החלש בחבורה – ומחובר לתיבת הילוכים רציפה. לא מדובר כאן במפלצת תאוצות, אלא בביצועים סבירים בלבד וצריכת דלק משולבת של כ-12.0 קמל'. מורגש מחסור בכוח בכביש הררי, אבל מצד שני תכונות הניהוג של השלדה חביבות ביותר. אלו מצידן משתבשות בשל היגוי מנותק והשפעת כוח המנוע על ההיגוי (torque steer).

לג'וק חמישה כוכבי בטיחות, 6 כריות אוויר והוא עולה כפי שהגיע למבחן 135 אלפי שקלים.

 

 

מבחן רכב פיג'ו 2008. יותר סטיישן מעוצב מרכב שטח מרוכך. סובל מתיבת הילוכים נוראית. צילום: רוני נאק
מבחן רכב פיג'ו 2008. יותר סטיישן מעוצב מרכב שטח מרוכך. סובל מתיבת הילוכים נוראית. צילום: רוני נאק

פיג'ו 2008 – הכי סטיישן

ה-2008 לכשעצמו הוא רכב מקסים שמאד נהניתי במחיצתו במסגרת ההשקה העולמית. בעוד שאצלנו הוא משווק כג'יפון, קרוסאובר או רכב פנאי – באירופה מתעתדת פיג'ו ל-2008 תפקיד הרבה יותר רחב: להחליף את גרסת ה-SW של ה-207 שייצורה הופסק.

הפיג'ו היא הנמוכה ביותר במרווח גחונה, בתוך החבורה הנ"ל ואפילו שיש לה את כל האלמנטים הנחוצים במפרט כדי להיראות כמו ג'יפון מגניב – היא מתקשה לשכנע שאינה בעצם סטיישן. ויש לזה יתרונות רבים. חלל הפנים מרתק בקונספט העיצוב החדש של פיג'ו אשר מרחיק את לוח השעונים מגלגל הגה מוקטן. תחושת המרחב בתא הנהג מצויינת וכך גם המושב האחורי והכניסה הקלה אליו. תא המטען מציע 350 ל' למטען ושפת העמסה נמוכה ורחבה מקלה על העניינים כאן.

בתחום הדינאמי ה-2008 יכלה להבריק אלמלא תיבת ההילוכים המיושנת שהוצמדה אליה. למנוע 1.6ל' 125 כ"ס ו-16.5 קג"מ – וזהו אחד המנועים הטובים שיש בקבוצה. מנוע המתקשה להבריק בגלל אותה תיבת הילוכים. צריכת הדלק הממוצעת עמדה על כ-10.5 קמל' – בעיקר "בזכות" אותה תיבה.

חווית הנהיגה של פיג'ו 2008 הייתה מבריקה. משקל ההיגוי ודיוקו מצויינים, תגובות השילדה נכונות והריסון מדוייק. בהשקה בחו"ל ציינתי כי המנועים המרשימים ביותר היו דווקא מנועי הדיזל שלא מגיעים אלינו (מפאת המס הירוק) – וחבל.

ל-2008 חמישה כוכבי בטיחות, 6 כריות אוויר ומחירה כפי שנבחנה 133 אלפי שקלים.

 

מבחן רכב רנו קפצ'ור. הכי נאה, הכי טכנולוגי הכי מאובזר - היה לו פוטנציאל...צילום: רוני נאק
מבחן רכב רנו קפצ'ור. הכי נאה, הכי טכנולוגי הכי מאובזר – היה לו פוטנציאל…צילום: רוני נאק

רנו קפצ'ור – כמעט נכון

הקפצו'ר מגיע למבחן הזה כשכל הקלפים לטובתו. הוא מתבסס על הפלטפורמה החדשה של הקליאו, מצויד במנוע 1.2ל' טורבו מודרני עם 120 כ"ס אך חשוב מזה 19.4 קג"מ (כמו של מנוע 2.0ל' אטמוספרי!), תיבת הילוכים כפולת-מצמדים וחבילת עיצוב מקסימה. ובהרבה מובנים, בעיקר בפרמטר הכל-כך-חשוב בקבוצה הזו, של המראה והמסר שעובר, הקפצ'ור הוא הברקה. עד שמתחילים לנסוע בו ומגלים את החוליה החסרה – דינאמיות.

