יום ראשון , 19 מאי 2024
lexus rx
מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. פתרון של שקט נפשי בקבוצת הפרימיום. צילום: רוני נאק

מבחן דרכים לקסוס RX450h

רוני נאק

לקסוס RX פרץ את הדרך של מותג הפרימיום היפני ללב הסגמנט והקונצנזוס בישראל ובצפון אמריקה. במידה רבה הוא מהווה תחליף סולידי ואיכותי מאד למותגי הפרימיום האירופאים שבינינו יכולים לעיתים להפיק דיוות מוטוריות שדורשות יותר צומי ממה ששווה להשקיע בהן. עם יתרון מחיר והנעה היברידית – לקחנו לנסיעה את הדור המעודכן של רכב הפנאי הגדול של לקסוס בישראל – RX.

 

מה שונה?

מן החוץ מדובר בשינויים קוסמטיים שנועדו לחדד את המראה המותגי: פנסי LED קדמיים ואחוריים חדשים וגם שבכה קדמית בצורת "שעון חול" האופיינית לדור החדש של דגמי לקסוס. בנוסף, באיזורים שרובם נסתרים מהעין נעשו שיפורים אירודינאמיים שנועדו לצמצם את רעשי הרוח ותורמים להפחתת מקדם הגרר ל-0.33 מהנמוכים שיש בעולם ה-SUV.

מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. עדיין נראה טוב ורלוונטי מתמיד. צילום: רוני נאק

תא הנהג והקבינה נותרו ארכיטקטונית ללא שינוי מהותי. בגדול זה בסדר אם כי אפשר כבר לחוש בפז"מ של הדגם (הדור הזה הוצג ב-2015) על רקע התחדשות כל דגמי המתחרים מאירופה. יחד עם זאת האיכות הגבוהה נותרה בעינה. מה שכן השתנה זה שילוב של מערכת מולטימדיה חדשה עם מסך 12.3 אינץ' אשר עתה אפשר להפעיל גם במגע וגם באמצעות המשטח בין המושבים הקדמיים (בעבר לא היה מגע). בנוסף, נוספה יכולת חשובה מאד להתממשק לאפל קארפליי ואנדרואיד אוטו. כאשר על השמע מופקדת מערכת מבית פיוניר עם 12 רמקולים. שיפור קל במרווח הפנימי מושג באמצעות תכנון מחודש של משענות המושבים הקדמיים והגדלת טווח ההזחה – וזה משחרר יותר מקום לרגליים של הנוסעים מאחור.

מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. ממשק מולטימדיה חדש. האיכות כאן אבל החדשנות כבר פגה. צילום: רוני נאק

לקסוס שילבה ב-RX את הדור האחרון של מערכות הבטיחות האקטיביות ועתה יש ברכב בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטיה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ורוכבי דו"ג בשעות היום ועוד.

הפריט האחרון להתעדכן – אולי החשוב ביותר – זו השלדה שעתה היא קשיחה יותר בזכות הגדלת מספר נקודות הריתוך שלה וכן שימוש בדבק מבני להצמדה טובה יותר של משטחים גדולים. לקסוס גם טיפלה במתלים ושילבה מוט מייצב עבה יותר לשיפור התמיכה הצידית בפניות וכיול מחדש של המתלים. בקרת היציבות משלבת עתה גם סיוע אקטיבי בפניה – כדי לעזור לרכב הפנאי הגדול בשינויי כיוון מהירים ובכבישים מפותלים.

 

נהיגה ב-RX

במילה אחת: נעימה. בשתי מילים: נעימה מאד. סביבת הנהג של ה-450 ההיברידית שהגיעה לבחינה היא מאד מזמינה. שוב, הפז"מ מעט מורגש (בוודאי מול קוקפיט MBUX שיש למשל במרצדס) – אבל הכל פשוט נכון כאן ובעיקר מאד אינטואיטיבי. כך שגם אם זו הפעם הראשונה שישבנכם שוזף מושב מאוורר של לקסוס – לא תלכו לאיבוד במערך הכפתורים השונים. מאחרי ההגה המידות של הרכב ניכרות מכסה המנוע נראה לעין וזה מחזק את תחושת הגודל וגם תורם להתמצאות במרחב.

מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. הספק כולל של 313 כ"ס והמון מומנט מ-2 מנועים חשמליים ובנזין V6 צילום: רוני נאק

הנסיעה בעיר נעימה מאד – מנוע ה-V6 חלק ומשיי – מפיק את הכוח בשקט וזה מקבל BOOST מההנעה החשמלית השופכת 34 ועוד 14 קג"מ משני מנועים חשמליים. כן, כן שני מנועים: קדמי עם 167 כ"ס ו-34 קג"מ ואחורי עם 68 כ"ס ו-14 קג"מ. כך תקבלו הנעה כפולה ללא גל הנעה מכאני ועם רצפה שטוחה בתא הנוסעים. גם מנוע הבנזין לא פראייר ומפיק 262 כ"ס ו-34 קג"מ נוספים. כל זה מתורגם לביצועים טובים מאד – וזה מורגש היטב: 7.7 שניות ל-100 קמ"ש – ותאוצות ביניים חדות היוצרות דחיפה מורגשת בגב. ההנעה כפי שהבנתם היא כפולה ותיבת הילוכים אוטומטית רציפה מורידה את הכוח לגלגלים הקדמיים.

להורדת מפרט לקסוס RX

לצד השקט החשמלי שה-RX נותן בעיר, הוא מתבטא היטב מחוץ לעיר. תנו לו לנסוע הרבה, רחוק ואם אפשר אז גם מהר – והוא מצטיין. בידוד הקבינה נהדר – רעשי רוח כמעט ואין, המושבים נעימים מאד, והנוף עובר בחלונות כמו סרט בורקס ים תיכוני. בפנים – מזגן קריר וצונן ומוזיקה נעימה (לא רשת ב') ממלאת את החלל בצלילים נקיים. חווית נהיגה מרשימה מאד.

מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. עור רך מחומם או מאוורר ועוד אבזור נוחות ובטיחות רב. צילום: רוני נאק

ואז הגענו לכביש המפותל – שם למרות ההצהרות הכלי הרגיש לא במים שלו. במאמץ רעש מנוע חודר, גם בשל אופי הפעולה של תיבת ה-CVT, המרכב רוכן ,ההגה רך מדי ומעט מנותק – ומהר מאד העניין הופך ללא נעים לנהג, לרכב ובוודאי לנוסעים אם הם עוד לא נמלטו בשלב הזה. אז צאו לכביש מפותל – אבל לא ללחוץ מדי בסיבובים – לא לזה התכוון המשורר.

 

מה עוד?

למרות המנוע האחורי והסוללה הגדולה עוד שומר לקסוס RX על תא מטען שימושי מאד בנפח של 539ל'. עם בסיס גלגלים של 279 ס"מ יש הרבה מקום בפנים ואם צריך לקפל שורה אחורית זה מפנה המון חלל נאמר לאופניים. מרווח הגחון של 195 ס"מ מאפשר תנועה זהירה על דרכי עפר – צריך בכל זאת לנצל את ההנעה הכפולה אבל צריך להיזהר על חישוקי ה-20 אינץ' של גרסת הפרימיום והצמיגים נמוכי החתך שעליהם. 10 כריות אוויר. חלק מהותי ממערך בטיחות אקטיבי ופאסיבי מאד נרחב ומרשים. 

מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. דלת תא מטען חשמלית נפתחת גם מהשלט. צילום: רוני נאק

צריכת הדלק הייתה טובה אבל לא מדהימה. לקסוס מצידה תמיד טענה שהמערכת ההיברידית נועדה לתת כוח של מנוע V8 חזק אבל עם צריכה של V6 בריא. אז הצריכה היא כמו של V6 בריא ועומדת בין 7.5 ל-9.0 קילומטרים לליטר תלוי ביחס ישר למשקל הרגל על דוושת התאוצה.

 

סיכום

על האיכות של לקסוס RX אין עוררין. גם עתה הכניסה לקבינה מרשימה מאד – ומושבים מאווררים בקיץ זו חוויה מומלצת לכל נהג ישראלי. היא עושה כמעט הכל נכון ותהיה דינאמית אם תבקש אבל מעדיפה להיות כנועה ומרגיעה. והיא תרגיע בעוד מימד – שקט נפשי. אם אתם פחות בקטע של להכיר אישית את המכונאי שלכם, נרתעים ממוניטין האמינות הלא טוב של מותגי הפרימיום האירופאים ומחפשים SUV מפואר נטול כאבי ראש. בדקו את ה-RX המעודכן. (בסוד: הוא גם הרבה יותר זול מהם החל ב-450,000 ל-RX היברידי עם חבילת פרימיום).

מבחן דרכים לקסוס RX היברידי. מעודכן ואלגנטי. צילום: רוני נאק

Check Also

פולקסווגן ומרצדס מעבירות את החשמל לרוורס

אחרי השקעות של מיליארדים וקמפיינים אגרסיביים לקידום דגמים חשמליים, מכירות חלשות וחוסר עניין של לקוחות מאלצים את VW ואת מרצדס לשנות אסטרטגיה בחזרה לבערה פנימית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 + 19 =