יום שלישי , 30 אפריל 2024
מנוע וונקל חוזר ליצור סדרתי במאזדה. אבל לא כמו שחשבתם. צילום: מאזדה

המנוע הרוטורי חוזר

רוני נאק

המנוע הרוטורי, או מנוע וונקל, לא מת. מצד שני הוא גם מעולם לא באמת חי ולא הגיע לנפחי היצור העצומים של מנועי הבוכנה הרגילים. זה לא אומר שלא היו לוונקל רגעי גדולה אם תחת מכסי המנוע של NSU (שגם שווקה בארץ) ותחת ידי מאזדה בשורת דגמי RX מלהיבים. יצרניות רבות אחרות רכשו את הזכויות ואכן ביצעו ניסויים עם המנוע הזה, בכללן גם מרצדס, GM וטויוטה אבל מעולם זה לא הבשיל ליצור.

מנוע וונקל חוזר ליצור סדרתי במאזדה. בחזית הרוטורים שבלב המנוע. צילום: מאזדה

עתה מאזדה מחזירה לכבישים את המנוע הרוטורי  בדגם MX-30 שגם עתיד להגיע לישראל. זהו קרוסאובר קטן שבעיקרו מונע על ידי מנועים חשמליים ומוזן מסוללת ליתיום אותה ניתן לטעון משקע החשמל או בעזרת מאריך טווח (שזה כינוי מכובס לגנרטור) שבליבו מנוע רוטורי קטן. המנוע הרוטורי יעבוד בסל"ד קבוע (בנקודה בה הוא היעיל ביותר) ויטען את הסוללה או יספק זרם ישירות למנוע החשמלי אם יעלה הצורך ל-BOOST מצד רגל ימין של הנהג.

מנוע וונקל במאזדה 11- קוסמו ספורט משנת 1968. צילום: מאזדה

בהקשר הזה, החשמלי, יש למנוע הוונקל יתרונות רבים: הוא קטן, קל משקל, פעולתו לא מייצרת כמעט וויברציות ולא ישפיע על "החוויה החשמלית" של נהיגה ברכב שבעיקרון מונע בחשמל. בנוסף, אפשר לצמצם את הממדים של סוללת הליתיום שהיא לא רק כבדה אלא גם מאד יקרה.

מנוע וונקל חוזר ליצור סדרתי במאזדה. אבל לא כמו שחשבתם. צילום: מאזדה

Check Also

תעבורת הדאטה נחשפת

מכוניות מקושרות זה משהו שאנו כבר חיים עמו. עתה, נחשף גם הצד האפל והמחיר של הפקרת הפרטיות בידי רשויות זרות ולעיתים עוינות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

three × one =