מקצה אחר מקצה הובס קפצ'ור על-ידי מתחריו למבחן. כשהוא מפסיד בשל השהיית טורבו ארוכה ביציאה מסל"ד סרק, ובהמשך מיחס העברה ארוך מאד של תיבת ההילוכים הרובוטית אשר לא מאפשר לכמעט 20 קג"מ לבוא לידי ביטוי. על הנייר זו הייתה המכונית שצריכה הייתה להיות הכי מהירה בפועל לא כך. אבל לא רק בקו ישר, גם בפיתולים הקפצ'ור התפזר, התקשה לשמור קו בפניה משובשת, וההיגוי סבל משילוב של חוסר משוב ורגישות יתר. בסופו של דבר גם צריכת הדלק לא הבריקה עם ממוצע של 10.5 קמל'.

רנו קפצ'ור מחזיק בחמישה כוכבי בטיחות מ-NCAP מצויד רק ב-4 כריות אוויר ועולה 135 אלפי שקלים.

 

מבחן רכב סוזוקי קרוסאובר. היה המכונית הטובה ביותר במבחן וגם התמורה הטובה ביותר לכסף. ילום: רוני נאק
מבחן רכב סוזוקי קרוסאובר. היה המכונית הטובה ביותר במבחן וגם התמורה הטובה ביותר לכסף. ילום: רוני נאק

סוזוקי קרוסאובר – הכי אוטו

ככל שנקפו הקילומטרים, הלך הקרוסאבור והתחבב על כולנו. המכונית שהיא הכי פחות ג'יפ ב-DNA שלה הכי פחות מוחצנת ומצוייצת, הלכה והתגלתה כמנצחת של המבחן ההשוואתי הזה.

קרוסאובר – רק שתדעו – הוא שם מקומי של הדגם הזה. בנכר הוא נקרא SX4 כמחליפו הרציף של הדגם מקבוצת B ו-B+ של סוזוקי. במונחי עיצוב, הסוזוקי נראה אפרורי ואינו מרתק כמו הג'וק או אלגנטי כמו הקפצ'ור. גם אין לו זהות משפחתית מובהקת כמו שיש לטראקס (יש רבים שחושבים כי הוא דומה מדי לניסאן קשקאי).

בפנים האפרוריות והתכליתיות ממשיכה. יש בקרת שיוט, יש מולטימדיה מקומית (פלוס 5K שקלים) ועוד. החלל במושב האחורי הוא הנדיב במבחן, כך גם תא המטען עם 430 ל' של נפח.

מתחת תגלו מנוע 1.6ל' עם 119 כ"ס ו-16 קג"מ. המנוע מחובר לתיבת הילוכים רציפה. החיבור הזה נתן לקרוסאובר את התאוצות המהירות ביותר של המבחן – גם תאוצות הביניים. יחד עם זאת הוא היה גם החסכוני ביותר עם ממוצע של 13.5 קמל'.

השיוט בוא נעים עם בידוד רעשים סביר, בכביש מפותל הוא מפתיע עם יחידת הכוח הנמרצת, ושילוב שלדה, היגוי וכיול מתלים מצויינים לז'אנר. הסוזוקי קיבל לא מזמן 5 כוכבי בטיחות והוא מצוייד ב-7 כריות אוויר. הוא גם הזול ביותר מבין המכוניות במבחן הזה: 125 אלפי שקלים לרכב המבחן.

סיכום

באגלית קוראים לזה DARK HORSE – אחד לא צפוי שבא ולוקח את הקופה. לסוזוקי יש את הביצועים וההתנהגות הטובים ביותר. צריכת הדלק הטובה ביותר, חלל הפנים הטוב ביותר, חבילת הבטיחות המקיפה ביותר והמחיר הנמוך ביותר. לרעתו עומד חוסר בסקס-אפיל שהוא מרכיב מאד חשוב בסגמנט הזה – ובוודאי מול חבורה כה מושכת ומעוצבת. אבל בסופו של יום סוזוקי קרוסאובר הוא לא רק תמורה טובה יותר מכל המתחרים אלא פשוט מכונית טובה מהם.

תודה לכל המשתתפים והעוזרים על התובנות והזווית הרעננה

Check Also

הביטוח ממשיך להתייקר בחדות

הפעם הטבלה של WOBI ממשיכה להראות את מגמת ההתייקרות המהירה של עלות הביטוח למכוניות שבכבישים. בעתיד גם החשמליות יצורפו

19 comments

  1. שמוליק גלעד

    ואיפה בכל הכתבה הזו סובארו xv,מיצובישי אאוטלנדר?

  2. היה לי סוזוקי לצערי

    הסוזוקי זה זבל של מכוניות עם אחריות שלא שווה את הנייר. מכוניות שמיוצרות בהודו או מזרח אירופה , מלאות בתקלות ופגמי יצור שהיצרן מסתיר ולא מוכן לתקן על חשבונו. והכי גרוע: ירידת מחיר רצחנית…מתברר שאין שוק לסוזוקי….מזל שנפתרתי מהנבלה סוף סוף

    • לסוזוקי אין שוק????? מיד 2 מעל המחירון, ואף אחד לא רוצה למוכר. אני 18 שנה עם סוזוקי… ו רכב הבה כרוסאובר!!!!

    • לא יודע אם באמת היה לך סוזוקי ובאיזה מצב הוא היה.
      לסוזוקי יש מוניטים שאפשר לומר אגדי של אמינות ושרידות לאורך שנים רבות. תחזוקה מינימלית, תמיד נוסע, ו..נכון, בחלק מהדגמים גם האיבזור מינימלי – אבל המחיר בהתאם.
      הכתב צודק : בכתבה כזו אין מה להשוות לאאוטלנדר או ג'יפונים אחרים שעולים 20-30 אלף יותר.

  3. עוד פרסומת סמויה לסוזוקי?

    כנאה שהם ממש נואשים בסוזוקי…

  4. גם לניסאן ג'וק יש גרסת הנעה כפולה , אפילו גרסת ספורט עם 200 כ"ס. זה לא צויין בכתבה.
    בנוסף בקאפצ'ור אין תיבת הילוכים רציפה, שווה לבדוק לעומק לפני לקופצים למסקנות.

  5. LT 1.8 האם מישהו בדק את עניין הרעש על שברולט טראקס

    • הי לילי. פני אליי עם יותר פירוט דרך ה"צור קשר". נבדוק את הדברים

  6. ברשותי שברולט טראקס 1800 .
    לא יודע על איזה רעשים מדובר .
    הרכב נפלא ומבצע את שמצפים ממנו .
    זה לא רולס רויס .
    חברת שברולט התפתחה והתקדמה מאד בשנים אחרונות .
    קניית רכב הינה חוויה בחברת שברולט .
    השירות ללקוח הינו בראש מעיינותיהם של נציגי החברה בארץ .
    כדאי לקנות – צריך לדעת למה לצפות !!!

  7. סובארו XV 4X4 קיבלה ביקורות מעולות והמחיר 136! עם יכולת שטח אמיתית מה שאין לאף אחת מאלו המוזכרות למעלה! פראייר מי שקונה באותו מחיר את הרכבים הללו.ומי שלא יודע שיקרא קצת על הסובארו XV ויבין על איזה ג'יפון מדובר ולא אין לי XV אני נוסע על קיה פורטה!

  8. קניתי את הקרוסאובר עם חששות לא מעטים. אבל היום שנה אחרי אני מאד מרוצה ממנו. רכב חסכוני ואמין מאד. קניתי את הדגם הכי מאובזר אז אני נהנה ממערכת מולטידמיה טובה כוללת וויז DVD ושאר פינוקים. אומנם זה לא רכב מרוץ ולפעמים בעליות מרגישים שחסר קצת כוח אבל באופן כללי אין לי מילה רעה להגיד עליו. רכב משפחתי נוח ומפנק במחיר טוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

two + 8 =